Jump to content

Skadet Antikavitasjons-plate Yamaha 9,9

bhensv

Recommended Posts

Antikavitasjonsplaten er vel en del av undervannshuset. Du må jo ut med gir, aksel, sjøvannspumpe osv. og kommer sikkert til å trenge nye pakninger endel steder. Så er det vel ikke akkurat rimelig å kjøpe et nytt undervannshus vil jeg tro, selv om det sikkert er mulig. 

Ut i fra bildene i annonsen,  så ser det ut til at det er mulig å få rette av der skaden er bent litt oppover og legge en sveis i sprekken, så slipe det slik platen skal være og lakkere opp igjen. Kjenner du noen som sveiser i aluminium, så er dette mulig å fikse vidt jeg kan bedømme ut i fra bildene.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 12 minutter siden:

Så er det vel ikke akkurat rimelig å kjøpe et nytt undervannshus vil jeg tro, selv om det sikkert er mulig.

Sjekket kjapt på nett. Forutsatt at dette er samme motor, koster bare huset 500 dollar. + pakninger, frakt etc, så må du nok regne med i allefall 6 båtlapper hvis du skal ha nytt hus. Skal du kjøpe huset ferdig til å bare sette på motor (altså der all innmat er med) så må du ut med 1336 dollar.

https://www.crowleymarine.com/yp/HC282047/lower-casing-drive-1-f15leha-2012-15hp

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Synes ikke 11500 for en 8 år gammel motor er billig, spesielt ikke når den har en slik skade.

En sprekk kan sveises av kvalifiserte folk, og koster nok ikke allværden, men det skal gjøres, og da må du få motoren "grisebillig" om det skal være aktuelt.

Det er uansett en risiko.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Som nornen sier, 11500 kr for en 8 år gammel motor med en slik skade er ikke spesielt billig. Til sammenligning så gav jeg 16500 kr for min Yamaha 9,9 Sport (Justert til 15 hk). som er 2017 modell. (Solgt som ny motor, men overligger i 2018). Det vil si 5000 kr mer for en mye nyere motor som fremdeles har garanti. Min har heller ingen synlige skader og ser nærmest ubrukt ut.

Det går ann å få sveiset skaden. Men skal du ha det nogelunde rimelig så bør du kjenne noen som TIG sveiser eventuelt noen som sveiser alu med MIG. Men dette gir jo ingen garanti for at motoren ikke har andre skader.

Redigert av The Saint (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...