Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Oppdaget nå etter ferien en liten lekkasje i dekselet i forkant av varmeveksler der hvor kjølevannet går inn etter sjøvannspumpa. Det lekker noen dråper saltvann i underkant av dekselet (se rød ring under). Har forsøkt å stramme de tre boltene som fester dekselet forsiktig, men det har ikke hjulpet. På innsiden skal det sitte to pakninger (O-ringer) som sikkert bør byttes.

1655606618_Kjler.jpg.4ccba5ca0bd095d49c090e07bf5aaca2.jpg

Jeg tenker derfor å ta opp kjøleren på begge sider og rengjøre innvendig samt rense kjøleregisteret i Systemrens. Da bytter jeg samtidig begge endelokk og pakninger. Jeg ser i en annen tråd at @Lazyjack hadde gjengrodd eksosmanifold og rustent eksosbend etter ca 1200 timer og regner med at det er lurt å bytte bendet samtidig, selv om dette fremdeles ser ut som nytt på utsiden.

Motor har akkurat rundet 800 timer og er 2012-modell. 

Er det nettforretninger som er gunstige på disse delene og VP-deler generelt? 

Volvo Penta D2-40 er bygget på en Perkins. Er det noen som har typebetegnelsen på Perkins-versjonen av motoren og delenummere på slitedeler (filtere, eksosbend, m.m.) til Perkins? Regner med at dette i utgangspunktet er samme som VP, men sikkert en helt annen pris.

Andre kommentarer og råd til dette?

TideRace

TideRace

Oppdaget nå etter ferien en liten lekkasje i dekselet i forkant av varmeveksler der hvor kjølevannet går inn etter sjøvannspumpa. Det lekker noen dråper saltvann i underkant av dekselet (se rød ring under). Har forsøkt å stramme de tre boltene som fester dekselet forsiktig, men det har ikke hjulpet. På innsiden skal det sitte to pakninger (O-ringer) som sikkert bør byttes.

Jeg tenker derfor å ta opp kjøleren på begge sider og rengjøre innvendig samt rense kjøleregisteret i Systemrens. Da bytter jeg samtidig begge endelokk og pakninger. Jeg ser i en annen tråd at @Lazyjack hadde gjengrodd eksosmanifold og rustent eksosbend etter ca 1200 timer og regner med at det er lurt å bytte bendet samtidig, selv om dette fremdeles ser ut som nytt på utsiden.

Motor har akkurat rundet 800 timer og er 2012-modell. 

Er det nettforretninger som er gunstige på disse delene eller VP-deler generelt? 

Motoren er opprinnelig en Perkins. Er det noen som har typebetegnelsen på Perkins-versjonen av motoren og delenummere på slitedeler (filtere, eksosbend, m.m.) til Perkins? Regner med at dette i utgangspunktet er samme som VP, men sikkert en helt annen pris.

TideRace

TideRace

Jeg tenker derfor å ta opp kjøleren på begge sider og rengjøre innvendig samt rense kjøleregisteret i Systemrens. Da bytter jeg samtidig begge endelokk og pakninger. Jeg ser i en annen tråd at @Lazyjack hadde gjengrodd eksosmanifold og rustent eksosbend etter ca 1200 timer, regner jeg med at det er lurt å bytte bendet samtidig, selv om dette fremdeles ser ut som nytt på utsiden. Motor har akkurat rundet 800 timer og er 2012-modell. 

Er det nettforretninger som er gunstige på disse delene eller VP-deler generelt? 

Motoren er opprinnelig en Perkins. Er det noen som har typebetegnelsen på Perkins-versjonen av motoren og delenummere på slitedeler (filtere, eksosbend, m.m.) til Perkins? Regner med at dette i utgangspunktet er samme som VP, men sikkert en helt annen pris.

TideRace

TideRace

Jeg tenker derfor å ta opp kjøleren på begge sider og rengjøre innvendig samt rense kjøleregisteret i Systemrens. Da bytter jeg samtidig begge endelokk og pakninger samtidig. Da jeg ser i en annen tråd at blant annet @Lazyjack hadde gjengrodd eksosmanifold og rustent eksosbend etter ca 1200 timer, regner jeg med at det er lurt å bytte bendet samtidig, selv om dette fremdeles ser ut som nytt på utsiden. Motor har akkurat rundet 800 timer og er 2012-modell. 

• Create New...