Sebbe999 Startet 18.August.2020 Link til dette innlegget Startet 18.August.2020 Hej! Kör en Fairline 38 Phantom med två tamd63P, Nu på semstern såg jag att vid marchfart 2300rpm går tempen upp till 100 grader på båda maskinerna, inget larm från någon motor. När jag kör på 1000rpm ligger båda på 90 grader. konstigt sammanträffanade att båda har ökat i temp samtidigt och som sagt inget larm från tempvakten som brukar vara 97 grader? Jag har gjort följande: -Kollat sjövattenfilter -Kollat nivå i värmeväxlare -Testade att köra systemrens på BB motor i cirkulation nu när jag kom hem i 4 dagar utan resultat. Jag har också beställt impeller som borde komma hem idag. Jag har oxå lånat hem en PT-100 givare från jobbet som jag ska ansluta på termostathuset för att se att tempen stämmer. Har ni några andra ideer? termostat m.m ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Sjekket vanninntakene for groe/skjell? Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Jag dök under med cycklop i lördags och såg inget speciellt konstigt, jag tycker även att det flöder riktigt bra med vatten ur avgassystemen. Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Vanninntak kan gro igjen med skjell. Ellers må en jo spørre når impellere ble sjekket/skiftet sist ? Og ikke minst, når ble sjøvannsiden av varmeveksler/intercooler/oljekjøler renset sist. (gror etterhvert igjen med salt/kalk) Tror alarmen er satt høyere enn 97 grader, og Volvoinstrumenter er ikke alltid helt å stole på (jeg sjekker med håndholdt "laser" termometer). Når du ser en slik stigende trend, bør du absolutt komme til bunns i årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Absolut! Men det är lite märkligt att det kommer på båda maskinerna samtidigt och inga larm, ska bli spännande och byta impeller och test köra med en extern tempgivare med digital display och se så att temperaturen stämmer. Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 God plan ! Jeg kjører systemrens på sjøvannsiden av mine motorer hvert 2. år, slik kan det se ut inni intercooleren. Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Ja det ser inte roligt ut! har du öppnat värmeväxlare och aftercooler fysiskt? Man borde kunna ta bort locket i bakant på värmeväxlare och i framkant på aftercoolern utan att demonteran va? Funkar systemrens bra för dig? Det kan inte ha något med termostaterna att göra? Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Bildet var når jeg kjøpte båten, litt uklart når sist rens ble gjort. Dengang demonterte jeg intercooler, varmeveksler og oljekjøler og syrevasket innmaten. Siden har jeg kjørt systemrens annethvert år. Stemmer at lokket i bakkant av intercooler og front av varmeveksler er enkle å demontere for kontroll. Bildet under er tatt ved en slik sjekk etter en runde systemrens. (sirkulert systemrens på motoren 24-36 timer, fremgangsmåte beskrevet av andre på dette forum) Men, jeg foreslår du fortsetter som du har skissert, sjekke de enkle tingene først. Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Okey, jag fortsätter felsökningen och återkommer när jag bytt impeller och kört extern givare, använder du speciellt verktyg vid impeller byte? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Her er en enkel løsning: http://mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gabi Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Det er en egen tråd her på forumet om at det har grodd mye i år. Du har ikke mye skjell og rur på propeller/akslinger/skrog som gjør at båten går unormalt tungt plutselig? Får du samme rpm og fart som tidligere i år? Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 (redigert) Ref impeller nytte. Verktøyet Faxen linker til er et greit universalverktøy, men har du en nyere orginal VP impeller (med gjenger ytterst) så er orginal verktøyet best Redigert 18.August.2020 av Lykke R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Ingenting under båten eller axlar! Jag har haft båten i 3 säsonger och ska byta inpeller för första gången så vet inte vad det sitter för någon! Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Hei, hadde samme problem med ein 63p, då var eksosbendet delvis tett. Løsne det fra turbo og eksos slang og sjekk at silen er åpen ved og se inn der som eksos slangen står Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Tack för information, men borde jag inte se att flödet är dåligt om det skulle va igensatt där? Det är ju ganska stort hål där ? Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Litt usikker. Men eg kjørte system rens på alle kjølera og skifta impeller før eg fant ut at bende var slik som på bilde. Tror det vil bli motstand og klare ikke levere nokk kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Okey. Har du någon bild på hur den såg ut efter rengöring? Vad hade du för temperaturer ? Fick du larm? Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Nei har ikke bilder etter rengjøring, eg glassblåste den risten får og få vekk alt. Fikk ikke alarm men tempraturen gikk opp når eg kjørte over 20knop (phantom 37) Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 19.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 (redigert) Okey, men du fick alltså ner temperaturen endast efter du gjort ren t där? Är det mycket jobb att ta bort kröken? Redigert 19.August.2020 av Sebbe999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Ja på min satt feilen der, nei du løsner klemmen mellom turbo og eksosbend og slangeklemmen som står på bende. Muligt eksos slangen sitter litt fast i bende Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 20.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Okey, vad hade du för temepratur på maskinerna innan och efter? körde du systemrens och bytte impellrar? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.