Jump to content

Tamd63P Temperatur

Sebbe999

Recommended Posts

Hej!

Kör en Fairline 38 Phantom med två tamd63P, Nu på semstern såg jag att vid marchfart 2300rpm

går tempen upp till 100 grader på båda maskinerna, inget larm från någon motor.

När jag kör på 1000rpm ligger båda på 90 grader. konstigt sammanträffanade att båda har ökat i temp samtidigt och som sagt inget larm
från tempvakten som brukar vara 97 grader?

Jag har gjort följande:

-Kollat sjövattenfilter

-Kollat nivå i värmeväxlare

-Testade att köra systemrens på BB motor i cirkulation nu när jag kom hem i 4 dagar utan resultat.

Jag har också beställt impeller som borde komma hem idag.

Jag har oxå lånat hem en PT-100 givare från jobbet som jag ska ansluta på termostathuset för att se att tempen stämmer.

Har ni några andra ideer? termostat m.m ? 

Vanninntak kan gro igjen med skjell. Ellers må en jo spørre når impellere ble sjekket/skiftet sist ? Og ikke minst, når ble sjøvannsiden av varmeveksler/intercooler/oljekjøler renset sist. (gror etterhvert igjen med salt/kalk) Tror alarmen er satt høyere enn 97 grader, og Volvoinstrumenter er ikke alltid helt å stole på (jeg sjekker med håndholdt "laser" termometer). Når du ser en slik stigende trend, bør du absolutt komme til bunns i årsaken.

Bildet var når jeg kjøpte båten, litt uklart når sist rens ble gjort. Dengang demonterte jeg intercooler, varmeveksler og oljekjøler og syrevasket innmaten. Siden har jeg kjørt systemrens annethvert år. Stemmer at lokket i bakkant av intercooler og front av varmeveksler er enkle å demontere for kontroll. Bildet under er tatt ved en slik sjekk etter en runde systemrens. (sirkulert systemrens på motoren 24-36 timer, fremgangsmåte beskrevet av andre på dette forum)

Men, jeg foreslår du fortsetter som du har skissert, sjekke de enkle tingene først.

81OZwPys1viQbsQgwHKclxcYf178KadHf6CGfANfOZ7dvxuNKvx2oOI6qfeDHSGaxTbIzNu6ZxmomK56nMX4vALHR9D0uBsZUfy-37eHcdK09BV-EdrwjfKxltDVqBhaQPULWwitzR-ayx9caiwY5u7dbabcKTFVDQM0o8V5bRCgxPFb5OhzY-cCKftOclwi7-iCGhS_K0CeWMxHQwJZCyz0XlSaHc_GCuSVxDucPZ-D2LS-pRG0Jvgyl20U4L5Wj7CjTXV3X69qR9txbbqAuYVMnOFgpxrZX5nVNxofZemcZJCSkJKlpNwt3ersSqtUl-ptfIlyQkWkpOEGTR54CvTPjYdOY-M3jQaydJSFLvhyRKRJB5MQ4toijHlC3xPMczoMVnaJbv1XdYCYPSQ1h_QnPBO0IB2tqDNYENjOgL7wKVarbHZQWs4KwMvB_2Zxlr7Cf7V360xZpNcNuCnybr46FAIMh-58VZ45L9y5sitbsr7N1A8eqpMokSXrCoVmZN82FoBeVB6a83XcUKHl0aw-j407MH6rKMnlnVW5hvTrV2FPRd1BnC26BuITbarsMWlriQRmFP28HGXjFX8FWi8yoDSdifj0QUYwJgApiQYbzXjOlKtmC8CimCVKxvK9V49heM7sWlYHo5loOcpsczT30H04xg6fITMV8r0mWeN0C1CBELw2BSIjpK3U=w728-h969-no?authuser=0

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...