Jump to content

Uttern D70/D77 eller Ibiza 760/770? Erfaringer for/mot

GeirG71

Recommended Posts

Hei,

Går gravid med tanken på ny og større båt. Har tidligere bare hatt en liten skjærgårdsjeep, men vi har fått lyst på en båt med overnattingsmuligheter. Akkurat nå er det Uttern D70/D77 eller Ibiza 760/770 som er mest aktuelle. Bakgrunnen for dette er at vi ønsker separat toalettrom, ingen av oss er spesielt glad i å sitte midt i soverommet å :rolleyes: Vil gjerne høre folks erfaringer om disse båtene.

Mine oppfatninger:

Uttern:  Pluss: Trygg,  godt utstyrt med  bl.a mulighet for varmeregulering i kabin. Pantry med mulighet for kjøleskap. Fordel med koøye på toalettet. Lys kabin med mange vinduer. Kjekt å kunne legge ned sofaryggen å åpne opp mot badeplattformen

Minus: Litt traust, høyt forbruk(?), stort vindfang. pantry tar mye plass. Litt dårlig plass til fendere, litt tungvint å ha dem under sofabenken. Dårlig utnyttelse av plassen foran passasjerstol.

Ibiza: Pluss: Sporty, god kvalitet, pantry tar lite plass, stor og deilig u-sofa, bedre drivstofføkonomi. Føles ikke så tung? 

Minus: Dårligere utstyrt (ikke mulighet for kjøleskap), ikke oppvarming i kabin fra leverandør? Lavt under taket i kabin i forhold til Uttern

Takker på forhånd for innspill.

Jeg har litt erfaring med D77. 

Ting jeg liker. 

Meget god planløsning for mitt bruk. To til fire på overnatting. Eller seks,- syv på dagstur. 

Jeg setter stor pris på byssa. God plassering. Enten en ligger på solsenga og ønsker ei kald ei fra kjøleskapet, eller serverer mat til folk rundt bordet. Kjekt å ha vask for å ta oppvasken etter mat. 

Meget smart sittegruppe, solseng. Kjekt å kunne ha full båt, samtidig lett å komme fra førerplassen og raskt frem på fordekket, eller bak til badeplattformen, uten å kravle over folk eller sittegruppe. Selv med solsenga på plass, er det lett å komme bak til badeplattformen. 

Smart at bakseteryggen kan legges ned. Fint når en bruker solsenga, eller sitter bak og fisker. Samt kjekt når en bader. Stor badeplattform. 

Det er god plass til fire fendere i lagringsrom i stuerom i bauen. Kjekt stuerom bak til fendere på Ibiza 760, men de tar mye plass av badeplattformen. 

Ja, mye vindfang på D77, høy båt, noe som gir mye plass under dekk. Men med baugpropeller, og responsiv motor så er den lett og manøvrere. Men mer vekt og volum førertil høyere forbruk, som du sier. 

Ibiza 760 er en flott båt. Litt annen planløsning, litt lavere, mindre plass under dekk, men også den mange fine egenskaper. Hva som er rett for deg kommer an på dine ønsker og bruk. 

Jeg er opptatt av egenskapene som fører en til havnen der du legger til - sjøegenskaper! Der er Uttern noe krevende, med et skrog som gir lite komfort og er lite egnet i sjø. Om man ferdes steder der det ikke blåser opp, eller ikke skal langt, eller hjem igjen, er dette greit nok.

Ibiza har et skrog som er bedre egnet til å kjøre hjem etter at det har blåst opp og over distanser der det kan bli sjø. Og også bedre på flatt vann.

Om det å kjøre båten er prioritet, eller om det ha en mykere opplevelse på veien dit man skal eller tilbake. Da ville jeg valgt Ibiza.

Men om det er beskyttet farvann eller sjelden det er bølger. Da er det med "camping" kvalitetene viktig. Der er jeg usikker på om forskjellene er store.

andersb skrev 8 minutter siden:

0 tro på at det ikke skramler i 2-4 meter bølger....

Med ingen skramling, så mener jeg at båten er tight. Ingen skramling fra luker og annet. Virker solid bygd, gummipakninger under alle luker. 
Selvfølgelig blir det slag i båten, men kommer seg hjem på en trygg måte. Reduserer fart for p gjøre det greiest mulig. 

Jeg sa ikke at det var utrygt, det var ikke meningen. Uttern flyter for all del!

Men sjøegenskaper er så mye mer, det handler om hvordan skroget tar bølger og hvordan skroget til en Uttern slår mot sjø. Pga den noe buttere stevnen og det flate skroget i bunnen så beveger denne seg stumpete og hardt i sjø. Dersom man ikke har kjørt skrog med skarpere baug og bunn så er det kanskje vanskelig å sette seg inn i. Men andre skrog - de fleste - er mykere i sjø enn denne Uttern.

Det betyr at det er slitsomt og mindre behangelig. Ikke at det føles som om båten går ned eller er utrygg.

Hvor viktig dette er er som jeg sier avhengig av hvor og hvordan man bruker båten. Dersom man er innaskjærs og over korte distanser så er det brukt mer som en flytebrygge  -og da er alle skrog helt utmerket!

Jeg ville anbefale å oppleve forskjellen ved å prøve det ut. Gjerne ta med styreformannen! De pleier å ha meninger om myk bevegelse i sjø eller om det må sportsbehå til for å overleve båtturen...

Tror det kommer veldig an på hva en er ute etter. Ikke tvil om hvasse v-skrog er morsomt i sjø. 

Jeg har bare kjørt Ibiza 24, som er veldig ok i sjøen. Men jeg vil påstå at Uttern D77 ikke står tilbake for denne. Litt mer lengde, en god del mer tyngde, og fin respons i motoren, gir trygge egenskaper. 

Jeg har ikke kjørt siste generasjon Ibiza, som har doble kinn. For å gi mye bæring, og stabilitet. Den er som å gå ombord i ei flytebrygge, mens Ibiza 24, er ganske rank når en går ombord. 

Det er en hau av gode båter, med forskjellige egenskaper. En får velge den båten som passer til det en planlegger å bruke den til. 

Mye momenter som er riktige, jeg har eksempelvis 32 fot, men bare 2.49 bred båt da jeg prioriterte sjøegenskaper, over at den er veldig praktisk. 

Jeg anbefaler også at du faktisk PRØVER det du kjøper, jeg fløy til usa for å få prøve sist da det var få båter tilgjengelig her, ironisk siden båten var finsk, og lages i polen.... men importør solgte ut alle båter før de evnet å ordne med demo. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...