Sondre93 Startet 18.August.2020 Link til dette innlegget Startet 18.August.2020 Hei igjen. Jeg sikler litt på fortøyningsliner med karabinkrok slik at jeg får plug&play fortøyning. Kan disse fra jula brukes til en tresfjord 26 fot på 2,5 tonn eller må jeg ha høyere bruddstyrke på de? Hittil har jeg ikke funnet karabinkroker som tåler mer Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Karabinkrok styrer jeg unna pga at det er mange historier om at de ryker. Blir materialsvakhet over tid. Så en dag ryker dem uten at man kan se at den er slitt. Så jeg kjører tau opp til pullere/ kryssholter og har god gummi rykkavlaster på samtlige tau. På hvert av tauene (svarte) har jeg tapet et merke med elektrikertape (svart) rett på innsiden av hver halegatt. Da vet jeg alltid hvor mye jeg må stramme. Tar veldig kort tid å fortaue båten. Er det viktig for deg å ta med deg tauene ombord i båten, eller skal de ligge igjen på brygga? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hedwig Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Skjønner ikke helt dette. Tar jo fryktelig kort tid å feks legge et øye over kryssholt? Karabinkrok vil jo også slite på det du fester den i. Hvordan hadde du tenkt å lage dette? Om du beskriver kunne kanskje noen her foreslå en mer hensiktsmessig løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Sjekk også med båtforeningen om du ligger i en slik, noen har forbud mot metall mot fortøyningsøyene på utriggerne da det sliter bort galvaniseringen på de med påfølgende rust og slitasjeproblemer. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kallethekid Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Karabinkroker kan rette seg ut ved belasting. Jeg ville også satset på tykkere tau en 10 mm, hvis ikke plassen din er helt beskyttet fra vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Jeg har også båt på ca 2,5 tonn. Bruker 14mm flettet fortøyningstau. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 19.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Det blir 14mm tau jeg kommer til å trenge etter å ha lest meg opp litt. Ang karabinkroken så var planen å feste disse rett til båten. Er karabinkrok kun på den ene siden av tauet Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Karabinkroker retter seg ut ved belastning. Dvs når du trenger dem mest. Derfor er de uegnet til fortøyning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 2 hours ago, Sondre93 said: Det blir 14mm tau jeg kommer til å trenge etter å ha lest meg opp litt. Ang karabinkroken så var planen å feste disse rett til båten. Er karabinkrok kun på den ene siden av tauet Husk at tauenden skal tilbake i båten og ikke ligge igjen på land som snubletråd for andre folk da! Ellers vil jeg støtte det andre har skrevet om styrken på karabinkroker, men ser heller ingen fordel med en relativt tung karabinkrok i syrefast som er lett å slå skall i gelcoaten med når taukveilen håndteres. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 19.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 Takk for tips. Da blir det uten karabinkrok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.