Jump to content

Fortøyning av en 26 fot på 2,5 tonn

Sondre93

Recommended Posts

Karabinkrok styrer jeg unna pga at det er mange historier om at de ryker. Blir materialsvakhet over tid. Så en dag ryker dem uten at man kan se at den er slitt. 

Så jeg kjører tau opp til pullere/ kryssholter og har god gummi rykkavlaster på samtlige tau. 

På hvert av tauene (svarte) har jeg tapet et merke med elektrikertape (svart) rett på innsiden av hver halegatt. Da vet jeg alltid hvor mye jeg må stramme. Tar veldig kort tid å fortaue båten. 

Er det viktig for deg å ta med deg tauene ombord i båten, eller skal de ligge igjen på brygga?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

2 hours ago, Sondre93 said:

Det blir 14mm tau jeg kommer til å trenge etter å ha lest meg opp litt. Ang karabinkroken så var planen å feste disse rett til båten. Er karabinkrok kun på den ene siden av tauet 

Husk at tauenden skal tilbake i båten og ikke ligge igjen på land som snubletråd for andre folk da! Ellers vil jeg støtte det andre har skrevet om styrken på karabinkroker, men ser heller ingen fordel med en relativt tung karabinkrok i syrefast som er lett å slå skall i gelcoaten med når taukveilen håndteres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...