Jump to content

Edit History

VegJoh

VegJoh


Fjernet noen bilder som ikke skulle være med

En kompis har en Askeladden 605. Forleden fikk han problemer med at festene til kalesjestangen bak, som er montert i rammen til vindskjermen, løsnet. 

 

Han ba meg om hjelp til å fikse problemet, og siden vi "modifiserte" festene litt, tenkte jeg at jeg skulle legge det ut som et tips. Det er sikkert flere måter å løse dette på 

så kom gjerne med innspill. 



IMG_3455.jpeg.f49fcd7db68efda6564dc2a73a785b3a.jpeg

I rammen til vindskjemen, sitter en foring/shims som er skrudd inn i rammen. På den andre siden er det en hurtigmutter for å

ta av stangen. Gjengene i rammen var helt ødelagt og initielt så var tanken å gjenge opp en dimensjon og bytte skruen som var

festet med en settskrue.

 

071D2E82-D3CE-49EF-83B1-FF3694F4D23C_1_105_c.jpeg.ac5545da853c7fac7d075e5639772c23.jpeg

Det viste seg imidlertid, at både settskrue og skruen gjennom foringen, satt. Selv ikke massiv oppvarming ville

rikke sett skruen. Her har syrefast og aluminium fått stått og godgjort seg i flere år. 

 

 

51A3933D-DD87-4915-8D3C-78A35BC5071A_1_105_c.jpeg.fecdc582800a6aacba355d5e0c1c99d5.jpeg

Løsningen ble å lage en tilsvarende i syrefast. Hadde ikke helt samme ytterdiameter på den akslingen som ble som emne, 

men den var heller ikke kritisk for løsningen. Nå laget jeg en ny for det var raskere enn å jobbe med den originale som var

irret fast. Men det hadde også gått ann å bruke den originale i aluminium og evt. boret ut settskrue og skrue.

 

 

EEEE73EA-1B40-4438-AEA6-C5B9763DF126_1_105_c.jpeg.b6e71ee96abcf1607e1a3feb6ed43571.jpeg

Uansett, ny ble laget og det ble boret et hull og gjenget opp slik at det ble mulig å låse den av med settskrue. Dimensjonen 

på det gjennomgående hullet er 6mm og er ikke gjenget. Men det kunne det godt ha vært. Kommer tilbake til det.  

 

 

DCDA90A6-4015-472D-BCC5-4D7C08149B8C_1_105_c.jpeg.42356294eb3c0ad7f68dee4c3e9b8232.jpeg

Så ble en 6mm sekskantskrue filet ned på hodet, slik at den skal komme inn i sporet på utsiden av kalsejerammen og når den er på innside av sporet, låse av mot

kantene. På den måten er man ikke avhengig av gjenger i rammen, da den er låst av på "baksiden" 

 

IMG_3456.jpeg.6c24efff115ccc18af5947083de7a310.jpeg

Hullet ble boret opp til 6mm

 

IMG_3458.jpeg.0e0483aba7f9fb796818f32baeee4858.jpeg

Har dessverre ingen bilder fra "utsiden" der skruehodet går inn, men her er det altså et spor inn i rammen som hodet nå 

blir tredd inn i, slik at resten av skruen stikker ut på innsiden av rammen.

 

IMG_3459.jpeg.388b27c9a440c3064612f329652be465.jpeg

Foringen ble deretter tredd på og låst av med settskruen (Her så jeg at det ikke hadde vært noe problem av foringen også

hadde vært gjenget til M6, slik at den kunne blitt skrudd på, og fått ekstra feste)

 

 

IMG_3460.jpeg.87c2afa4c04cfee03362e40b78a01360.jpeg

Den originale hurtigmutteren er M6 så den er bare å skru rett på. 

 

IMG_3457.jpeg.c787212c54097876ab632d2c8da9b993.jpeg

Så avhengig om man må ha ny foring eller kan benytte den gamle. Så er tipset å bytte skruen for å få mothold på utsiden, slik at man kan la vindskjermrammen 

nogenlunde uforandret. 

 

VegJoh

VegJoh


Fjernet noen bilder som ikke skulle være med

En kompis har en Askeladden 605. Forleden fikk han problemer med at festene til kalesjestangen bak, som er montert i rammen til vindskjermen, løsnet. 

 

Han ba meg om hjelp til å fikse problemet, og siden vi "modifiserte" festene litt, tenkte jeg at jeg skulle legge det ut som et tips. Det er sikkert flere måter å løse dette på 

så kom gjerne med innspill. 



IMG_3455.jpeg.f49fcd7db68efda6564dc2a73a785b3a.jpeg

I rammen til vindskjemen, sitter en foring/shims som er skrudd inn i rammen. På den andre siden er det en hurtigmutter for å

ta av stangen. Gjengene i rammen var helt ødelagt og initielt så var tanken å gjenge opp en dimensjon og bytte skruen som var

festet med en settskrue.

 

071D2E82-D3CE-49EF-83B1-FF3694F4D23C_1_105_c.jpeg.ac5545da853c7fac7d075e5639772c23.jpeg

Det viste seg imidlertid, at både settskrue og skruen gjennom foringen, satt. Selv ikke massiv oppvarming ville

rikke sett skruen. Her har syrefast og aluminium fått stått og godgjort seg i flere år. 

 

 

51A3933D-DD87-4915-8D3C-78A35BC5071A_1_105_c.jpeg.fecdc582800a6aacba355d5e0c1c99d5.jpeg

Løsningen ble å lage en tilsvarende i syrefast. Hadde ikke helt samme ytterdiameter på den akslingen som ble som emne, 

men den var heller ikke kritisk for løsningen. Nå laget jeg en ny for det var raskere enn å jobbe med den originale som var

irret fast. Men det hadde også gått ann å bruke den originale i aluminium og evt. boret ut settskrue og skrue.

 

 

EEEE73EA-1B40-4438-AEA6-C5B9763DF126_1_105_c.jpeg.b6e71ee96abcf1607e1a3feb6ed43571.jpeg

Uansett, ny ble laget og det ble boret et hull og gjenget opp slik at det ble mulig å låse den av med settskrue. Dimensjonen 

på det gjennomgående hullet er 6mm og er ikke gjenget. Men det kunne det godt ha vært. Kommer tilbake til det.  

 

 

DCDA90A6-4015-472D-BCC5-4D7C08149B8C_1_105_c.jpeg.42356294eb3c0ad7f68dee4c3e9b8232.jpeg

Så ble en 6mm sekskantskrue filet ned på hodet, slik at den skal komme inn i sporet på utsiden av kalsejerammen og når den er på innside av sporet, låse av mot

kantene. På den måten er man ikke avhengig av gjenger i rammen, da den er låst av på "baksiden" 

 

IMG_3456.jpeg.6c24efff115ccc18af5947083de7a310.jpeg

Hullet ble boret opp til 6mm

 

IMG_3458.jpeg.0e0483aba7f9fb796818f32baeee4858.jpeg

Har dessverre ingen bilder fra "utsiden" der skruehodet går inn, men her er det altså et spor inn i rammen som hodet nå 

blir tredd inn i, slik at resten av skruen stikker ut på innsiden av rammen.

 

IMG_3459.jpeg.388b27c9a440c3064612f329652be465.jpeg

Foringen ble deretter tredd på og låst av med settskruen (Her så jeg at det ikke hadde vært noe problem av foringen også

hadde vært gjenget til M6, slik at den kunne blitt skrudd på, og fått ekstra feste)

 

 

IMG_3460.jpeg.87c2afa4c04cfee03362e40b78a01360.jpeg

Den originale hurtigmutteren er M6 så den er bare å skru rett på. 

 

IMG_3457.jpeg.c787212c54097876ab632d2c8da9b993.jpeg

Så avhengig om man må ha ny foring eller kan benytte den gamle. Så er tipset å bytte skruen for å få mothold på utsiden, slik at man kan la vindskjermrammen 

nogenlunde uforandret. 

 

 

 

 

IMG_3454.jpeg

C9733FB6-B88C-495A-912E-93F9F8B657C5_1_105_c.jpeg

3E3D63C1-33D6-4648-B4CD-89129F3AC970_1_105_c.jpeg

0473804E-D6FD-4404-9FD5-54BB3841F472_1_105_c.jpeg

VegJoh

VegJoh

En kompis har en Askeladden 605. Forleden fikk han problemer med at festene til kalesjestangen bak, som er montert i rammen til vindskjermen, løsnet. 

 

Han ba meg om hjelp til å fikse problemet, og siden vi "modifiserte" festene litt, tenkte jeg at jeg skulle legge det ut som et tips. Det er sikkert flere måter å løse dette på 

så kom gjerne med innspill. 



IMG_3455.jpeg.f49fcd7db68efda6564dc2a73a785b3a.jpeg

I rammen til vindskjemen, sitter en foring/shims som er skrudd inn i rammen. På den andre siden er det en hurtigmutter for å

ta av stangen. Gjengene i rammen var helt ødelagt og initielt så var tanken å gjenge opp en dimensjon og bytte skruen som var

festet med en settskrue.

 

071D2E82-D3CE-49EF-83B1-FF3694F4D23C_1_105_c.jpeg.ac5545da853c7fac7d075e5639772c23.jpeg

Det viste seg imidlertid, at både settskrue og skruen gjennom foringen, satt. Selv ikke massiv oppvarming ville

rikke sett skruen. Her har syrefast og aluminium fått stått og godgjort seg i flere år. 

 

 

51A3933D-DD87-4915-8D3C-78A35BC5071A_1_105_c.jpeg.fecdc582800a6aacba355d5e0c1c99d5.jpeg

Løsningen ble å lage en tilsvarende i syrefast. Hadde ikke helt samme ytterdiameter på den akslingen som ble som emne, 

men den var heller ikke kritisk for løsningen. Nå laget jeg en ny for det var raskere enn å jobbe med den originale som var

irret fast. Men det hadde også gått ann å bruke den originale i aluminium og evt. boret ut settskrue og skrue.

 

 

EEEE73EA-1B40-4438-AEA6-C5B9763DF126_1_105_c.jpeg.b6e71ee96abcf1607e1a3feb6ed43571.jpeg

Uansett, ny ble laget og det ble boret et hull og gjenget opp slik at det ble mulig å låse den av med settskrue. Dimensjonen 

på det gjennomgående hullet er 6mm og er ikke gjenget. Men det kunne det godt ha vært. Kommer tilbake til det.  

 

 

DCDA90A6-4015-472D-BCC5-4D7C08149B8C_1_105_c.jpeg.42356294eb3c0ad7f68dee4c3e9b8232.jpeg

Så ble en 6mm sekskantskrue filet ned på hodet, slik at den skal komme inn i sporet på utsiden av kalsejerammen og når den er på innside av sporet, låse av mot

kantene. På den måten er man ikke avhengig av gjenger i rammen, da den er låst av på "baksiden" 

 

IMG_3456.jpeg.6c24efff115ccc18af5947083de7a310.jpeg

Hullet ble boret opp til 6mm

 

IMG_3458.jpeg.0e0483aba7f9fb796818f32baeee4858.jpeg

Har dessverre ingen bilder fra "utsiden" der skruehodet går inn, men her er det altså et spor inn i rammen som hodet nå 

blir tredd inn i, slik at resten av skruen stikker ut på innsiden av rammen.

 

IMG_3459.jpeg.388b27c9a440c3064612f329652be465.jpeg

Foringen ble deretter tredd på og låst av med settskruen (Her så jeg at det ikke hadde vært noe problem av foringen også

hadde vært gjenget til M6, slik at den kunne blitt skrudd på, og fått ekstra feste)

 

 

IMG_3460.jpeg.87c2afa4c04cfee03362e40b78a01360.jpeg

Den originale hurtigmutteren er M6 så den er bare å skru rett på. 

 

IMG_3457.jpeg.c787212c54097876ab632d2c8da9b993.jpeg

Så avhengig om man må ha ny foring eller kan benytte den gamle. Så er tipset å bytte skruen for å få mothold på utsiden, slik at man kan la vindskjermrammen 

nogenlunde uforandret. 

IMG_3454.jpeg

C9733FB6-B88C-495A-912E-93F9F8B657C5_1_105_c.jpeg

3E3D63C1-33D6-4648-B4CD-89129F3AC970_1_105_c.jpeg

0473804E-D6FD-4404-9FD5-54BB3841F472_1_105_c.jpeg



×
×
  • Create New...