Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

1 hour ago, MRG said:

Er det vind på yr.no du ser på då? Eg såg først på Egersund, men ser det er eindel forskjell på Egersund og Eigerøy fyr.

Kva vindretningar her er verst?

Hei og gratulerer med flott båt. Formoder at det er den som har ligget til salgs på Oksenøya den siste tiden?

Har gått den løypa noen titalls ganger så prøver med noen generelle råd. Ang vindvarsel, så bruker jeg primært YR og alltid de ytterste fyrene på kysten for å få et relisistisk inntrykk av vind og sjø utpå. Bruker Færder, Torungen, Lindesnes; Lista, Eigerøy, Obrestad, Jærens rev og ett Ryvarden på sletta om det er V til N retning på vinden. 

Å bruke byer etc som vindreferanse er meningsløst da Torungen kan varsle om 10-12 msek SV mens inne i Arendal et par nm unna vil det typisk stå 4-5 msek i varierende retninger.

Ser fra fredag og helgen er meldt rundt 10-12 msek fra SV nedover sørlandet. Det gir krapp drittsjø på et par meter med strømmen imot helt fra Tjøme og veldig slitsomt i lengden. Ved slike forhold pleier jeg å vente om det ikke brenner, eller så er det å snirkle seg innaskjærs der mulig og trykke på uttaskskjærs der det ikke er noe valg.. Kan gå i grei fart 90% av strekket men krever ordentlig lagt opp rute og grei koll på navigasjonen. Hadde det vært mulig å fremskynde avreisen en dag Hadde jeg gått Oslo - Lindesnes i en smell uttaskjærs fra morgen av med det varslet som er nå. Billigste fuelen finner du på Oksenøya der båten ligger (om det er samme båten), og Så Gismerøya utenfor Mandal. Oslo - Mandal er ca 185 mil og de fleste båtene jeg har kjørt greit det uten problemer. Husk ekstra filtre tilfelle rottefelle...

Kort fortalt blir ruta innaskjærs sånn røfflig Vrengensundet på tjøme, tønsberg tønne, innenfor Svenner, Innerste eller nest innerste lei forbi rakke, Innenfor Jomfruland så uttaskjærs og inn ved lyngør, hagefjorden, inn trommøysund til arendal, ut galtesund skipsleia mot grimstad og så Homborsund til Lillesand, blindleia, Ulvøysund, Stokken, innsiden av flekkerøya til ny hellesund så skipsleia til Tregde, innaskjærs til Mandal, innsiden av Hille til til Båly og Spangereidkanalen. Båten din går nok under bruene på 4,5 meter om du legger ned antenner etc. 

Må løpe nå men kan gi en anbefaling i forhold til vær på Lindesnes Karmøy litt senere. 

sap_2000

sap_2000

46 minutes ago, MRG said:

Er det vind på yr.no du ser på då? Eg såg først på Egersund, men ser det er eindel forskjell på Egersund og Eigerøy fyr.

Kva vindretningar her er verst?

Hei og gratulerer med flott båt. Formoder at det er den som har ligget til salgs på Oksenøya den siste tiden?

Har gått den løya noen titalls ganger så prøver med noen generelle råd. Ang vindvarsel, så bruker jeg primært YR og alltid de ytterste fyrene på kysten for å få et relisistisk inntrykk av vinden utpå. Bruker Færder, Torungen, Lindesnes; Lista, Eigerøy, Obrestad, Jærens rev og ett Ryvarden på sletta om det er V til N retning på vinden. 

Å bruke byer etc som vindreferanse er meningsløst da Torungen kan varsle om 10-12 msek SV mens inne i Arendal et par nm unna vil det typisk stå 4-5 msek.

Ser fra fredag og helgen er meldt rundt 10-12 msek fra SV nedover sørlandet. Det gir krapp drittisjø på et par meter imot helt fra Tjøme og veldig slitsomt i lengden. Ved slike forhold pleier jeg å vente om det ikke brenner, eller så er det å snirkle seg innaskjærs der mulig og trykke på uttaskskjærs der det ikke er noe valg.. Kan gå i grei fart 90% av strekket men krever ordentlig lagt opp rute og grei koll på navigasjonen. Hadde det vært mulig å fremskynde avreisen en dag Hadde jeg gått Oslo - Lindesnes i en smell uttaskjærs fra morgen av med det varslet som er nå.

Kort fortalt blir ruta innaskjærs sånn røfflig Vrengensundet på tjøme, tønsberg tønne, innenfor Svenner, Innerste eller nest innerste lei forbi rakke, Innenfor Jomfruland så uttaskjærs og inn ved lyngør, hagefjorden, inn trommøysund til arendal, ut galtesund skipsleia mot grimstad og så Homborsund til Lillesand, blindleia, Ulvøysund, Stokken, innsiden av flekkerøya til ny hellesund så skipsleia til Tregde, innaskjærs til Mandal, innsiden av Hille til til Båly og Spangereidkanalen. Båten din går nok under bruene på 4,5 meter om du legger ned antenner etc. 

Må løpe nå men kan gi en anbefaling i forhold til vær på Lindesnes Karmøy litt senere. 

• Create New...