Jump to content

Lage styrekonsoll for alubåt - tykkelse på plater?

ko-stens

Recommended Posts

Grubler på å lage en liten og enkel styrekonsoll med plass til ratt og et lite ekkolodd (trenger ikke gir/gass) til en Viking 370 aluminiumsbåt, da det ser ut som om det er umulig å få tak i noe i aluminium som kan passe i denne småen. Glassfiber eller treverk er uaktuelt. Tenker i utgangspunktet å bruke nagler for å gjøre det enkelt og så rimelig som mulig. Alusveising kan jeg ikke noe med. Om det blir noe av gjenstår å se, for den må festes til spantene på et vis, samtidig som det må være noe som faktisk sitter fast og er sterkt nok. Båten står ikke hjemme for tiden, så må se om det går an å få til før jeg begynner. Men om det går, hva slags tykkelse bør platene være? Tenker å lage rundt en ramme enten av firkantrør eller vinkeljern i aluminium.

Legger ved et bilde av båten. Ikke lett å se nedi men tanken er å feste en plate med konsollen på, på spant nummer to og nummer tre, som er rett bak midttoften og som ikke synes på bildet.

Båt2.jpg

ivar skrev for 2 timer siden:

ikke helt det du spurte etter men hva med noe ala denne, festet til en plate slik du beskriver? 

1246263.jpg

Synes denne er kjempefin, egentlig, men jeg vil gjerne ha plass til ekkolodd. Men den vurderes lell. Brukt i så fall, for den er svinedyr til bare å være et bøyd rør med litt tilbehør. Ratt, styresnekke og kabel må kjøpes i tillegg. 

ko-stens skrev for 1 time siden:

Synes denne er kjempefin, egentlig, men jeg vil gjerne ha plass til ekkolodd. Men den vurderes lell. Brukt i så fall, for den er svinedyr til bare å være et bøyd rør med litt tilbehør.

enig i det men tenkte like mye på å bruke denne som inspirasjon for noe selvbygd, men det krever jo at du har tilgang til noen med utstyret for å bøye rør osv  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Når man lager ting med tynnplate kan man klare seg med tynnere plater enn det man tror, om man lager knekker falser og kryss. 1,5 er dermed mer enn tykt nok. Om du klarer å sveise det er en helt annen sak!  Jeg har jobbet mye med tynnplate , det krever litt tenking før man har bestemt designet, samt hvike verktøy man har tilgengelig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 3 timer siden:

Når man lager ting med tynnplate kan man klare seg med tynnere plater enn det man tror, om man lager knekker falser og kryss.

godt poeng. 

En anenn ting jeg ville tenkt å er å lage konsollen så kompakt som mulig slik at den den blir minst mulig i veien når man må bevege seg ombord - jolla er jo ikke mer enn 12 fot

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, jeg vil ha den kompakt. Innimellom kan det være nyttig å bruke årer, siden den også er påtenkt å bruke i vann der det ikke er lov med motor. Da er det greit den ikke er for mye i veien. I tillegg bruker jeg stangholdere foran i båten. Kjekt å nå frem til dem i en fart når fisken biter uten å måtte krongle meg frem i en båt som fra før ikke er altfor stabil. Å sitte med stenger rett ved siden av meg tar kverken på nakken, da jeg må se på dem stadig vekk.  

Tenker å prøve meg frem med papp for å se hva som kan fungere. Rattet tenker jeg blir omkring 30 cm i diameter. Ser en får ned i 28 cm i hvert fall. Trenger ikke stort bredere konsoll enn det. Vil også ha et "bord" på toppen, hvor ekkoloddet kan plasseres. Da kan det svinges rundt når jeg ror, så har jeg noe å glane på da også. 

Blir det umulig å få til noe pga for lite plass, får jeg vel heller kvitte meg med tassen. Slik det er i dag, er det uholdbart, dessverre, selv om jeg liker denne lille rotta av en båt! Den er jo egentlig genial til mitt bruk. Men en skal jo helst ikke bli ødelagt av den heller da.

Da har jeg laget en "mal" i papp for å se hvordan ting kan bli. Satte den ca hvor jeg tenker den kan bli når jeg lener meg litt bakover på setet. Setet kan tas vekk, for øvrig, da det er festet med et slags tvingesystem. 

Målene er:

Høyde 45 cm

Bredde 33 cm

Dybde 34 cm

"Bord" 12 cm

"Rattpanel" 27 cm

Bakside (m. Hull) 28 cm

Lurer på om jeg heller skal redusere størrelsen på rattpanelet litt og gjøre den litt høyere i bakkanten. Dybden kan i grunn være den samme som bredden. Lurer også på om jeg skal få blikkenslager til å knekke èn lang plate fra front til bak og så sette på sidene etterpå, rundt en ramme enten av firkantrør i aluminium, eller vinkeljern i samme materiale, og poppe fast med aluminiumsnagler. Hvordan jeg skal feste den i gulvet må jeg gruble litt på, men ting tyder på at det blir en lang plate som poppes fast i tre spanter og så montere konsollen på denne plata med nagler. Får ikke mer enn to nagler pr spante i og med at de jo ikke går vannrett. Vet ikke helt hvordan jeg ellers skal få den fast. Men kraftige nagler holder vel ganske greit? 

Tenker ellers å bruke 1,5 mm plate til konsollen og muligens 2 mm til bunnplata (som på bildene oppi båten er en papplate...).

Når det gjelder ratt, ser jeg at det er å få tak i Ultraflex-ratt med 28 cm diameter til en relativt grei pris. Men 33 cm går jo greit det og. 

En ulempe er definitivt at en sitter ganske nær motoren. Det betyr at gasshåndtaket må stå omtrent rett til værs. Det beste ville selvsagt vært å bygge om motoren slik at en får full fjernstyring, men da begynner det å bli i overkant dyrt, og det er vel en smått knotete jobb. Så vurderer å bytte motor til en som er klargjort for alt i hop. En annen utfordring er å finne ut hvordan en kan få ultraflex til å passe. Ser ut som om en må ha en brakett som festes under bærehåndtaket , og da må vel alt av for at det ikke skal komme i veien. Å ha noe egenprodusert på bærehåndtaket er kanskje ikke så lurt når motoren skal tiltes. Er kanskje ikke så lett å tilte den uten å bryte på styrearmen.

Men alt det her får en ta når det blir aktuelt! I mellomtiden kan jeg jo spare til ny motor der ting er på plass! Det frister å prøve en Tohatsu 15 hk av siste modell. 42 kg på det letteste... Bare 4 kg tyngre enn 9,9'en som sitter på. Vet ikke hvor trygt det er, i og med at båten er godkjent for maks 9,9. Det går kanskje mye på vekt? De gamle 15 hk'ene (9,9 Sport-utgaver veide jo over 50 kg.

Konsollen ser for øvrig litt lav ut oppi båten, men rattstammen gir jo mer høyde. Når jeg sitter behagelig, kan jeg hvile hendene på knærne mens jeg holder i rattet. Samtidig flukter toppen av konsollen omtrent med rekka, så det å snu båten rundt for vinteropplag ser ikke ut til å være noe problem når jeg tar av rattet, om jeg trenger å ta det av i det hele tatt.

Konsoll.jpg

Konsoll2.jpg

Konsoll3.jpg

• 5 uker senere...

Tok litt tid, det her... Etter å ha justert litt på målene, dro jeg ned til en blikkenslager med tegningen og lurte på om de kunne knekke plater og kappe til slik at jeg kunne få montert. De tilbød seg å sveise og gjøre den "ferdig" for en rimelig penge, og da ble det til det.

I dag fikk jeg hentet den. Dette ser bra ut. :-) Kom på 1 500,- ferdig laget. Det må jo sies å være rimelig. Gir jo mye mer for noe lignende i butikk. Og i tillegg fikk jeg støttet lokalt næringsliv. Veldig fornøyd! 

Nå gjenstår å få ordnet en plate som konsollen kan festes på. Tenker en 2 mm plate som går hele veien mellom toftene. Får blikkenslager til å knekke dem i hver ende, slik at jeg får festet den i toftene. Tenker også å nagle plata fast i toftene og. Da bør det bli holdbart. De har for øvrig knekt platene innover i bunn, slik at det blir enkelt å få den fast i bunnplata.

Når det gjelder hull i konsollen, får jeg se hvordan det blir mens jeg driver på. 

Målene husker jeg ikke helt, men den er kvadratisk, 33x33 cm, i hvert fall. Får bruke ratt som ikke er større enn det i diameter, tenker jeg. Vet det finnes i 28 cm. Det kan jo passe. På toppen er det plass til å feste ekkolodd. Kommer til å sette på et "trau" der jeg kan legge fra meg småtteri også. 

Spørs om jeg får gjort stort i høst. Blir nok mer et vårprosjekt, det her. Får oppdatere når den tid kommer, om noen er interessert!

Men et tips til folk som lurer på alukonsoll kan i hvert fall være å få en blikkenslager til å gjøre jobben!

Konsoll.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...