sjonkel Startet 19.August.2020 Link til dette innlegget Startet 19.August.2020 Har en Joda 7900 med en TAMD42 163 hk. Den går varm ganske raskt. Har til nå brukt 25k på verksted (marex grimstad) for å fikse problemet uten resultat. Vurderer nå å bytte motor, men det er begrenset med motorer der ute til salgs desverre (ønsker ikke gi mer enn 100k). På finn nå så er det en Mercruiser D-250 https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=184838992 2 viktige spørsmål : Vil denne passe i min Joda 7900? ... OG vil den passe med mitt SingleProp Volvo Penta 290 drev? - i så fall hva trenger jeg av overgang til drevet? Er det event noen kloke sjeler der ute som vet om noen andre motorer på finn som vil passe til min båt? -Rolf, Grimstad Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 TAMD 42 er aksling og KAD42 er for drev, begge har oppgitt effekt på 230hk. Det må da være mulig å utbedre denne motoren billigere en det er å kjøpe en brukt for 100k pluss bytte av transom og andre tilpasninger. Enkleste vil evt være å kjøpe en KAD 42/43.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2020 Link til dette innlegget Svart 19.August.2020 41 motor? Den ble levert med 163 hk mener jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sjonkel Svart 20.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Beklager - Dette er en TAMD40 - jeg skrev feil, og kan ikke rette i etterkant. Det gjelder altså en TAMD40 med 290 drev -Rolf Log Sitat Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Typisk feil på bla. 40 serien er at varmevekslerne går tett med tiden. Er dette sjekket? Det kan være nødvendig med mekanisk rengjøring av rørinnsatsene for å få nok gjennomstrømning igjen. VP sine 41, 42, 43, 44 og 300 vil antagelig passe meget godt. Usikker på hva drevet ditt tåler..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 (redigert) OK, og du har drev? Da er det nok en AQAD40B, kan det stemme? TAMD er for aksling, AQAD for drev. Forskjellen er hvordan motoren er satt opp for drev/ gir og kjøling. (Da er det 165 hk vel egentlig. ) I så tilfelle er det en ganske solid motor selv om den er gammel, og kjølesystemet på den er kjent for å være bra. Det er rørkjøler. På TMD40A er det underdimensjonert platekjøler, men en 40B skal være bra. Hva er det Marex har gjort for kr 25000,- ? Hva står på kvitteringen? Typiske feilkilder til varm motor på AQAD40B er vel: tett i vanninntak drev feil med sjøvannspumpe (impeller, knekt medbringer) fremmedlegeme i kjølesystemet (blåskjell, impellerdel etc) gjengrodd varmeveksler Det kan også være feil med sirkulasjonspumpe (frostvæske), avleiringer i frostvæskesystemet. Hvis det hadde vært lekkasje i topp eller tilsvarende så burde de ha funnet det. Kvitteringen vil fortelle deg hva de har prøvd, og dermed hva som er uprøvd. Mange har opplevd å få en "ny motor" ved å prøve feks SystemRens, både i sjøvanns og frostvæskedelen. Det er i prinsippet syre som etser bort urenheter. Ellers er det å demontere varmeveksler og se hvordan innmaten der ser ut. Altså begynne å inspisere manuelt. (Når det gjelder bytte av motor og hva som passer på ditt drev så kan jeg ikke svare deg. Det har jeg ingen kunnskap om. Men med mindre motoren din er veldig dårlig så antar jeg at det kan v@re er en relativt liten feil. Men det kan være dyrt å ha den på verksted når man må feilsøke. Og vanskelig/ umulig å stille diagnose på avstand. Men det er mye gode råd å få her i forumet fra folk som kan mye mer enn jeg. :-) ) Redigert 20.August.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sjonkel Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Marex har gjort 2x systemrens, byttet noen deler og noe anna småtteri, men de har ikke åpnet og sjekket varmeveksleren. Dette er aldri blitt gjort så lenge jeg har hatt båten ihvertfall. Så det kan lønne seg å ta ut varmeveksleren, rense - event kjøpe ny (det er ikke lekkasje i den ihverfall), fremfor å styre med ny motor og event drev...? -Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Ja. Definitivt viktig å sjekke manuelt. Kan være en "filleting" som en gummibit som blokkerer i et rør eller en delaminert slange. Manuelt sjekke hver eneste slange (en slange kan se fin ut på utsiden men være delaminert på innsiden. Da kan det bli en blære innvendig som bremser kjølevannet.) Manuelt sjekke varmeveksler. Flere tråder her inne om det. Mye råd å få ved å lage en tråd der du ber om innspill. Alternativt skru den ut og be Grenland Radiatorservice (spesialist på varmevekslere) sjekke over. Manuelt sjekke alle rør og inntak samt ut. Manuelt sjekke eksosbend. Manuelt sjekke oljekjøler. Jeg har ikke hatt intercooler så vet ikke hvordan omløp i den evt kan gi varmeøkning. Jeg tar for gitt at Marex har kontrollert dine termostater. Men jeg hadde tatt dem ut og "kokt" dem opp sakte i en gryte med vann for å se om de åpner på de temperaturene de skal. På TMD40A er det på 72 og 78 grader mener jeg. Er ikke sikker på AQAD40B. Jeg tar også for gitt at du ikke har vann i oljen (olje blir litt majones) eller at du mister kjølevæske. Hvis det er byttet fra feks blå til rød kjølevæske (altså litt blanding) så kan det være grunnen. Da kan kjølevæske levre seg. Altså bli litt gelé, og da hindre kjøling av motor. Hvor i Grimstad har du båten? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sjonkel Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Båten befinner seg i Oslo nå.. så jeg må finne en VP service verksted på østlandet. Marex grimstad sjekket hverken varmeveksleren eller termostat. Noen som kan anbefale et verksted som er villig å ta på seg jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Vet ikke om de har kapasitet, men jeg har god erfaring med, og hørt mye positivt om, Jarlsø. Havelle har en motor som fungerer prikkfritt, men jeg ønsker at en fagmann skal gå over motoren. Da faller valget på Jarlsø, selv om andre er langt nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Hvis du er glad i fart :-) https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=196030810 Mulig 270 hk på propellen det menes, men det er en 300 hk https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=191119042 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Her er det bare å løpe og kjøpe. Skulle ha gjort det selv, det hadde vært noe. Men må jo ha Bravo 3 XR, aller helst. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=198839914 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.