Jump to content

Joda 7900 - passer Mercruiser D-250? Forslag?

sjonkel

Recommended Posts

Har en Joda 7900 med en TAMD42 163 hk. Den går varm ganske raskt. Har til nå brukt 25k på verksted (marex grimstad) for å fikse problemet uten resultat. Vurderer nå å bytte motor, men det er begrenset med motorer der ute til salgs desverre (ønsker ikke gi mer enn 100k).

På finn nå så er det en Mercruiser D-250  https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=184838992

2 viktige spørsmål : Vil denne passe i min Joda 7900? 

... OG vil den passe med mitt SingleProp Volvo Penta 290 drev? - i så fall hva trenger jeg av overgang til drevet? 

Er det event noen kloke sjeler der ute som vet om noen andre motorer på finn som vil passe til min båt?

-Rolf, Grimstad 

OK, og du har drev?

Da er det nok en AQAD40B, kan det stemme? TAMD er for aksling, AQAD for drev. Forskjellen er hvordan motoren er satt opp for drev/ gir og kjøling. (Da er det 165 hk vel egentlig. )

I så tilfelle er det en ganske solid motor selv om den er gammel, og kjølesystemet på den er kjent for å være bra. Det er rørkjøler. På TMD40A er det underdimensjonert platekjøler, men en 40B skal være bra. 

Hva er det Marex har gjort for kr 25000,- ?  Hva står på kvitteringen?

Typiske feilkilder til varm motor på AQAD40B er vel:

• tett i vanninntak drev
  • feil med sjøvannspumpe (impeller, knekt medbringer)
  • fremmedlegeme i kjølesystemet (blåskjell, impellerdel etc)
  • gjengrodd varmeveksler

Det kan også være feil med sirkulasjonspumpe (frostvæske), avleiringer i frostvæskesystemet. Hvis det hadde vært lekkasje i topp eller tilsvarende så burde de ha funnet det. 

Kvitteringen vil fortelle deg hva de har prøvd, og dermed hva som er uprøvd.

Mange har opplevd å få en "ny motor" ved å prøve feks SystemRens, både i sjøvanns og frostvæskedelen. Det er i prinsippet syre som etser bort urenheter. 

Ellers er det å demontere varmeveksler og se hvordan innmaten der ser ut. Altså begynne å inspisere manuelt. 

(Når det gjelder bytte av motor og hva som passer på ditt drev så kan jeg ikke svare deg. Det har jeg ingen kunnskap om. Men med mindre motoren din er veldig dårlig så antar jeg at det kan v@re er en relativt liten feil. Men det kan være dyrt å ha den på verksted når man må feilsøke. Og vanskelig/ umulig å stille diagnose på avstand. Men det er mye gode råd å få her i forumet fra folk som kan mye mer enn jeg. :-) )

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Marex har gjort 2x systemrens, byttet noen deler og noe anna småtteri, men de har ikke åpnet og sjekket varmeveksleren. Dette er aldri blitt gjort så lenge jeg har hatt båten ihvertfall. 

Så det kan lønne seg å ta ut varmeveksleren, rense - event kjøpe ny (det er ikke lekkasje i den ihverfall), fremfor å styre med ny motor og event drev...?

-Rolf

Ja. Definitivt viktig å sjekke manuelt. Kan være en "filleting" som en gummibit som blokkerer i et rør eller en delaminert slange.

Manuelt sjekke hver eneste slange

(en slange kan se fin ut på utsiden men være delaminert på innsiden. Da kan det bli en blære innvendig som bremser kjølevannet.)

Manuelt sjekke varmeveksler. Flere tråder her inne om det. Mye råd å få ved å lage en tråd der du ber om innspill. 

Alternativt skru den ut og be Grenland Radiatorservice (spesialist på varmevekslere) sjekke over. 

Manuelt sjekke alle rør og inntak samt ut. 

Manuelt sjekke eksosbend. 

Manuelt sjekke oljekjøler. 

Jeg har ikke hatt intercooler så vet ikke hvordan omløp i den evt kan gi varmeøkning. 

Jeg tar for gitt at Marex har kontrollert dine termostater. Men jeg hadde tatt dem ut og "kokt" dem opp sakte i en gryte med vann for å se om de åpner på de temperaturene de skal. På TMD40A er det på 72 og 78 grader mener jeg. Er ikke sikker på AQAD40B.

Jeg tar også for gitt at du ikke har vann i oljen (olje blir litt majones) eller at du mister kjølevæske. 

Hvis det er byttet fra feks blå til rød kjølevæske (altså litt blanding) så kan det være grunnen. Da kan kjølevæske levre seg. Altså bli litt gelé, og da hindre kjøling av motor.

Hvor i Grimstad har du båten?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 måneder senere...

Hvis du er glad i fart :-) https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=196030810

Mulig 270 hk på propellen det menes, men det er en 300 hk https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=191119042

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her er det bare å løpe og kjøpe. Skulle ha gjort det selv, det hadde vært noe. 

Men må jo ha Bravo 3 XR, aller helst. 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=198839914

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...