Grand Banks jr
OK, og du har drev?
Da er det nok en AQAD40B, kan det stemme? TAMD er for aksling, AQAD for drev. Forskjellen er hvordan motoren er satt opp for drev/ gir og kjøling. (Da er det 165 hk vel egentlig. )
I så tilfelle er det en ganske solid motor selv om den er gammel, og kjølesystemet på den er kjent for å være bra. Det er rørkjøler. På TMD40A er det underdimensjonert platekjøler, men en 40B skal være bra.
Hva er det Marex har gjort for kr 25000,- ? Hva står på kvitteringen?
Typiske feilkilder til varm motor på AQAD40B er vel:
- tett i vanninntak drev
- feil med sjøvannspumpe (impeller, knekt medbringer)
- fremmedlegeme i kjølesystemet (blåskjell, impellerdel etc)
- gjengrodd varmeveksler
Det kan også være feil med sirkulasjonspumpe (frostvæske), avleiringer i frostvæskesystemet. Hvis det hadde vært lekkasje i topp eller tilsvarende så burde de ha funnet det.
Kvitteringen vil fortelle deg hva de har prøvd, og dermed hva som er uprøvd.
Mange har opplevd å få en "ny motor" ved å prøve feks SystemRens, både i sjøvanns og frostvæskedelen. Det er i prinsippet syre som etser bort urenheter.
Ellers er det å demontere varmeveksler og se hvordan innmaten der ser ut. Altså begynne å inspisere manuelt.
(Når det gjelder bytte av motor og hva som passer på ditt drev så kan jeg ikke svare deg. Det har jeg ingen kunnskap om. Men med mindre motoren din er veldig dårlig så antar jeg at det kan v@re er en relativt liten feil. Men det kan være dyrt å ha den på verksted når man må feilsøke. Og vanskelig/ umulig å stille diagnose på avstand. Men det er mye gode råd å få her i forumet fra folk som kan mye mer enn jeg. :-) )