Marius Engel
Worry II skrev for 8 timer siden:Du kan jo lime fast en ladebrakett, eventuelt feste med dobbeltsidig tape, av samme type du har på bombrikka i bilen. Løse ladebraketter finnes på eBay/Amazon, eksempel til Standard Horizon:
https://www.amazon.ca/Standard-Horizon-Charging-Cradle-HX760S/dp/B00G6E7OQW
tenkte på dette, og det er ett godt forslag.
men det er risiko for å treffe/knuse VHF med åren når den er frampå dekk, derfor gikk jeg for HX40E som bruker flytedeksel for å flyte. Med flytedekselet tåler den «alt», men da passer den ikke i braketten.
Og uten flytedeksel tør jeg ikke å ha den på framdekket, spesielt ikke stående., plutselig kan jeg smelle til den med åren, enten pga. rulle, når jeg skal legge vekk åren, eller uhell.
Lars H. skrev for 9 timer siden:Antennen skal stå vertikalt, både for mottak og sending for størst følsomhet. Ferdig snakket.
jeg er klar over det. Men såvidt jeg har forstått er dette betydelig mer viktig for sending enn mottak? Antennen sender ut signalet i alle retninger horisontalt når antennen stå vertikalt, men for en så kort antenne vil det ha mindre å si for mottak av signaler?