Jump to content

Antenneretning bærbar VHF.

Marius Engel

Recommended Posts

Kan jeg ligge VHF-radioen på dekket på kajakken, slik at antennen er horisontal, eller bør jeg ha den i vesten slik at antennen er vertikal?

Jeg holder den selvfølgelig vertikal mens jeg bruker den, men vil jeg ødelegge mottakerforholdene mye hvis radioen oppbevares liggende på framdekket?

(Er nemlig litt mer praktisk å ha den på dekk, hvis jeg skal utføre redninger med den vesten og de lommene jeg har tilgjengelig.)

Worry II skrev for 8 timer siden:

Du kan jo lime fast en ladebrakett, eventuelt feste med dobbeltsidig tape, av samme type du har på bombrikka i bilen. Løse ladebraketter finnes på eBay/Amazon, eksempel til Standard Horizon:

https://www.amazon.ca/Standard-Horizon-Charging-Cradle-HX760S/dp/B00G6E7OQW

tenkte på dette, og det er ett godt forslag.

men det er risiko for å treffe/knuse VHF med åren når den er frampå dekk, derfor gikk jeg for HX40E som bruker flytedeksel for å flyte. Med flytedekselet tåler den «alt», men da passer den ikke i braketten.

Og uten flytedeksel tør jeg ikke å ha den på framdekket, spesielt ikke stående., plutselig kan jeg smelle til den med åren, enten pga. rulle, når jeg skal legge vekk åren, eller uhell.

17D5B57E-770D-446C-BF31-2313F1B9E66D.jpeg.565905bd5fd666a28d7f48c15d915f28.jpeg

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Antennen skal stå vertikalt, både for mottak og sending for størst følsomhet. Ferdig snakket.

jeg er klar over det. Men såvidt jeg har forstått er dette betydelig mer viktig for sending enn mottak? Antennen sender ut signalet i alle retninger horisontalt når antennen stå vertikalt, men for en så kort antenne vil det ha mindre å si for mottak av signaler?

Redigert av Marius Engel (see edit history)
JRK skrev 23 minutter siden:

Alt er relativt.

Her snakker vi om polarisering av det utsendte signal og Lars har helt rett.

Men om du skal bruke radioen med noen titals meter mellom to kajakker så kan dette funke. 

Nei, det er ikke bare mellom kjakker. Det er til kommunikasjon med andre skip i trafikkerte områder, og kystradioen.

Værmeldingen hører jeg like godt uansett hvordan jeg holder VHF antennen, så da tenkte jeg at det burde stemme at mottaket (ikke sending) er ganske greit om antennen er liggende, når man snakker om en så kort antenne. Men hvis det er feil, så er det feil :) 

Vår bærbare legges bare på dekk når vi er der. Alt det Lars sier er riktig, men man har sånn ok-minus rekkevidde med slike radioer uansett.

For å lytte til hva som sendes i nærområdet fungerer det fint å bare ha den liggende, og når du skal prate i radioen, vil du måtte holde i den uansett. Når du ikke kommuniserer, men bruker den til å lytte, bør båter og skips langt kraftigere VHF nå deg på et par NM avstand uansett hvordan du har radioen. Kystradio når deg også om det er grei dekning i området. Tror ikke du skal bruke mer energi på dette.

Men vær obs på squelch, det er fristende å sette denne høyt.

Ellers har jeg lekt med tanken på å sette på en skogsantenne til jaktradio på bærbar VHF. Usikker på hvor lurt det er.

Takk for inspill alle sammen :)

Jeg tar vhf i vesten når det er mest hensiktsmessig (antennen vertikalt), og legger den på dekk når det ikke passer å ha den i vesten lengre. 

(eks. når jeg starter fjordkrysning i heftig vær, legger jeg den «vekk» foran på dekk slik at den ikke er i veien ved evt. redninger om rullen skulle svikte).

Havelle skrev for 4 timer siden:

Ellers har jeg lekt med tanken på å sette på en skogsantenne til jaktradio på bærbar VHF. Usikker på hvor lurt det er.

Nå aner jeg ikke hva en "skogsantenne" er, men den må ha en lengde som passer til frekvensene for maritim VHF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

45 minutes ago, Lars H. said:

Nå aner jeg ikke hva en "skogsantenne" er, men den må ha en lengde som passer til frekvensene for maritim VHF.

Jeg regner med at en "skogsantenne" eller "jaktantenne" er en litt lenger antenne for å få litt bedre signal når man beveger seg i terrenget.

VHF bruker frekvenser mellom 156 og 174 MHz.

Jaktradio bruker frekvenser mellom 138 og 144 MHz.

Så det er litt mellomrom, men det er kanskje mulig å få tak i en "skogsantenne" som dekker hele frekvensområdet tilstrekkelig bra til å gi bedre signal enn en standard, kort VHF-antenne på en bærbar VHF? Itte veit je, men Clas Ohlson har en skogsantenne hvor det står 155 MHz, og det funker kanskje...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg kjøpte en billig jaktradio på biltema. Den kan sende (og motta) i området fra 134 til 176 MHz.

Så den dekker også VHF kanaler. Merkelig sak, og tipper det er mange frekvenser det ikke er lov til å bruke, men i tillegg til jaktkanalene har den da altså mulighet for å tune inn på hele frekvensområdet.

Har ikke brukt den til å sende på noe annet en jaktkanalene, og ikke vil jeg det heller (men antar det må gå fint så lenge kanalene er simplex), men har tunet inn på 16 og 66 (kystradio). Med skogsantennen (som er en ca. 45 cm jernpisk) får jeg veldig mye bedre mottak enn med den vanlige antennen (som ligner antennen til en bærbar VHF) og med vår bærbare VHF. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...