Jump to content

KAD 300 fusker ved gitt turtall

JohnS

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en Forbina 10000 (34fot) 2002 mod. med KAD 300  og nytt DPG drev.

Kjempebåt så langt, men der er selvsagt et problem.

Ved turtall rundt 2700rpm fusker motoren og henger igjen, der kommer også en stygg lukt da..

Jeg kontaktet selger og fikk opplyst at det var ved det turtallet kompressor gir seg, og turbo overtar, og det var bare å kjapt gå forbi det området.

Er nok sikkert riktig det, men dette er akkurat når båten prøver å komme seg opp på plan ved 10-11 knop, og det er ikke så enkelt å passere kjapt.

Spørsmålet er om det skal være slik, eller må f.eks. turbo skiftes?

Ved lavere og høyere turtall går motoren helt fint, og der er lite røk av den.

Setter stor pris på tips om hva som kan gjøres :smiley:

Hei, 

Har samme båt og motor/drev og opplever litt av det samme i dette området hvor kompressor kutter og turbo skal overta, sjekket nylig turbo for å se på klaring mellom turbin og eksoshus siden dette er en gjenganger ved dette symptomet, men dette var helt fint hos meg. Etter skifte av begge drivstofffiltrene merket jeg noe forbedring, men fortsatt "lugger" den et par ganger før turbo overtar for fullt, slik har det har vært hos meg i 2 år og jeg har nesten vendt meg til det, kommer alltid i plan uansett. Har lest noe om turbotrykksensor i EDC modul og evt. kondens i denne, men ikke fått kontrollert dette enda.

Om jeg trimmer båten kraftig ned ved akselerasjon virker det som den kommer raskere forbi denne kneika ved 2700 rpm som forøvrig er et turtall man vel aldri ligger på over tid med denne kombinasjonen av båt og motor.

Kjekt jeg ikke var alene om problemet da Jørgen:smiley: Takk for kjapt svar.

Nå har mitt drev fått 2-numre lavere stigning på propellene enn det kunne vært. Dette i følge selger for å spare det nye drevet for stor  belastning. De er også i aluminium og ikke i stål.

Lurer på om båten kanskje kunne kommet opp på plan tidligere med større stigning, altså at denne "luggingen" hadde vært mindre dominerende?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...