alfaalfa
Du kan strupe inntaket på luft inn i motoren eller strupe eksos - begge tiltakene gir deg lavere effekt.
Jeg er enig i Hulda om dette hadde vært en bil.
Nå er det ikke denne eksosen montert i en bil.
Igjen skal heller ikke jeg bruke for mye spissfindigheter, men det er vel våt eksos på denne. Det betyr i forhold til en bil at det skal "veldig mye mer" enn tørr eksos ut gjennom det røret. Vannet tar plass som ellers eksosen skulle ha fylt. Derfor skal og bør den våte eksosen på en båt være større enn en bil.
Dessuten vil du i forhold til en bil kjøre kontinuerlig med langt høyere turtall. Derfor er jeg uenig med å sammenligne eksosdiameter med en bil.
Det siste elementet er at å redusere dia på en våteksos er litt ugreit om det betyr at du får tilbakeslag av våt eksos/saltvann inn mot turbo - det kan gå ut over denne. Og du må regne med å skifte turbo noe oftere grunnet korrosjon med mindre du har laget større/høyere eksosalbu ut fra turboen. Gjør ihvertfall innsnevringen så langt unna turbo som mulig.
Men jeg synes mest at når man først gjør en jobb med å skifte motor, er det litt feil å lage en løsning som ikke gjør at du får full glede av penga. Og en eksosslange med rett dia og en ny større skroggjennomføring er vel billig i det store bildet?