Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Satt og skrev et svar samtidig med Sjøfare, og ser at vi egentlig er "på samme linje" med litt forskjellige ord:
 

Har en slik eller tilsvarende bryter på en av båtene mine. Tror ikke det finnes noe skillerele oller noen skillebryter og at man kobler inn batteri 1, batteri 2 eller begge manuelt. Da blir det jo ikke noe "start og forbruk" men bare "batteri 1" og "batteri 2".

 

Vil tro at virkemåten er noenlunde den samme som for denne bryteren, som har et elektrisk koblingsskjema:

https://seatronic.no/bep-batterivelger-310a

 

Tror også at de to ekstra tilkoblingene F1 og F2 er for å bryte magnetiseringsfeltet til generatoren, men er ikke sikker i min sak.

 

Hvordan dette skal kobles kommer vel også an på hvordan resten av det elektriske anlegget i båten ser ut, om det for eksempel er lagt inn en funksjon for å bryte magnetiseringfeltet i generatoren.

 

Synes at den praktiske bruk av denne typen bryter, det er egentlig bare å vanligvis kjøre med to batterier i parallell og så bare koble inn ett bateri når motoren står og man har inne forbrukere. Da er man sikker på at man framdelt har et friskt batteri til oppstart. Å drive å skru litt fram og tilbake for å først lade det ene batteriet en periode, og så det andre, det blir for tungvint. Synes at dette fungerer greit på grunn av at prinsippet er ganske enkelt. I praksis så blir det jo bare at man prioriterer å ha igjen startstrøm ved å bare koble inn det ene batteriet til "forbruk".

 

Sånn bruker jeg denne bryteren, ikke for at jeg vet at det er riktig, men fordi jeg regnet med at det kansje er en fornuftig måte å bruke den på. Liker faktisk "bryterløsningen" bedre enn løsningen med skillerele som jeg har i den andre båten på grunn av at "bryterløsningen" gir en enkel full kontroll. (Hvis jeg nå gjør det riktig da.)  

Arne2

Arne2

Satt og skrev et svar samtidig med Sjøfare, og ser at vi egentlig er "på samme linje" med litt forskjellige ord:
 

Har en slik eller tilsvarende bryter på en av båtene mine. Tror ikke det finnes noe skillerele oller noen skillebryter og at man kobler inn batteri 1, batteri 2 eller begge manuelt. Da blir det jo ikke noe "start og forbruk" men bare "batteri 1" og "batteri 2".

 

Vil tro at virkemåten er noenlunde den samme som for denne bryteren, som har et elektrisk koblingsskjema:

https://seatronic.no/bep-batterivelger-310a

 

Tror også at de to ekstra tilkoblingene F1 og F2 er for å bryte magnetiseringsfeltet til generatoren, men er ikke sikker i min sak.

 

Hvordan dette skal kobles kommer vel også an på hvordan resten av det elektriske anlegget i båten ser ut, om det for eksempel er lagt inn en funksjon for å bryte magnetiseringfeltet i generatoren.

 

Synes at den praktiske bruk av denne typen bryter, det er egentlig bare å vanligvis kjøre med to batterier i parallell og så bare koble inn ett bateri når motoren står og man har inne forbrukere. Da er man sikker på at man framdelt har et friskt batteri til oppstart. Å drive å skru litt fram og tilbake for å først lade det ene batteriet en periode, og så det andre, det blir for tungvint. Synes at dette fungerer greit på grunn av at prinsippet er ganske enkelt. I praksis så blir det jo bare at man prioriterer å ha igjen startstrøm ved å bare koble inn det ene batteriet til "forbruk".

Arne2

Arne2

Satt og skrev et svar samtidig med Sjøfare, og ser at vi egentlig er "på samme linje" med litt forskjellige ord:
 

Har en slik eller tilsvarende bryter på en av båtene mine. Tror ikke det finnes noe skillerele oller noen skillebryter og at man kobler inn batteri 1, batteri 2 eller begge manuelt. Da blir det jo ikke noe "start og forbruk" men bare "batteri 1" og "batteri 2".

 

Vil tro at virkemåten er noenlunde den samme som for denne bryteren, som har et elektrisk koblingsskjema:

https://seatronic.no/bep-batterivelger-310a

 

Tror også at de to ekstra tilkoblingene F1 og F2 er for å bryte magnetiseringsfeltet til generatoren, men er ikke sikker i min sak.

 

Hvordan dette skal kobles kommer vel også an på hvordan resten av det elektriske anlegget i båten ser ut, om det for eksempel er lagt inn en funksjon for å bryte magnetiseringfeltet i generatoren.

 

Synes at den praktiske bruk av denne typen bryter, det er egentlig bare å vanligvis kjøre med to batterier i parallell og så bare koble inn ett bateri når motoren står og man har inne forbrukere. Da er man sikker på at man framdelt har et friskt batteri til oppstart. Å drive å skru litt fram og tilbake for å først lade det ene batteriet en periode, og så det andre, det blir for tungvint. Synes at dette fungerer greit på grunn av at prinsippet er ganske enkelt. 

Arne2

Arne2

Satt og skrev et svar samtidig med Sjøfare, og ser at vi egentlig er "på samme linje" med litt forskjellige ord:
 

Har en slik eller tilsvarende bryter på en av båtene mine. Tror ikke det finnes noe skillerele oller noen skillebryter og at man kobler inn batteri 1, batteri 2 eller begge manuelt. Da blir det jo ikke noe "start og forbruk" men bare "batteri 1" og "batteri 2".

 

Vil tro at virkemåten er noenlunde den samme som for denne bryteren, som har et elektrisk koblingsskjema:

https://seatronic.no/bep-batterivelger-310a

 

Tror også at de to ekstra tilkoblingene F1 og F2 er for å bryte magnetiseringsfeltet til generatoren, men er ikke sikker i min sak.

 

Hvordan dette skal kobles kommer vel også an på hvordan resten av det elektriske anlegget i båten ser ut, om det for eksempel er lagt inn en funksjon for å bryte magnetiseringfeltet i generatoren.



×
×
  • Create New...