Jump to content

Kobling av elanlegg i daycruiser


tullerici

Recommended Posts

Hei. 

 

Min kjære draco 1800har jeg da røsket ut elnette da ny motor skal inn.. Og kobling av 1 start og 1 forbruk.

 

Jeg har da denne batteri velgeren fra biltema som jeg ikke blir klok på, vedlegger bilde. 

 

Alle tegninger jeg har Google gjennom og lest av her på forumet så blir jeg heller ikke klok, kan mye rart men dette har satt en stopper! *flaut*

 

Alle bilder viser bryter 1 bryter pr batteri til å skrues av og så skillereele. 

 

Noen som kan gi meg en pekepinne hvordan kablene skal gå fra begge batterier og dynamo og hvordan kobles dette ihop med denne bryteren og må jeg da ha skillereele eller er det bedre og droppe bryter og kun bruke skillereele? 

 

Og vil da såklart startbatt lades fult opp før forbruksbatteri lades men hvordan koble dette? 

 

Og bruker jeg bryter så vil vel strømmen til instrumenter osv kun gå fra startbatteri men da vil vel disse slokkes når jeg vrir til batteri 2??

 

Står bom fast.

 

Har ikke kjøpt skillereele. Har denne bryteren får hånd kun. 

 

Mvh

Richard 

IMG_20200820_212129.jpg

IMG_20200820_212140.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har mine meninger om denne bryteren. Vær obs på at dette kun er egne meninger, ikke nødvendigvis fasit. Det vil helt sikkert være noen som er uenig med meg, og det er bra. Da får du flere mulige løsninger du kan gå for.

 

Denne bryteren du har kjøpt har egentlig dobbel funksjon. Den isolerer batteriene når du forlater båten (på samme måte som tegningene du har funnet med med 1 bryter pr batteri). I tillegg funker den som "ladeskille" slik at du kan lade et batteri før du lader det andre.

Det var de gode nyhetene.

Den dårlige nyheten er at du må gjøre disse valgene manuelt...

 

Skal du bruke en slik bryter effektivt forutsettes det at du skjønner funksjonen fullt ut, og at du husker  (og gidder) å vri på denne bryteren hele tiden.

Min påstand er at slike brytere er gammeldagse, og ikke er brukenes. Forventer litt pes pga denne påstanden,  men det er greit.

Da er det bedre med oppsettet du har funnet med 1 bryter pr batteri, og så et automatisk ladeskille. Denne vil gjøre jobben automatisk, og du slipper å tenke mer på det.

 

For å illustrere litt: Du skal bruke båten, og gjøre samme jobben (manuelt) som et aut ladeskille gjør. Det blir ca slik:

Bryteren står på 0. Du setter den på 1. Så starter du båten. Da må du sette den på "Both". Så stopper du i havn/uthavn. Da må bryter over på 2. Når du skal dra igjen vrir du den fra 2 til 1, så over på "Both" etter start. Hjemme igjen setter du den på 0.

 

Ingen grunn til å være flau. Vi kan litt om forskjellige ting alle sammen, og mindre om andre. Sånn er det heldigvis :)

 

Personlig ville jeg gått for løsningen med separat bryter pr batteri, og ladeskille. Enklest for ettertiden. Du kan også vurdere om du vil ha en ekstra bryter som kobler sammen alle batteri, en såkalt "crossover", til nødbruk slik at du kan få all tilgjengelig power om startbatteriet ditt ryker.

 

Ellers er det greit å ha lensepumpe før bryter, i hvert fall autofunksjonen. Da virker den selv om alle batt brytere er av.

Du vil nok få mange flere tips underveis om du spør. Mange flinke folk her inne!

Link to post
Share on other sites

Satt og skrev et svar samtidig med Sjøfare, og ser at vi egentlig er "på samme linje" med litt forskjellige ord:
 

Har en slik eller tilsvarende bryter på en av båtene mine. Tror ikke det finnes noe skillerele oller noen skillebryter og at man kobler inn batteri 1, batteri 2 eller begge manuelt. Da blir det jo ikke noe "start og forbruk" men bare "batteri 1" og "batteri 2".

 

Vil tro at virkemåten er noenlunde den samme som for denne bryteren, som har et elektrisk koblingsskjema:

https://seatronic.no/bep-batterivelger-310a

 

Tror også at de to ekstra tilkoblingene F1 og F2 er for å bryte magnetiseringsfeltet til generatoren, men er ikke sikker i min sak.

 

Hvordan dette skal kobles kommer vel også an på hvordan resten av det elektriske anlegget i båten ser ut, om det for eksempel er lagt inn en funksjon for å bryte magnetiseringfeltet i generatoren.

 

Synes at den praktiske bruk av denne typen bryter, det er egentlig bare å vanligvis kjøre med to batterier i parallell og så bare koble inn ett bateri når motoren står og man har inne forbrukere. Da er man sikker på at man framdelt har et friskt batteri til oppstart. Å drive å skru litt fram og tilbake for å først lade det ene batteriet en periode, og så det andre, det blir for tungvint. Synes at dette fungerer greit på grunn av at prinsippet er ganske enkelt. I praksis så blir det jo bare at man prioriterer å ha igjen startstrøm ved å bare koble inn det ene batteriet til "forbruk".

 

Sånn bruker jeg denne bryteren, ikke for at jeg vet at det er riktig, men fordi jeg regnet med at det kansje er en fornuftig måte å bruke den på. Liker faktisk "bryterløsningen" bedre enn løsningen med skillerele som jeg har i den andre båten på grunn av at "bryterløsningen" gir en enkel full kontroll. (Hvis jeg nå gjør det riktig da.)  

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne bryteren blir såklart lett tilgjengelig fra førersete så å huske på denne er ingen problem. 

 

Resten av anlegget har jeg ikke kommet igang med enda, tenkte da pluss og minus skinne fra ene batteriet til alt av instrumenter å en cd spiller og evt en lyskaster.  Eller er det ingenting av toalett etc i denne båten.. 

 

Men!  Kobles dette slik jeg tenker der så må jo jeg kjøre på kun 1 batteri hele tiden da om jeg Feks har startbatteri å den står på tomgang så vrir jeg over til batteri 2 så forsvinner jo strømmen fra startbatteri og instrumenter.  Dette blir jeg ikke klok på..   Skal jeg kjøre først startbatteri så vri til 1+2 så vil den jo kjøre begge batterier hele tiden og vitsen med å ha 1 kun til start er forsvunnet.. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du kopler alt av forbruk og lader samme inngang, og de to andre til hvert sitt batteri. Så da spiller det ingen rolle om du bruker batteri 1, 2 eller begge. 

 

Ellers så vil ikke skillerele lade ett batteri om gangen som du sier, det vil kun kople begge i parallell når ladespenningen er høy nok. 

 

Jeg ville brukt et VSR rele til å styre ladingen uavhengig av bryteren, da får begge batteriene lading uten at du trenger å endre stilling på bryter. Så kan du f.eks ha bryter på batteri 1 hele tiden, og ha batteri 2 fulladet og klar om det skulle bli behov for det. Som et nødbatteri. Eller du kan switche over om du heller vil tømme batteri 2. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SKal du gjøre det selv og ønsker lese opp deg så anbefaller jeg de to sidene Sterling power og Sutars/Skyllermarks

 

http://www.sterling-power.no/stnsplitt.htm

Les gjenom alt på den siden også faq.

 

Sutards/Skyllermarks har også en pdf som kalles elguiden, dæri finner du mye nyttig.

https://sutars.com/elguiden/

Les også på https://sutars.com/support/

 

De siderne er "kvalitetssikret" Du sparer deg tiden med å lese allt annet..

 

Kunskapen og kvalitetetn på elmateriel i de "vanlige" båttillbehørs kjedene er det litt som så med.

Men hvis du holder deg til de her sidene for både fakta og inkjøp  så går det nok ikke mye feil.,

De fører også elmateriel i korrekt kvalitet for båt. (Seasea fører en begrenset del av elmateriel fra Skyllermarks)

Anbefaller å følge anbefallingen fra Skyllermarks og bestille ferdige måttanpassede kabler fra de hvis du ikke har erfaring og utstyr til å presse kabel selv.

 

 

Nede finner du eksempel på det du spør etter, en enkel tegning på start og forbruk.

Bilden er fra skyllermarks elguide

 

Det virker for de fleste, ett skritt opp er å bruke skilledioder med mosfetteknik uten spenningsfall eller noen av sterlingspowers inteligente ladefordelere.

 

Les gjerne gjennom gamle inlegg fra @Joerg Becker der finner du mye kunnskap. Det er også han som ligger bak http://sterling-power.no og shoppen hans på https://www.tbbecker.no/

 

 

kopplingsschema_g1_-_svenska.png

Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Denne tegningen så jo super enkel ut! Men hva er plussplint? Jeg har en svart boks der alle kabler går gjennom bak der motor skal stå.. Hmm.. Så ser jeg på tegning at der ikke er noe hovedbryter så dette trengs ikke om jeg kjører med skillereele? 

Og da går kun minus fra startbatteri gjennom forbruk og forbruksbatteri rett til bryterpanel og instrumenter? Så lader den opp startbatteri først så over til andre.  Uten no form får bryter etc.   Har jeg forstått det rett da?  Hvilken sikring bør brukes mellom startbatteri og plussplint? 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev Just now:

 

Plusplinten er der du ansluter alle sikringer som går videre til forbrukere og undersentraler.

 

Det er en god praksis å ikke anslute kabler direkte på polkabelsko

Okey.  Har bryterpanel med innebygd sikring i hver bryter. Da er det vel ok å ta strøm til pluss skinne så til panelet uten å ha ekstra sikring mellom? 

Link to post
Share on other sites

Har god kabler.  Kjenning fra tesla som ordnet kabler fra tesla lader så disse er kraftig.. 

 

Plussplint tror jeg har da det står en boks der på siden av motoren skal stå med mye gamle kabler som går gjennom.  Da er det vel å få kjøpt skillereele og sikring til 2 batteri og kanskje en bryter til å kutte all strøm evt ved ingen bruk i havn 

Link to post
Share on other sites

Nei, det blir ikke bra. Hvis den kabeln kortsluter så smelter nok den kablen , Utfallet er enten at den setter fyr på noe eller brenner av.

Som du ser i tegningen så sitter det en hovedsikring.

Den er dimensjonert for å ikke gi spenningsfall til startmotor eller dynamo, ergo ganske stor.

Du må sikre av direkte etter plusplinten, Har du 5 utganger i din bryterpanelsom er sikret 10A så setter du på en sikring på minst 50A, gjerne lit større for å ungå spenningsfall. noen mellom 50-100 er passe.

 

Kjøp feks grunnsats 1 og påbyggnadsats

 

1.JPG

2.JPG

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 7 minutter siden:

Vente, jeg skrev litt feil, den plusplinten på bilden er kun for å koble sammen start og lading.

 

Du kan montere en slik plint på forbruksiden i steden.

Der kobler du in sikringer og videre til forbrukere, undersentraler eller bryterpaneler.

Okey. Så fra start går de bare gjennom skillereele og til startmotor da?  Så, går dynamo gjennom skillereele og til start og forbruk batteri. 

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på hva du spør om nå :)

Men her står hvordan skillerele kobles in. 

https://sutars.com/support/separera-batterier-skiljerelan/hur-kopplar-man-in-skiljerelaet/

 

Från forbruksbatteri kan du gå videre med en hovedsikring, til en plusplint, derfra med sikringer videre til de forskjellige ting du ønsker koble in som undersentral, bryterpaneler og så videre. 

 

Her er et mer komplett kobligsskjema, men jeg mener det mangler sikringer etter plusplinten på forbrussiden. 

image.png.df3eb1bea05f63deb8c735139d3512a3.pngkopplingsschema_deluxe_-_svenska.png

Link to post
Share on other sites

Løsningen fra Almvik bortsett fra at det er en annen løsning enn den den som var basert på den opprinnelige bryteren. Dessuten så ser det også ut som at det mangler en 12V hovedbryter pluss noen andre brukere.

 

14 hours ago, tullerici said:

Men når jeg skrur av tenningen og tar ut nøkkel, er det 100% sikkert at begge batteriene er av?

 

For meg så ser det da ut som at denne tegningen er "mangelfull" ved at man har glemt å tegne opp de bryterne som behøves for å koble fra både batteriene og de ulike forbrukerne. Det kan vel tvert i mot se ut som at man kan være 100 % sikker på at batteriene er "på" til man eventuelt kobler fra batteripolene.

 

Skillereleet har vel bare å gjøre med å "fordele" ladingen av batteriene ikke å koble dem fra forbrukerne. 

 

Det kan vel se ut som at tegningen over ikke er et "koblingsskjema" men der i mot et "forenklet prinsippskjema". 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kunne jo også løse frakoblingsproblematikken rundt "frakobling" på en ganske enkel måte med en slik på uttaket for pluss på hver enket batteri.

 

https://www.maritim.no/seaflo-batteribryter-50v-275a

 

Jeg aner ellers ikke hva som er strømkapasiteten eller om en slik løsning er egnet, se link under. Det ville jo i så fall vært en enkel løsning. Om det faktisk er en bryter eller man skrur løs kabelen det kjenner jeg heller ikke til. Det kunne kanskje undersøkes.

 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batteritilkoblinger/batterifrakobler-619628/

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20 hours ago, tullerici said:

Dropper skinne til starter og dynamo. 

 

Det spiller ingen rolle om man bruker skinne eller kabel, så lenge sammekoblingen er den samme pluss at kapasiteten må være tilstrekkelig. (Det må ikke oppstå for mye varmgang.)

 

Kom på en ting. I manualen til min motor (Volvo Penta, gammel) så står det at man aldri må koble fra begge batteriene når moren går. Da kan man brenne opp diodebroen i dynamoen, så vidt jeg kan forstå/huske.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...