Jump to content

Kobling av elanlegg i daycruiser


tullerici

Recommended Posts

8 hours ago, Arne2 said:

For meg så ser det da ut som at denne tegningen er "mangelfull" ved at man har glemt å tegne opp de bryterne som behøves for å koble fra både batteriene og de ulike forbrukerne. Det kan vel tvert i mot se ut som at man kan være 100 % sikker på at batteriene er "på" til man eventuelt kobler fra batteripolene.

 

Skillereleet har vel bare å gjøre med å "fordele" ladingen av batteriene ikke å koble dem fra forbrukerne. 

 

 

Ja, den tegningen var kun principskiss på ladesepareringen.

En manuell huvedstrømbrytere plassert i forbrukskretsen er også bra å ha.

 

Jeg skjønte det først også på Tullerici at han ønsket å koble ur begge batteriene så fort tenningen slås av, det blir jo veldigt upraktiskt å gjøre båten helt strømløs så fort tenningen skrus av. Og dyrt (Må då bruke fjernstyrte hovedbrytere som klarer startstrømmen, Bep har slike som klarer 500A og koster 2500,-)

Men han mener kansjke han ønsker å bryte parallelkoblingen imellom start og forbruk når motor stoppes.

Har ikke sett på datablad for det Bosch rele som er på skjeman fra sutar eller andre VSR, men Bep VSR holder f.eks. batterier parallelkoblet sammen ned til 12.8V.

Det er trygt å la det være slik, da hindres startbatteriet å lades ur, kun litt topplading som trekkes ur det.

Men det finnes mer avanserte løsninger, se på Bekkers side.

 

Jeg mener det ikke trengs hovedbrytere på Startbatteriet for strømmen til startmotor og ladestrøm. Kun en ekstre ting som kan bli feil på og lage spenningsfall. Men en stor sikring er anbefalt.

Risikerer også som Arne sier å skade dynamo hvis den opereres når motor er på.

På forbruksiden kan det monteres hvs det er forbrukere som ikke er koblet på egne brytere og man ønsker være sikker på at ikke noe trekker strøm fra batterier når båten ikke er i bruk.

 

En strømskinne på forbruksiden er bra å ha, da får du et bra sted å koble in ting som lading fra dynamo, lensepumpe, batteiladere, solceller og fordelning videre i båten. Både på plus og minussiden.

Men visst går det å koble in allt slik direkte på batteripolerne, bruk da gjerne polene som skyllermark har, de er tilpasset flere anslutninger en de vanlige.

Link to post
Share on other sites

Takk får god info, akkuratt slik jeg tenker dette utenom noen par ting

Dynamo skal vel gjennom skillereele så til pluss på begge batterier.  Men skal den også trekke frem til skinner til instrumenter?   

 

Selve instrumenter trodde jeg det var nok med strøm fra selve forbruksbatteri til skinner og sikring så brytere. 

 

Klarer du å tegne opp en løsning og legge inn bilde her? 

 

Dropper da bryter på batteriene å satser på når bryterpaneler er av så er det av

Link to post
Share on other sites

Dynamo skal kobles in på startbatteri eller på startmotor.

Skillerele kobles mellom batterier som i bildene (les monteringsanvisningen for skillerele eller vsr som du kjøper)

 

Den bryteren du allerede har kan kobles in på forbruksiden hvis du vill. 

På skinnen/plusplinten på forbruksiden kobler du in alle forbrukere.

Tenningslås og motorinstrumenter kan du velge hvor du kobler in men kan bruke forbruk så lenge du ikke har tenkt å tappe ned forbruksbatteri til under skadelig lave nivåer. 

 

Husk å montere in minusplinter/skinner også. 

 

Er på mobil, så kan ikke tegne nå, kanskje noen annen kan hvis det trengs. 

Link to post
Share on other sites

@tullerici

Før noen kan lage et skjema så kan det være greit å vite hvordan starter og dynamo er konlet inn i systemet på motor.

I mange tilfeller så er det kun to kabler som skal kobles til startbatteriet, + og - kabel til starter. Dynamo er da koblet på i motorenden av disse kablene. (- Kabel er ofte koblet på en bolt som går rett i godset på motor der motor har enpolet utstyr)

I tillegg vil det evt. være være to tynne ledningerr til å styre skillereleet , en fra minus i motor og en fra D+ i dynamo. Hvis VSR skal brukes fjernes disse ledningene.

Instrumenter og tenningslås henter normalt strøm og er sikret i motorenden av startkablene. Dvs. at instrumenter og tenningslås er spenningsløse når hovedbryter på startbatteri slås av.

 

Det virker som om du skal ha et relativt enkelt opplegg i båten med følgende forbrukere:

Kabinlys

Lanterner

Lyskaster

Radio/CD spiller

Forsterker

+++

 

En fullstendig liste over forbukere ombord kan være nytting hvis noen skal lage et fornuftig skjema over anlegget.

Er alle instrumenter montert i et panel med kabelstokk eller er instrumenter løse? Skal det monteres tankmåler?

Er det utstyr som trenger permanent spenning som radio/CD?

Skal evt. lensepumpe ha permanent spenning?

 

Uten denne informasjone vil ikke et nytt skjem vise nøe særig mer en hva som allerede er vist denne tråden.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, TS og alle andre 🙂 dette er egentlig ikke et veldig avansert opplegg. Denne tegningen pleier jeg å vise andre som skal gå gjennom samme prosessen som deg. (Personlig mener jeg hovedbryteren skal sitte på minus-siden men det er jo blitt standard med å ha den på pluss-siden så det er bare å føye seg)

 

Det som er markert som bryterpanel her har da innebygd mindre sikringer definert mot forbrukeren.

 

Håper dette hjelper.

 

PS. Min mening er at sikring mellom hovedbryter og startmotor er uheldig da denne uansett må overdimensjoneres og om den går under ferd kan motor ta skade.

 

D5160020-6907-4A0C-9748-73796AA4B126.jpeg.c84f34ec82fe51c777b1d2179c2a112f.jpeg

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiks skrev 43 minutter siden:

@tullerici

Før noen kan lage et skjema så kan det være greit å vite hvordan starter og dynamo er konlet inn i systemet på motor.

I mange tilfeller så er det kun to kabler som skal kobles til startbatteriet, + og - kabel til starter. Dynamo er da koblet på i motorenden av disse kablene. (- Kabel er ofte koblet på en bolt som går rett i godset på motor der motor har enpolet utstyr)

I tillegg vil det evt. være være to tynne ledningerr til å styre skillereleet , en fra minus i motor og en fra D+ i dynamo. Hvis VSR skal brukes fjernes disse ledningene.

Instrumenter og tenningslås henter normalt strøm og er sikret i motorenden av startkablene. Dvs. at instrumenter og tenningslås er spenningsløse når hovedbryter på startbatteri slås av.

 

Det virker som om du skal ha et relativt enkelt opplegg i båten med følgende forbrukere:

Kabinlys

Lanterner

Lyskaster

Radio/CD spiller

Forsterker

+++

 

En fullstendig liste over forbukere ombord kan være nytting hvis noen skal lage et fornuftig skjema over anlegget.

Er alle instrumenter montert i et panel med kabelstokk eller er instrumenter løse? Skal det monteres tankmåler?

Er det utstyr som trenger permanent spenning som radio/CD?

Skal evt. lensepumpe ha permanent spenning?

 

Uten denne informasjone vil ikke et nytt skjem vise nøe særig mer en hva som allerede er vist denne tråden.

 

 

 

Hei. 

 

Motor er ikke ankommet ennå da den kommer uti uken.  Motoren er en mercruiser 4.3 v6. 

 

Instrumenter er i panel som orginalt i draco å dette er opplagt fra orginalt men får med elnett fra andre båten der mercruiser har stått i og instrumenter da jeg mangler litt her og der på baksiden som dioder etc.   

 

Ellers er det som sagt

 

Turteller

Knop

Temp

Oljetrykk

Bensinmåler

Lensepumpe

Nøkkel

Tilt til drev

CD spiller

Lanterner

Lyskaster

Usbstikk

 

Alt av instrument er ok og koble.  Det jeg står fast på er hvordan man gjør det med 2 batterier da denne har 1 orginalt på gamle penta v6 motoren som ikke fulgte med båt. 

 

Minus og pluss skinne trekker jeg fra forbruksbatteri og lager til bak panelet og lensepumpe får strøm hele tiden da denne kobles på via en bryter så den har mulighet til å skrues av. Men også stå på når jeg ikke er i båten da denne har innebygd flotør. 

 

Mvh

Richard 

Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 1 time siden:

Hei, TS og alle andre 🙂 dette er egentlig ikke et veldig avansert opplegg. Denne tegningen pleier jeg å vise andre som skal gå gjennom samme prosessen som deg. (Personlig mener jeg hovedbryteren skal sitte på minus-siden men det er jo blitt standard med å ha den på pluss-siden så det er bare å føye seg)

 

Det som er markert som bryterpanel her har da innebygd mindre sikringer definert mot forbrukeren.

 

Håper dette hjelper.

 

PS. Min mening er at sikring mellom hovedbryter og startmotor er uheldig da denne uansett må overdimensjoneres og om den går under ferd kan motor ta skade.

 

D5160020-6907-4A0C-9748-73796AA4B126.jpeg.c84f34ec82fe51c777b1d2179c2a112f.jpeg

Såg flott ut denne. Eneste det med hovedbryter pr batteri. Er det ikke bedre å bare ha 1 bryter som kutter begge? 

 

Koble denne før den går til skillereele? 

 

Og sikring fra startbatteri til motor mener du ikke er noe poeng i?  Bare en strak tjukk kabel hele veien? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, ne.andersson said:

Denne tegningen pleier jeg å vise andre

 

Veldig enkel og grei tegning som det er lett å tilpasse og å tegne videre på. Lurer på om det ikke også er noen dynamoer som har en tredje tilkobling for tilkobling av magnetiseringsstrøm (?!), men googlet litt og det ser ikke ut for å være aktuelt for denne motortypen. 

Link to post
Share on other sites

tullerici skrev 11 minutter siden:

Er det ikke bedre å bare ha 1 bryter som kutter begge? 

 

Koble denne før den går til skillereele?

Så lenge det er skillerele må det være slik som vist på siste tegning. Hvis du erstatter skillereleet med en 1+2+begge bryter, så kan du klare deg med bare en hovedbryter.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, ne.andersson said:

 

PS. Min mening er at sikring mellom hovedbryter og startmotor er uheldig da denne uansett må overdimensjoneres og om den går under ferd kan motor ta skade.


Det er ikke riktig og potensielt farlig. 

 

Hvis du får et slikt feil/kortslutning  på startmotoren eller ledningen til startmotor at sikringen går, så er det akkurat sikringen som forhindrer en katastrofe. 


En hovedbryter i den kretsen har også en potensiell risk hvis den ikke er korrekt dimensjonert. (Finnes hovedbryter i båtbutiker av tvilsom kvalitet.)

 

Er den ikke av tilstrekkelig kvalitet så kan den under riktige(feil) ( gjentatte startforsøk eller vannlås i motor) omstendigheter få varmgang med brand som følge. 
En sikring derimot beskytter deg mot de feilen.  
Ref: https://sutars.com/support/sakerhet/strombrytare-eller-sakring/

 

Et argument til mot hovedbryter i start og ladningskretsen er risikoen for spenningsfall.
 

Du nevner også at en sikring må overdimensjoneres til det bruket. 
Men jeg tror ikke du mener det, kun at den skal være stor. Ca 500A. 

Sikringen skal ikke overdimensjoneres, det er farlig. 
Sikringer ska dimensjoneres. 
Beroende på hvor det skal brukes, enten som beskyttelse mot kortslutningssikring på (montert på starten av ledningen) eller som beskyttelse mot overbelastning på t. eks. en impellerpumpe (montert føre forbruker)

0C0EE92A-BB67-44A3-8BD6-60FBBF69D17E.jpeg.7bff674c63e35f450aea18b2f1a6d912.jpeg
 

Der var et fint koblingsskjema du la ut bilde på. :)

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 1 time siden:


Det er ikke riktig og potensielt farlig. 

 

Hvis du får et slikt feil/kortslutning  på startmotoren eller ledningen til startmotor at sikringen går, så er det akkurat sikringen som forhindrer en katastrofe. 


En hovedbryter i den kretsen har også en potensiell risk hvis den ikke er korrekt dimensjonert. (Finnes hovedbryter i båtbutiker av tvilsom kvalitet.)

 

Er den ikke av tilstrekkelig kvalitet så kan den under riktige(feil) ( gjentatte startforsøk eller vannlås i motor) omstendigheter få varmgang med brand som følge. 
En sikring derimot beskytter deg mot de feilen.  
Ref: https://sutars.com/support/sakerhet/strombrytare-eller-sakring/

 

Et argument til mot hovedbryter i start og ladningskretsen er risikoen for spenningsfall.
 

Du nevner også at en sikring må overdimensjoneres til det bruket. 
Men jeg tror ikke du mener det, kun at den skal være stor. Ca 500A. 

Sikringen skal ikke overdimensjoneres, det er farlig. 
Sikringer ska dimensjoneres. 
Beroende på hvor det skal brukes, enten som beskyttelse mot kortslutningssikring på (montert på starten av ledningen) eller som beskyttelse mot overbelastning på t. eks. en impellerpumpe (montert føre forbruker)

0C0EE92A-BB67-44A3-8BD6-60FBBF69D17E.jpeg.7bff674c63e35f450aea18b2f1a6d912.jpeg
 

Der var et fint koblingsskjema du la ut bilde på. :)

Da tar jeg kun sikring mellom start og motor.  Og såklart skillereele.  Så tar jeg 100A sikring fra forbruksbatteri til panelet som har brytere med sikring i.  Såklart koble med skinner og en bryter der så når båten ikke brukes kobles alt ut utenom det som går til motor da der ikke er bryter. 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 2 minutter siden:

Men ikke skillerele mellom startmotor og batteri.

 

Nei.  Som tegning viser over..  Pluss til skillereele så pluss fra andre batteri og. Og ledning fra dynamo.  Starter får egen pluss ledning med sikring nærmest batteri så hel strukket ledning uten noe annet en den sikringen. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 5 minutter siden:

Her var det mye fornuftig men strømføringsevnen til kabeltversnittene er vel satt en del lavere enn det som er vanlig. Dog ikke dumt med litt ekstra kapasitet.

Kabel er ingen problem.  Da dette er kabler fra ladestasjon til tesla ladere så disse kablene er ganske så kraftig vil jeg si. 

Link to post
Share on other sites

tullerici skrev for 8 timer siden:

Eneste det med hovedbryter pr batteri. Er det ikke bedre å bare ha 1 bryter som kutter begge?

Jeg har valgt denne hovedbryteren

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772

Har ikke fått koblet den opp enda, blir gjort i løpet av høsten. All lading vil komme inn på forbruksbanken,  lading av startbatteri skjer med VSR. Idag har jeg en gammel 1, 1+2, 2 bryter. Bruker bare forbruksbanken (posisjon 1) til forbruk og start av motor. Startbatteri er fulladet om forbruksbanken skulle bli tappet ned. Har ikke skjedd så langt 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, finnarne said:

Jeg har valgt denne hovedbryteren

 

Ser at dette er en "fire  pols dobbelt bryter" i motsetning til trådstarterens første bryter som er en "tre pols velger". Og så følger det med et koblingsskjema som ligner ikke så lite på ett til to av skjemaene over: Dette ser jo ut som en veldig bra løsning. 

 

https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1578651635/p_VM-10034-24_documentation_2

 

Koblingsboks og sikringer til forbrukere er ikke tatt med men det kan jo lett føyest til. Eventuell "startnøkkelfunksjon" er heller ikke tatt med. (Men dette er jo også bare et koblingsskjema for denne bryteren.)

 

Legger ut en kopi av koblingsskjemaet slik at vi har dette for senere referanse i det tilfellet at linken skulle bli "død".

 

 

dobbel-bryter.PNG

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg lagt opp ledninger som vist på tegning over her.  Med kun 1 hovedbryter mellom batteri og pluss kabel til starter.   Den får egen ledning så har jeg lagt opp enda 1 pluss og minus fra startbatteri og bak..  Forbruksbatteri har jeg kun lagt pluss og minus frem der alt av sikring og skillereele blir.  Fobruks til instrumenter etc får sikring.  Også er det 1 minus fra startbatteri og frem så er det jording hele veien! 

 

Og 1 batteri bryter på forbruksbatteri som kan stenge alt der i tilfelle noe skulle oppdages med sikring skift etc.  

Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

Lodding i båt er ikke bra.  Lodding gjør ledningen stiv, og vibrasjoner kan få den til å knekke.  Pressede kabelsko anbefales.

Pluss og minus kabler er presset.  Det som er loddet er noen ledninger foran. Alle lanterner til 1 bryter etc. 

Link to post
Share on other sites

tullerici skrev 15 minutter siden:

Pluss og minus kabler er presset.  Det som er loddet er noen ledninger foran. Alle lanterner til 1 bryter etc. 

 

OK! Da er det ikke så kritisk. 

 

Hvorfor valgte du bort 0-1-1+2-2 bryteren? Den kunne jo vært praktisk å ha for å styre hvor strømforbruk går fra, særlig siden du ikke ser ut til å ha mye forbruk. Da hadde det vært praktisk å ha den på fe.ks batt 1 hele tiden, med batt 2 som reserve. BEP releet sørger uansett for at begge får ladingen de trenger. Og om det da en morgen er for lite strøm til å starte, er det bare å vri over på batt 2 og fyre opp. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 29 minutter siden:

 

OK! Da er det ikke så kritisk. 

 

Hvorfor valgte du bort 0-1-1+2-2 bryteren? Den kunne jo vært praktisk å ha for å styre hvor strømforbruk går fra, særlig siden du ikke ser ut til å ha mye forbruk. Da hadde det vært praktisk å ha den på fe.ks batt 1 hele tiden, med batt 2 som reserve. BEP releet sørger uansett for at begge får ladingen de trenger. Og om det da en morgen er for lite strøm til å starte, er det bare å vri over på batt 2 og fyre opp. 

Tja du sier noe.  Men usikker hvordan det skal kobles opp ilag med skillereelet

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Skillereleet styrer kun lading, og bryteren styrer hvor du bruker strøm fra. To forskjellige ting.

Blir vel litt vanskeligt. 

 

Nå, er det 2 pluss kabler bak til motor fra start og 1 pluss foran fra forbruksbatteri og minus.  Og minus fra start foran.  Blir vel litt mye kabler får å koble på selve vri bryteren.  Da må det gå pluss fra begge batterier inn til bryter så pluss fra bryter og bak og foran.   Har 1 on off nøkkel bryter som kobles til startbatteri, På selve kabelen til startmotor så når motor er startet så kan denne skrues av.  Ser dette på en sikrere side en sikring.   Da må bryter vries før jeg kan kjøre startmotoren.   Ellers er der 1 jording bak fra startbatteri og 1 fra start til forbruk så pluss og minus fra forbruk og frem.  Da er jording sløyfen fullverdig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...