Jump to content

Kobling av elanlegg i daycruiser


tullerici

Recommended Posts

Ble mye frem og tilbake dette. Men det er ikke så vanskelig. Minus går som den gjør nå, pluss til motor og alt forbruk til common på bryter og en ledning til hvert batteri. Releet koples mellom med tynnere kabel. Lading fra dynamo koples på startbatteri, og ledning fra samme sted via rele til forbruk. Da sitter du igjen med en tynn svart minusledning som koples til skinne eller batteri. Jording finnes ikke på 12 volt, kun pluss og minus. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 3 timer siden:

Ble mye frem og tilbake dette. Men det er ikke så vanskelig. Minus går som den gjør nå, pluss til motor og alt forbruk til common på bryter og en ledning til hvert batteri. Releet koples mellom med tynnere kabel. Lading fra dynamo koples på startbatteri, og ledning fra samme sted via rele til forbruk. Da sitter du igjen med en tynn svart minusledning som koples til skinne eller batteri. Jording finnes ikke på 12 volt, kun pluss og minus. 

Ifølge flere på samtalen, her så gjør jo skillerele samme jobben som en slik bryter.   Ser ikke poenget med å ha bryter i tillegg.  Har 1 bryter som stenger forbruk siden å en bryter til å stenge fra startbatteri til starter. 

Link to post
tullerici skrev for 2 timer siden:

Ifølge flere på samtalen, her så gjør jo skillerele samme jobben som en slik bryter.   Ser ikke poenget med å ha bryter i tillegg.  Har 1 bryter som stenger forbruk siden å en bryter til å stenge fra startbatteri til starter. 

 

Den gjør ikke samme jobben nei. Som jeg forklarte over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg er dårlig på å tegne. Men det er jo greit å kunne velge hvilket batteri man skal starte fra f.eks. Jeg for min del har helt adskilt, med en hovedbryter på hver bank. Og BEP til å styre ladingen. Helt ok, men om startbatteriet er nedtappet hadde det vært greit å slå over og starte  på forbruksbatteriet. Men sjelden det er noe problem da. Tenkte bare siden du likevel har bryteren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Under ser du tegning av batterivalgbryter og vsr rele. Som du forstår kobles alt til com på brytreren , både forbrukere ,og startmotor/dynamo. Fordelen er at du slipper og rote i eksisterende anlegg hvis båten bare hadde ett batteri tidligere. Og vsr gjør at du heller ikke så ofte trenger og betjene bryter.                                                         Eksempel: Du skal starte i uthavn og batt 2 er nesten tomt pga nattas forbruk. Bryter har stått på 2 hele natta. Da dreies bryter til batt 1 som er fulladet og motor starter lett. Vsr sørger for at både batt 1og 2 lades. Med vsr slipper du og dreie bryter helt til du kommer til neste stopp og bestemmer deg for hvilket batteri du skal tappe neste natt.                           En hake med vsr er at det kobler bare batteriene sammen når lading registreres på ett av batteriene. Derfor vil et DVSR være bedre da det kobler sammen begge batteriene samme hvilket batteri som får lading, og samme hva bryteren står på. Altså enda litt mindre og tenke på . Selv synes jeg løsning med adskilt start og forbruksbatteri er best. Da med hver sin bryter, men det krever jo at du skiller forbrukere fra motorrealaterte ting i anlegget du har. Sikkert ikke vanskelig det heller i en så pass liten båt. C741C177-220E-4A11-984A-8BFF65432DF4.jpeg.6a8aa02e97d1f86f07bb1ec16f7f2419.jpeg

Link to post
hegra skrev 1 time siden:

Under ser du tegning av batterivalgbryter og vsr rele. Som du forstår kobles alt til com på brytreren , både forbrukere ,og startmotor/dynamo. Fordelen er at du slipper og rote i eksisterende anlegg hvis båten bare hadde ett batteri tidligere. Og vsr gjør at du heller ikke så ofte trenger og betjene bryter.                                                         Eksempel: Du skal starte i uthavn og batt 2 er nesten tomt pga nattas forbruk. Bryter har stått på 2 hele natta. Da dreies bryter til batt 1 som er fulladet og motor starter lett. Vsr sørger for at både batt 1og 2 lades. Med vsr slipper du og dreie bryter helt til du kommer til neste stopp og bestemmer deg for hvilket batteri du skal tappe neste natt.                           En hake med vsr er at det kobler bare batteriene sammen når lading registreres på ett av batteriene. Derfor vil et DVSR være bedre da det kobler sammen begge batteriene samme hvilket batteri som får lading, og samme hva bryteren står på. Altså enda litt mindre og tenke på . Selv synes jeg løsning med adskilt start og forbruksbatteri er best. Da med hver sin bryter, men det krever jo at du skiller forbrukere fra motorrealaterte ting i anlegget du har. Sikkert ikke vanskelig det heller i en så pass liten båt. C741C177-220E-4A11-984A-8BFF65432DF4.jpeg.6a8aa02e97d1f86f07bb1ec16f7f2419.jpeg

Ja med sånt så myster jo hele vitsen med skillerelet.  Da det lader startbatteri så over til forbruksbank så startbatteri er fulladet hele tiden.  Med dette oppsettet så må jeg velge hvilken batteri hver gang, ser får meg det er bedre med  1 bryter på start og en på forbruk istede. Nå har jeg ikke annet en lensepumpe som får konstant strøm selv om ingen er i båten ellers er det bryter som kutter alt annet av forbruk så tar jeg med den nøkkelen og hjem så blir det litt mer jobb om noen vil stjele den..  

 

På startbatteri har jeg samme bryter bare på kabelen mellom batteri og startmotor. Istedefor sikring. 

Link to post
4 hours ago, tullerici said:

Ja med sånt så myster jo hele vitsen med skillerelet.

 

Nei egentlig ikke. Det ser da ut som at man kan hente det beste fra to forskjellige verdener. Når man har bryter i stilling 1 så fungerer det hele med et automatisk laderele og prioritering til batteri 1 og man behøver ikke å tenke på noen ting. 0 er av og 1 er på og resten kjører automatisk.

 

Dessuten så har man muligheten til å overstyre den automatiske funksjonen når man ønsker eller har behov for det. Man behøver for eksempel ikke å bruke startkabler hvis startbatteriet er tomt og forruksbatteriet har spenning. Man kobler bare alternativt batteri eller begge batteriene ved hjelp av batterivelger.

 

Tror det fungerer slik. Skulle ikke det stemme?

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
On 8/25/2020 at 9:16 PM, Bodehode said:

 

Dette var da også en interessant løsning. Også en slags hybrid fra to verdener. Ingen mekanisk bevegelige deler som ved en diodeløsning. Null spenningsfall som ved en relebasert løsning. Med andre ord et "solid state" eller elektronisk rele.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Arne2 skrev for 1 time siden:

 

Nei egentlig ikke. Det ser da ut som at man kan hente det beste fra to forskjellige verdener. Når man har bryter i stilling 1 så fungerer det hele med et automatisk laderele og prioritering til batteri 1 og man behøver ikke å tenke på noen ting. 0 er av og 1 er på og resten kjører automatisk.

 

Dessuten så har man muligheten til å overstyre den automatiske funksjonen når man ønsker eller har behov for det. Man behøver for eksempel ikke å bruke startkabler hvis startbatteriet er tomt og forruksbatteriet har spenning. Man kobler bare alternativt batteri eller begge batteriene ved hjelp av batterivelger.

 

Tror det fungerer slik. Skulle ikke det stemme?

Hm.

 

Kan jeg da ta egen kabel til startmotor uten å gå gjennom bryter da? Om alt går gjennom COM så er ikke det noe start og forbruk adskillig vil jeg tro. 

Men klart kan kjøre slikt oppsett om startmotor får egen pluss kabel fra ene batteriet men er jo også slik det er no med skillerele og,  har relet i midten og startbatteri er kun minus og pluss hver sin kabel bak til motor og en minus frem får å sløyfe med minus til forbrukbatteri på skinne og 1 pluss fra forbruk og frem til instrumenter. 

Link to post
19 minutes ago, tullerici said:

Kan jeg da ta egen kabel til startmotor uten å gå gjennom bryter da? Om alt går gjennom COM så er ikke det noe start og forbruk adskillig vil jeg tro. 

 

Dette må vel helst hegra svare på som kom med forslaget, men så vidt jeg kan lese skjemaet, så skilles start og forbruk automatisk når bryteren står i posisjon 1.

 

Når man er uenig med automatikken så kan man overstyre med de andre bryterposijonene.

 

Nå har det blitt en del alternativer å velge i. Det er nok flere som kan fungere, men det holder jo med å vlge en av dem. Enklest mulig kan vel noen ganger være best.

Link to post

Tullereci må nok tegne opp selv hvordan han har tenkt og koble. Så kan sikkert noen påpeke om det er noe feil på tegningen. Og forklare et koblingsskjema med bare ord blir for vanskelig og fører bare til misforståelser ser det ut til.  Når det gjelder tegning jeg la ut så var det for og forklare koblingen til bryteren Tullerci allerede har. Der er altså ikke noe typisk start og forbrukabatteri i det opplegget, men snarere to batterier som man veksler på og bruke. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...