Lars H. Startet 21.August.2020 Link til dette innlegget Startet 21.August.2020 I slutten av februar, bare uker før jeg skulle fjerne presenningen og starte vårpussen fikk jeg beskjed om at presenningen hadde revnet. Nå er det jo fremdeles lenge til opptak og vinterinnpakking, men jeg tenkte å få meg ny presenning før det blir tomt i butikkene. Men hva skal jeg velge? Den gamle presenningen på 6 × 10m hadde holdt i mange år. Den var lys og armert, men revnet i en av sømmene. Den var på 385g/m² og iom at rederen og fruen har dratt på årene, har det vært et slit å få en så tung sak på plass. Jeg ser litt på hva de har hos Seatronic (270g/m²), BestMarin (260g/m²) og Maritim (220g/m²) Disse er i PE armert kvalitet og burde være lettere å håndtere for en gammel gubbe med frue. Jeg skal ha lys presenning slik at solcellepanelene på fremdekket kan gi vedlikeholdslading om vinteren. Den tyngste fra Seatronic kunne jeg tenke meg, men den har aluminiumsmaljer som jeg har dårlig erfaring med. Den letteste fra Maritim har polykarbonatmaljer. Dette virker fristende. Hva slags maljer den fra BestMarin har kan jeg ikke se fra nettsidene deres. Men spørsmålet er jo egentlig om disse lettere presenningene holder om det skulle blåse opp. Opplagsplassen er Son i Oslofjorden og altså ikke ytterst på et nes på vestlandet. "Takvinkelen" for presenningen blir ganske spiss slik at det ikke blir problem med at tung snø kan legge seg. Er det noen som kan gi meg gode råd hva jeg skal velge? Den fra Seatronic her. Den fra BestMarin her Den fra Maritim her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lyst på båt Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 (redigert) Ser at du har tau fra pressening og under båten. Vel og bra det men når det først blir litt slakk og vinden får tak så blafrer det. Blafring er vel verste fiende på tynne og lette presseninger. Har best erfaring med noe som "trekker" ned. Eks fyllte spylevæske kanner hengt i hver malje. Da holder tyngdekraften strekk hele tiden. Bare en tanke. Har sett noen som fester en 2x 4 langs hele siden under vannlinja for å oppnå samme effekt. En kompis av meg prøvde med strikk i sikk sakk gjennom maljene og han var ute annenhver helg for å rette på presseningen. Sjekk Europris sine armerte. De er ganske mye bedre enn Biltema sine :-) og i tillegg gjennomsiktige. Vet ikke om disse selger fortsatt men en telefon kanskje kan gi deg svar på det. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=165667608 Redigert 21.August.2020 av Flytevest Tillegg av opplysninger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 (redigert) Ja, jeg har tauverk under båten fra den ene siden til den andre. Men de går ikke fra malje til malje. Jeg har alltid tredd en tamp rundt båten gjennom alle maljene, og tampene under båten går da fra denne surringen og ikke fra malje. Noen flagring har jeg aldri opplevet, og dette var første gang presenningen har blitt ødelgt på de 33 vintrene jeg har benyttet denne metoden. Men jeg har vel slitt ut 2 - 3 presenninger. At Europris hadde presenninger tenkte jeg ikke på. Men jeg finner ingenting hos dem i dimensjonene 6 × 10m eller 6 × 7m. Biltema har jeg ikke tenkt å vurdere i det hele tatt. Redigert 21.August.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Jeg tror sannelig jeg må vurdere de presseningen som Malfix i Oslo kan levere. Han er i hvert fall ærlig på hva han mener om kvaliteten på de presenningene han leverer. Den på 6 × 10m som karakteres som VELDIG GREI frister. Jeg får håpe det finnes parkeringsmuligheter der han holder til, Uelandsgaten 8. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 O.B.Wiik har gode presenninger. Ser ikke ut som de har riktig g/m^2 på nettsidene, men ta kontakt. De kan sikkert skaffe noe. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
RobertJ Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 (redigert) Malfix er verdt og gå noen min til, det er parkering på motsatt side av gaten hvor de ligger noen hundre meter unna. Men de leverer super bra service synes jeg. Tidligere kjøpt Wallas varmeren min der og ble super fornøyd, Redigert 21.August.2020 av RobertJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 (redigert) Skal sjekke, men jeg tror bare Ob Wiik har tunge mørke presenninger. Redigert 21.August.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 RobertJ skrev Just now: Malfix er verdt og gå noen min til, det er parkering på motsatt side av gaten hvor de ligger noen hundre meter unna. Men de leveres super bra service synes jeg. Tidligere kjøpt Wallas varmeren min der og ble super fornøyd, Og så gøy å handle der, handlet mye der tidligere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ruby Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Jeg har god erfaring med den typen Maritim selger, god gjennomsiktig plastfilm som slipper mye lys gjennom, og ganske robust «nettverk» som armering. For lettpressenninger er det somregel maljene som ryker, så fordel om disse sitter tett. 50cm avstand burde gi mulighet for å oppnå jevn stramming og lite blafring. Den fra Malfix har også innsydd tråd langs kanten som sikrer hold selv om maljen skulle løsne. Den har også 50cm maljeavstand.... Har også brukt å legge nett utenpå, slikt som man bruker på åpne containere. Det hindrer blafring, men er vel mest til nytte når pressenningen ligger nedpå noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.