Jump to content

Overvåkning av båt - finnes komplett ferdig system?

oberst1

Recommended Posts

Prøver å kikke litt etter et komplett system for overvåkning av båt, trodde det fantes nå?

Virker som produsenter og utviklere fortsatt ikke henger med i tiden...

Finnes det system som inneholder:

- temp til flere soner

- luftfuktighet i disse sonene

- landstrøm status

- batteriovervåkning to banker

- nivå vann/lensepumpe

- 2-3 kameraer

- smarte stikkontakter for automasjon av vifter etc

Må jeg fortsatt belage meg på enten 2-3 apper eller lage alt selv i en av disse systemene for hjemmeautomasjon? Tips mottas med stor takk :thumbsup:

Joda, men dette er ikke ferdig produkt. Telldus, Z-wave, ZigBee, Apple HomeKit.....jobbet meg igjennom mye av dette siste 4 årene. Produkter jeg liker hjemme passer ikke rett ut av esken for å si det sånn. 

Glomex Zigboat og Sensar Smartboat virker heller ikke komplette. Finnes det andre ut-av-esken produkter jeg bør kikke nærmere på? Selvsagt kan man holde kameraer utenfor, men enda en app...

Ja, jeg ser poenget ditt med å få et ferdig komplett system. Der må jeg nok melde pass. Har lekt meg litt med Arduino for å lage til systemer selv, det er alt. 

Kanskje du kan få noen nye ideer i denne artikkelen her ???

https://www.sailmagazine.com/diy/boat-monitoring-system

Lykke til med letingen, jeg følger tråden hvis du skulle finne frem til noe smart der ute :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Kikker etter alarm selv.  Hadde RedKnows i forrige båt, og det fungerte greit.  Hadde vannsensor og sporing av båt.  Krevde SIM kort og ingen månedlige avgifter.  Info om båt fikk jeg ved å sende sms til båt, og så fikk jeg svar via sms. 

Vurderer selv Glomex Zigboat.  Koster litt, men ingen månedlige avgifter til leverandør, kun SIM kort der også.  Noen som har erfaringer med denne? 

Redigert av Boddvar (see edit history)

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Kan ihvertfall oppsummere litt ved ZigBoat og SmartBoat slik jeg ser det:

ZigBoat virker litt gammelt:

- Gateway må kables med Ethernet eller en 3G-dongle. I praksis blir det 2G i Norge. 
- Nivå på batteriovervåkning har feil verdier, eller liten mulighet for å velge hvilken spenning som skal sende varsel. Den viser kun OK eller ikke, altså ikke voltmeter.
+ Relativt stort utvalg i sensorer.

SmartBoat:

- Gateway krever månedlig abonnement, blir smør på flesk for mange som har egen router.

- Ser ikke at systemet kan bygges ut, kun de sensorene som medfølger.

+ Batterovervåkning viser spenning.

I min leting kom jeg over etter en savnet nyhet:

I egen båt bruker jeg bare det innebygde HomeKit (Apple sitt smarthjem). Har full kontroll over temperaturer ute og inne, luftfuktighet, avfukter, vifter etc.

Nå har det endelig i 2020 begynt å komme kameraer som integreres sømløst. Både Logitech og Eufy har interessante kameraer nå.

Alt i en app :thumbsup:

Eneste ferdigprodukt jeg ikke har funnet er en enhet som viser batteribankene via HomeKit, der får Safecurrent via GSM fungere enda..

Bestilte i går Eufy-kameraer til båten. Disse skal fungere rett i iOS levert av Apples HomeKit. Om dette fungerer vil jeg si det er fantastisk.

1. Innvendig kamera som har PTZ og styres ved behov rett  i app. Kamera trenger kun en Micro-USB for drift.

2. 2 utvendige kameraer som ikke trenger kabling! Lading par ganger i året via USB. Kamera kan da benyttes både som overvåkning og ryggekamera.

Gledes til å teste :)

• 7 måneder senere...
Bjarth skrev for 15 timer siden:

Heisan oberst1, Hvordan endte dette prosjektet ditt ? Har du noen erfaringer å dele ? Jeg er på jakt etter nøyaktig det du starter tråden med, altså et komplett system for overvåkning av båt.

Eufy sine kameraer veldig bra, ligner litt på Arlo sine. Synd det ikke er norsk importør og litt dyre. Solgte de til en kompis. 

Ellers har jeg fått øynene opp for SmartBoat One og og har blitt distributør for disse. Tror dette er fremtiden 👍

Har du sjekket ut Raspberry Pi og Home Assistant? 

Det virker kanskje litt vanskelig men er egentlig ganske lett når du får prøvd det litt. Veldig mange tutorials på nett og mye hjelp å få. 

Skal du starte med smart systemer så må du ha litt kunnskap å HA er ikke vanskeligere å bruke enn andre. Men mulighetene er mye større på dette systemet. 

Går du for Zigbee så er alt av sensorer og brytere osv billige. 

Tror i utgangspunktet Smart Boat passer meg bedre, jeg har begrenset kunnskap samt interessen for loddebolt Volt og ampere er meget begrenset.

Et Plug and play system passer meg fint, det er nok mer det at Smart Boat ikke har helt det jeg leter etter. 

Har og sett på Garmin som så langt er en godt favoritt, men med de utvidelsene oberst1 nevner her er Smart Boat og i søkelyset igjen, har du noen linker til dette ?

Fikk forresten og en liten erfaring fra en kompis som hadde installert Defa, han var veldig fornøyd med det. 

Men tror heller ikke de har alle features som jeg lengter etter. 

Det optimale for meg anlegget bør ha 

- God overvåking av temp og luft fuktighet i flere deler av båten, motor rom og kabiner 

- Mulighet til å starte Lensepumpe og ovn

- Oversikt over spenning på 2 x batteribanker 

- Vannstand og nivå rundt lensepumpe

- Være satt opp for til å kunne bruke kamera / få tilsendt stillbilder ved bevegelse. 

Må også si at Garmin treffer meg med disse fancy grafene på batterispenning som viser logg over en gitt periode.

Valgets kvaler 

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/634370#inTheBox

https://bilradiospes.no/defa/440039/defa-warmup-link-upgrade-u-gps-for-defa-pakker-uten-tidsstyring?gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj1HS1gLOHm6NuMkOuxjrtscskMTn4SNut_yKh7CdKNWdVk3npxpg8hoCoiwQAvD_BwE&fbclid=IwAR2ZDgRXksRmNURaTlZAqtd8Ul-KCgFJdOgU-ongcX6MszOMsBBc5a1AZrk

Bjarth skrev 18 minutter siden:

Tror i utgangspunktet Smart Boat passer meg bedre, jeg har begrenset kunnskap samt interessen for loddebolt Volt og ampere er meget begrenset.

Et Plug and play system passer meg fint, det er nok mer det at Smart Boat ikke har helt det jeg leter etter. 

Har og sett på Garmin som så langt er en godt favoritt, men med de utvidelsene oberst1 nevner her er Smart Boat og i søkelyset igjen, har du noen linker til dette ?

Fikk forresten og en liten erfaring fra en kompis som hadde installert Defa, han var veldig fornøyd med det. 

Men tror heller ikke de har alle features som jeg lengter etter. 

Det optimale for meg anlegget bør ha 

- God overvåking av temp og luft fuktighet i flere deler av båten, motor rom og kabiner 

- Mulighet til å starte Lensepumpe og ovn

- Oversikt over spenning på 2 x batteribanker 

- Vannstand og nivå rundt lensepumpe

- Være satt opp for til å kunne bruke kamera / få tilsendt stillbilder ved bevegelse. 

Må også si at Garmin treffer meg med disse fancy grafene på batterispenning som viser logg over en gitt periode.

Valgets kvaler 

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/634370#inTheBox

https://bilradiospes.no/defa/440039/defa-warmup-link-upgrade-u-gps-for-defa-pakker-uten-tidsstyring?gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj1HS1gLOHm6NuMkOuxjrtscskMTn4SNut_yKh7CdKNWdVk3npxpg8hoCoiwQAvD_BwE&fbclid=IwAR2ZDgRXksRmNURaTlZAqtd8Ul-KCgFJdOgU-ongcX6MszOMsBBc5a1AZrk

Kommende utvidelser i SmartBoat er planlagt lansert litt utpå sommeren i år.

Informasjon kommer nærmere lansering, det jeg kan si er at eksisterende kunder vil få fordel (rabatt). 

Garmin sitt system ser bra ut etter det jeg ser av info. Eneste jeg ser du får der som ikke SmartBoat har i dag er disse eksterne bryterutgangene. Tenker da på ytterligere temp sensor f.eks (SmartBoat har to stk på vannivåmåleren, i bunn for temp vann og topp for temp motorrom). 
Lensepumpe er ment å stå i auto, du får varsel på tlf om den begynner å gå.

Vet ikke om det er noen her som har erfaring med Garmin Ondeck? Ser ut til å koste dobbelt så mye i innkjøp og en del dyrere abonnement. 

Ps. Historikk og logger har du i appen til SmarBoat også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...