VegJoh
Oppgraderingene kommer ikke helt kronologisk her, men det kan jeg man leve med.
I løpet av sommeren hadde jeg sett et behov for å ha en targabøyle bak på båten. På denne kunne jeg feste dykkerflagg, lys til å lyse opp dekk og ikke mist fullt lanternesett (Originalt, så står det bare en liten kort stamme med rundtlysende hvit lanterne på disse)
Høsten nærmer seg, og jeg så for meg at når det ble mørkere ute og hummersesongen kommer så er det mye trygghet i å ha fullt lanternesett og opplyst dekk ved behov.
På sensommeren tok jeg en tur til Kambo marina. De har begynt med båthugging og her er det mye snacks for en skrotnisse som vil pimpe båten sin.
Etter å ha snakket litt med de som jobber der, fikk jeg klørne i en targabøyle som allerede var modifisert. Jeg er ikke sikker på hva slags båt den egentlig er ment til, men denne var iallfall kappet på midten og breddet. Fikk den for en meget god pris. Billigere enn om jeg hadde kjøpt syrefast rør i løsvekt. (Fikk med et par stangholdere på kjøpet også)
Så ble det å dra opp jolla fra vannet og prøve targabøyle på båt og finne ut hvor den kunne festet.
Det viste seg at det eneste egnede stedet å feste den som så nogen lunde bra ut var på rekke bak. Der hadde imidlertid forrige eier plassert et par stereo høytalere.
Led Zeppelin måtte vike for mulighetene for å få seg targabøyle. Problemet var bare at det ikke var så mye struktur igjen til å feste bøylen.
Her måtte jeg gå i tenke boksen. Etter at jeg fikk litt introduksjon til støping av glassfiber av @Komodo i våres. Så var jeg inne på tanken om å slipe ned, legg forsterkninger på baksiden og legge på nye lag med glassfiberduk.
Det ville imidlertid bli litt tidkrevende, og dette er som sagt en båt som blir bygget for bruk og ikke estetikk. Jeg var sugen på å få jolla på vannet igjen så fort som mulig.
Jeg hadde en plate med 3mm syrefast liggende. Jeg valgte å lage to nye beslag til targaen. Samtidig lagde jeg et sett plater til (tilsammen 4). Disse platene skulle brukes på innsiden som mothold. På den måten regnet jeg med at det ville ble såpass avstivet at det ville holde godt.
Platen på utsiden og platen på innsiden ble tilpasset og boret opp til 8mm gjennomgående skruer.
Siden targabøylen har rør som kommer ned på toppen og i front av beslaget måtte jeg lage beslagene slik.
Igjen. Estetikken er ikke viktig her, så enkel nedsliping etter at topplagene var tigget på og droppet poleringen (av tidshensyn)
Her er begge plassert
De orginale beslagene på targabøylen ble kappet av.
Fikk satt riktig vinkel og brukte noen lekter til å lage en midlertid rigg for å holde targabøylen på plass mens jeg nestet den på med tig før den ble tatt av og sveiset skikkelig på garasjegulvet.
Her er den før syrevask. Her synes også platen som skal stå bak stikkende ut under.
Så ble det å montere nye led-lanterner som jeg hadde liggende etter et å ha plukket de opp fra en "tilbudskurv" for noen år siden.
Som skrotnissse, så er det utrolig hva man har liggende.
Jeg fikk også kjøpt et par arbeidslys på Jula. Disse skulle på toppen av targaen. Her kom restene fra badetrapper fra min forrige post til sin nytte. Denne trappen hadde fester med plastforinger til 25mm rør. Jeg tenkte at denne kunne bli fine fester for arbeidslysene.
Som sagt så gjort.
Arbeidslys montert.
Nå gjenstod topplanternen. Siden targabøylen er vinklet litt bakover, så syntes jeg det så litt dumt ut at lanternen var rett. Jeg målte ca. vinkel på bøylen.
Så kappet jeg av toppen av festet til lanternen i samme vinkel, for så å sveise den på igjen.
Og på bildene under kan man se hvordan det ble, når den ble ferdig.