VegJoh
Siden det er søndag, og jeg har tid til å sitte litt foran datamaskinen, så følger jeg opp med noen flere oppdateringer som er gjort på jolla.
Ifm. at jeg forsket på likeretter og for høy spenning fra motor, som nevnt i en tidligere post, så ble koblingsskjema studert. På dette så jeg at det var mulig å koble til en turteller på denne.
Ut fra kontrollboksen så kommer det en grå (12V+) en Sort (12V-) og en gul som etter koblingsskjema skal gå til turteller. Når en følger koblingsskjema ser man at den ender i CDI boksen. Jeg startet jolla og koblet til et multimeter innstillt på V på denne og så at den stort ga positive pulser etter turtall. Har ikke kontroll på hva som skjer i CDI boksen, men vil tro dette er direkte + signaler fra A/C coilene rundt svinghjulet, som ganske enkelt blir hyppigere ved økende turtall.
Siden turteller ikke er spesielt billig, så tenkte jeg at siden dette er for test, så ser jeg om jeg kan bestille noe under 250kr grensa i utlandet. Som sagt så gjort og jeg fikk tak i en slik til (den gang) 117,- NOK
Nå er det ikke kjempe nødvendig å ha turteller på en slik liten jolle, men etter litt bruk synes jeg det er greit å vite akkurat hvor mye turtall jeg kan ligge på før jeg detter ned av plan, eller hvor fint dorgetempo er.
Turteller ble montert her og koblet til slik som beskrevet over.
Fungerer helt utmerket, og har samtidig blått bakgrunnslys som er koblet slik at det slåes på når lanternene går på.