VegJoh
VegJoh skrev On 22.8.2020 at 10.13:Det hadde fylt seg opp litt vann i skoget over tid mens båten lå på land. Mest sannsynlig er det vann som kommer inn via gjennomføringer når det regner. Problemet her er at det er problematisk å få tømt når båten ligger på vannet. Så ideen om en bilge-pumpe ble vekket.
Hadde nesten glemt en annen oppdatering som er gjort på denne båten også, og som jeg nevnte i en tidligere post.
Ifm at jeg så at den fylt seg litt innvendig med regnvann i kjølsvinet over tid (dette er jo en selvlensende båt i utgangspunktet). Ville jeg installere en bilge pumpe. (Vannet som kommer inn er minimalt, så dette er strengt talt ikke noe problem, men jeg hadde en liggende etter bytte i moderskipet, så utgiftene ble ikke så store)
Jeg kjøpte 2 luker på biltema og skjærte ut et hull i dørken nede i luka/sitteposisjonen bak. Normalt står bensintanken her, men den er fjernet for å ta bilde. Så skjærte jeg hull litt lengre oppe i brønnen på styrbord side. Dette måtte jeg gjøre for å få trekt kabler og slanger, men også for å komme til på innsiden av skroget, der jeg skulle montere skroggjennomføringen for vannet som skulle pumpes ut. (Begge lukene er synlig på bildet her)
Så boret jeg ut hull for vannavløpet.
Og satte i skroggjennomføring, og koblet det elektriske og slanger.
Nå hadde jeg også bilge-pumpe i redneck-raceren.
Etter inspirasjon fra Dracoen til @Komodo, så har jeg også planer om å lage et sjøvannsinntak og koble til en elektrisk-vannpumpe slik at jeg kan spyle dekk etc. etter fiske og teiner.