
Almvik
Jeg har lært mig dette.
All motorolje har egenskaper som tar opp sot i motoren, den har additiver som transporterer og binder sotpartikler fra motor i oljen, men likevel ha smørjene egenskaper i behold.
Men hvis stempelringer tetter bra og det ikke er lekkasje i dysepakninger, ventilstyringer og ventiltetninger kommer det in minimalt med sot i motorenes smøresystem.
Da holder seg oljen lys lengre.
veivhusventilationen må også virke bra.
En annen ting som spiller in er temperaturen på motoren, oppvarming over 90 grader farger også oljen mørkere.
Det er dokk helt normalt for en olje å bli svart direkte etter skift da den blander seg med restene etter et oljeskift.
Ingen grunn til å være bekymret for det ene eller det andre.
Oljen smørjen like bra om den er svart direkte etter oljeskift, sotpartikler er veldig små og påvirker ikke motorens smørjene egenskaper.
At en olje er svart betyr ikke at den må skiftes ut .
Skift olje i henhold til tillverkerens anbefaling og sov godt :)
Har sett motorer som har gått 3000 timmer men fortsatt har klar olje på peilepinnen.
Gratulerer med en motor som er tett på innsiden.
Hulda, det høres ut som et uvanlig smøresystem, og en uvanlig olje som ikke blander sig eller separerer i to farger?