Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Velkommen til forumet! Gode spørsmål ?

Det er liten tvil om at moderne anker sitter jevnt over bedre enn eldre ankertyper.

Til din båt hadde jeg nok valgt et Rocna eller Vulcan foran. Og samme eller Bruce akter. Men akter har du flere alternativ også. Spesielt hvis du skal ligge bau inn mot land. 

Ved svai ville jeg hatt moderne anker, uten tvil.

Er det kjetting eller blytau hhv bau og akter?

Er det vinsjer?

Hva slags sjøbunn ankrer du opp på?

Økonomi: Vulcan og Rocna koster en del, men de har bevist at de er en god forsikring i uvær. Bruce er det jeg opplever som det beste budsjettankeret. 

Så finnes det en skog av andre ankere, men selv har jeg begrenset til ett av de tre. 

Vulcan er ny type Rocna. Rocna har en bøyle som ikke passer så godt til alle båter, så dermed ble Vulcan utviklet. I alle fall slik jeg har oppfattet det.

Størrelse du bør velge kommer an på flere parametre. Der er ikke jeg beste å spørre. På nettsiden til Rocna/ Vulcan logger det lettleste tabeller for beregning av størrelse. Den sier gjerne lettere vekt på ankeret enn man tror selv, men har vist seg at det stemmer i praksis. 

Fordelen med anker foran og bak er at du har mer fleksibilitet. Vil du hovedsaklig ligge på svai eller akter inn, så hadde jeg valgt Rocna/ Vulcan i bau og økonomianker Bruce akter.

Har ikke selv egen erfaring med Rocna og Vulcan, men lest mange erfaringer her inne som ikke gir tvil om at de fungerer meget godt. Holdt på å kjøpe i år, men måtte vente. 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Velkommen til forumet! Gode spørsmål ?

Det er liten tvil om at moderne anker sitter jevnt over bedre enn eldre ankertyper.

Til din båt hadde jeg nok valgt et Rocna eller Vulcan foran. Og samme eller Bruce akter. Men akter har du flere alternativ også. Spesielt hvis du skal ligge bau inn mot land. 

Ved svai ville jeg hatt moderne anker, uten tvil.

Er det kjetting eller blytau hhv bau og akter?

Er det vinsjer?

Hva slags sjøbunn ankrer du opp på?

Økonomi: Vulcan og Rocna koster en del, men de har bevist at de er en god forsikring i uvær. Bruce er det jeg opplever som det beste budsjettankeret. 

Så finnes det en skog av andre ankere, men selv har jeg begrenset til ett av de tre. 

Vulcan er ny type Rocna. Rocna har en bøyle som ikke passer så godt til alle båter, så dermed ble Vulcan utviklet. I alle fall slik jeg har oppfattet det.

Størrelse du bør velge kommer an på flere parametre. Der er ikke jeg beste å spørre. Har ikke selv egen erfaring med Rocna og Vulcan, men lest mange erfaringer her inne som ikke gir tvil om at de fungerer meget godt. Holdt på å kjøpe i år, men måtte vente. 

• Create New...