Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Euklid skrev for 1 time siden:

Som andre har nevnt, følg tabellen fra Rocna, så vil det helst gå godt: https://rocna.com/fitment-guide/

Skjønner godt at Bitteliten har valgt å gå opp et hakk gitt hans planer, men usikker på om jeg ville almengjort den anbefalingen. Det krever litt erfaring og list å få opp et svært anker som har satt seg skikkelig. Men jeg støtte en gang på en 26 fots seilbåt som hadde 30kg anker, så det meste går om viljen er der og man tar tiden til hjelp.

Min anbefaling generelt er å følge Rocnas vekttabell. Ankeret vårt må kjøres løs. Det sitter godt ja ? vi har andre behov enn folk flest 

Ask skrev 1 time siden:

Hei igjen.

Bitteliten har gått grundig til verks. Ingen tvil om det.

Me har ikkje svivel på ankergodset, og har ikkje sakna det heller.

Vent gjerne med svivel til du ser du treng svivel.

Ask

Utfordringen med overgang kjetting anker er å finne sterk nok sjakkel som passer i kjettingen. Det fant ikke jeg, derfor denne løsningen. 
mulig det er enklere om man velger 10mm kjetting, men da blir det tung kjetting  

svivel på annen måte enn dette er risikabelt pga store sideveis krefter fra ankeret ved vindskift  1DD7497D-1FB1-4A08-A394-9E4DCB38BE82.jpeg.1cd8c1ea5f23c30684739d2e3a1fcd59.jpeg

ankeret henger i denne, som festes i kryssholtene foran 

8DCAEA4A-74FA-4DFF-87B9-E8E77C62EC9E.jpeg.6dd87daa0807888794d8a957a79e58d3.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Som andre har nevnt, følg tabellen fra Rocna, så vil det helst gå godt: https://rocna.com/fitment-guide/

Skjønner godt at Bitteliten har valgt å gå opp et hakk gitt hans planer, men usikker på om jeg ville almengjort den anbefalingen. Det krever litt erfaring og list å få opp et svært anker som har satt seg skikkelig. Men jeg støtte en gang på en 26 fots seilbåt som hadde 30kg anker, så det meste går om viljen er der og man tar tiden til hjelp.

Min anbefaling generelt er å følge Rocnas vekttabell. Ankeret vårt må kjøres løs. Det sitter godt ja ? vi har andre behov enn folk flest 

Ask skrev 1 time siden:

Hei igjen.

Ask

Utfordringen med overgang kjetting anker er å finne sterk nok sjakkel som passer i kjettingen. Det fant ikke jeg, derfor denne løsningen. 
mulig det er enklere om man velger 10mm kjetting, men da blir det tung kjetting1DD7497D-1FB1-4A08-A394-9E4DCB38BE82.jpeg.1cd8c1ea5f23c30684739d2e3a1fcd59.jpeg

ankeret henger i denne, som festes i kryssholtene foran 

8DCAEA4A-74FA-4DFF-87B9-E8E77C62EC9E.jpeg.6dd87daa0807888794d8a957a79e58d3.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Ask skrev 1 time siden:

Hei igjen.

Ask

mulig det er enklere om man velger 10mm kjetting, men da blir det tung kjetting1DD7497D-1FB1-4A08-A394-9E4DCB38BE82.jpeg.1cd8c1ea5f23c30684739d2e3a1fcd59.jpeg

• Create New...