Jump to content

Hvordan prissette en brukt 20hk 4 takt honda?

FjordHT

Recommended Posts

Forsøker å finne "riktig pris" på en ca 2006 modell honda 20 hk (bf20) med lang stamme, elstart og kontroll.  Finner nye motorer men ingen brukte å sammenlikne med så bortimot umulig å sammenlikne pris.  

Vet at motoren er i grei stand for alderen, med nytt register,  så tror jeg har motor i mange år.  Hva er riktig å betale mellom venner for noe slikt om ingen skal bli lurt? 

Dette kommer jo litt ann på hvordan motoren ser ut. Er det korrosjon i aluminiumen? Har malingen begynt å slippe noen steder? Er det mulig å løsne på bolter i blokka og på gearet uten at de knekker?

Problemet med de påhengene som har blitt noen år er jo at det har en tendens til å dannes avleiringer i kjølesystemet med påfølgende varmeutvikling som lager trøbbel og gjør at lakk slipper, eller at det etterhvert tærer hull steder. 

For en motor som fremstår som nesten ny, strøken i utseendet, godt vedlikeholdt (olje i gear, konservert iht manual hvert år osv.) så tror den absolutte makspris som jeg kunne ha funnet på å gi for en 2006 modell er 15000,-. Men er det normalt brukt så er nok prisen mer i den retningen @LAKA antyder. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Havarita skrev 7 minutter siden:

Brukte påhengere verdsettes og omsettes som gull i dette segmentet. 

Så sant, så sant... Det er merkelig greie det der.  

Men, en ting er jo hva han kan få på finn.no etc. Han spurte jo også hva som var riktig pris blant venner. Tenker at 20K for en 2006 til en venn er i overkant, med tanke på at man kan få en splitter ny 2020 modell for 27290,-

FjordHT skrev for 10 timer siden:

Hva er riktig å betale mellom venner for noe slikt om ingen skal bli lurt? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Havarita skrev 15 minutter siden:

Obs. Overså vennepris. 

12-15k er det ingen som blir lurt av.

20k er annonsepris.🤑

Må ikke sette vennen i takknemlighetsgjeld heller. Stygg rente på den har jeg hørt😉

Jeg syns man gjør en dårlig deal om man betaler 15k for en 14 år gammel Honda 20 HK. Kjøper man nytt til under dobbel pris så har man garantert god motor i 15-20 år fremover. Det blir en drøy tusenlapp årlig. Det er det verdt å kjøpe nytt. 

LAKA skrev 15 minutter siden:

dårlig deal om man betaler 15k for en 14 år gammel Honda 20 HK

Selvfølgelig er det en dårlig deal, men nå lever vi i en verden hvor eldre påhengsmotorer faktisk er verdt så mye. Selger er den store vinneren her.

OBS, snakker generelt. Vet at TS vil selge til en venn.

Jeg er en slags gjest

Vanskelig å sette pris nøyaktig uten noe mer informasjon om tilstand, vedlikehold osv. Når det er sagt, så blir disse som nevnt solgt overpriset på markedet om dagen, og går for ca. 12 000 - 15 000. Jeg var ikke i tvil om å kjøpe ny før sommeren.

Nå er vi forøvrig i siste del av sesongen, i hvert fall for småbåtene med 20 hk på hekken. Det forventes vel en økning av båter/motoren på markedet fremover grunnet årets litt "spesielle" sommer, og det kan igjen resultere i at prisene blir dumpet. 

Når det er sagt, så syntes jeg LAKA sin prisantydning er mer "fair", uavhengig av markedet, og dette er muligens noe å ta i betraktning ettersom du selger til en venn.

Har en 2012 30 Hk Mercury med under 100 timer, elstart og eltilt. I forbindelse med at jeg vurderer å bytte til større motor gav forhandler et innbyttetilbud på 17.000,- i innbytte inkl instrumenter og spak nå i sommer. Det er riktignok ikke Honda, men kan kanskje gi en pekepinn på at noen av de øvre anslagene på pris her er noe drøye. Antar imidlertid at forhandler ville selge den ut igjen en del høyere enn dette igjen.

Solgte maken Honda men 15 hk i fjor høst. 2008mod. Ny pris ca. 25000,-

Lite brukt, kun ferskvannskjørt. 12000,- ("bli kvitt fort på høsten"- pris)

Vet ikke hvor holdbare de er. Har tre-fire-fem gamle totaktere som bare går og går, men

dette er jo en firetakter. Når det er sagt, så har jo Honda ord på seg for å være kvalitet.

Ellers bør man tenke på at totaktere med 10hk på dekselet og 15 på propellen er

ettertraktet hos de yngre og priset deretter, selv om jeg fikk tak i en 2006mod (siste år i Norge)

Mercury Viking 10/15hk med kontrollboks og selvstarter til 7000,- i våres.

Det dreier seg ikke bare om hvilken motor, men også om hvor og når man skal selge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...