Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Hulda skrev for 1 time siden:

Kan sjekke hvis interessant, men jeg mener BMW spesifiserer 100 Nm på tørre gjenger på 12 mm forstillingsbolter. 

Men er det ikke 10mm gjenger i den ene enden av bolten? Da er det i den enden du bør trekke til med riktig moment, og da moment for 10mm 12.9 bolt. Dersom du gjør det riktig, har det ingen hensikt å bruke låsemuttere. Muttere kan vanligvis være en fasthetsklasse lavere enn bolten, men låsemutter klasse 8.8 ville jeg ikke brukt her. husk at det SKAL smøres på gjenger og under muttere. Molybdensulfidpasta (svart guffe) er bra. Da kan du benytte tabellen til dansken og bruke friksjonsfaktor 0.1.

Når du har 10mm gjenger i den ene enden den har det ingen hensikt å bruke a12mm i den andre. Her hadde du kunnet bruke 10 mm hele veien med en grov skivve i den ene enden. ellers er jeg enig i å bruke klasse 12.9.

Dette er en friksjonforbindelse som kan regnes på. Jeg tilbød meg en gang å gjøre et overslag. Mangler fremdeles diametral avstand mellom boltene og akselturtall, evt reduksjonsfaktor i gearet.

NilsPils

NilsPils

Kan sjekke hvis interessant, men jeg mener BMW spesifiserer 100 Nm på tørre gjenger på 12 mm forstillingsbolter. 

Men er det ikke 10mm gjenger i den ene enden av bolten? Da er det i den enden du bør trekke til med riktig moment, og da moment for 10mm 12.9 bolt. Dersom du gjør det riktig, har det ingen hensikt å bruke låsemuttere. Muttere kan vanligvis være en fasthetsklasse lavere enn bolten, men låsemutter klasse 8.8 ville jeg ikke brukt her. husk at det SKAL smøres på gjenger og under muttere. Molybdensulfidpasta (svart guffe) er bra. Da kan du benytte tabellen ti dansken og bruke friksjonsfaktor 0.1.

Når du har 10mm gjenger i den ene enden den har det ingen hensikt å bruke a12mm i den andre. Her hadde du kunnet bruke 10 mm hele veien med en grov skivve i den ene enden. ellers er jeg enig i å bruke klasse 12.9.

Dette er en friksjonforbindelse som kan regnes på. Jeg tilbød meg en gang å gjøre et overslag. Mangler fremdeles diametral avstand mellom boltene og akselturtall, evt reduksjonsfaktor i gearet.

NilsPils

NilsPils

Men er det ikke 10mm gjenger i den ene enden av bolten? Da er det i den enden du bør trekke til med riktig moment, og da moment for 10mm 12.9 bolt. Dersom du gjør det riktig, har det ingen hensikt å bruke låsemuttere. Muttere kan vanligvis være en fasthetsklasse lavere enn bolten, men låsemutter klasse 8.8 ville jeg ikke brukt her. husk at det SKAL smøres på gjenger og under muttere. Molybdensulfidpasta 8svart guffe) er bra. Da kan du benytte tabellen ti dansken og bruke friksjonsfaktor 0.1.

NilsPils

NilsPils

Men er det ikke 10mm gjenger i den ene enden av bolten? Da er det i den enden du bør trekke til med riktig moment, og da moment for 10mm 12.9 bolt. Dersom du gjør det riktig, har det ingen hensikt å bruke låsemuttere. Muttere kan vanligvis være en fasthetsklasse lavere enn bolten, men låsemutter klasse 8.8 ville jeg ikke brukt her.

• Create New...