Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Jeg har regnet som følger:

 

Dreiemoment som skal overføres gjennom akselen:

Effekt P =135 hk = 100kW = 100 000W

Motorturtalll 3300 o/min.

Antar akselturtall n= 1500 o/min ved fullast (?)

Vinkelhastighet w= 3.14 * n/30 = 157 rad/s

Dreiemoment på aksel Ma = P/w =100 000/157 = 637 Nm = 0.637 kNm

 

Overførbart dreieoment:

Finner boltkraften i tabellen til dansken ved friksjonskoeffisient 0.1

Total boltkraft M10 (klemkraft på flensene) K = 4 * 52.1kN = 208.4kN

Regner med at klemkraften overføres på en radius boltsirkelradius r =54mm = 0.054m

Med friksjonskoeffisient my =0.2 blir da overførbar dreiemoment

M = my * r * K = 0.2 * 0.054 * 208.4 =  2.25 knm

 

Sikerhetsfaktor  2.25/0.637 = 3.5

 

Konklusjonen er at dreiemomentet lear seg oveføre ved friksjon mellom flensene med rimelig god sikkerhetsmargin. Her ser det ikke regnt med noen støtsfaktor,. Så du bør ikke slå inn gearet for raskt.

 

Jeg ligger og mekker på forstillingen under bilen, så dette ble gjort i all hast under en kaffepause. Regner med at noen kontrollregner . .  Kommer tilbake med et par gode råd under neste kaffepause.

Må bare få løs det jæ*la kuleleddet først . . .

 

 

NilsPils

NilsPils

Jeg har regnet som følger:

 

Dreiemoment som skal overføres gjennom akselen:

Effekt P =135 hk = 100kW = 100 000W

Motorturtalll 3300 o/min.

Antar akselturtall n= 1500 o/min ved fullast (?)

Vinkelhastighet w= 3.14 * n/30 = 157 rad/s

Dreiemoment på aksel Ma = P/w =100 000/157 = 637 Nm = 0.637 kNm

 

Overførbart dreieoment:

Finner boltkraften i tabellen til dansken ved friksjonskoeffisient 0.1

Total boltkraft M10 (klemkraft på flensene) K = 4 * 52.1kN = 208.4kN

Regner med at klemkraften overføres på en radius boltsirkelradius r =54mm = 0.054m

Med friksjonskoeffisient my =0.2 blir da overførbar dreiemoment

M = my * r * K = 0.2 * 0.054 * 208.4 =  2.25 knm

 

Sikerhetsfaktor  2.25/0.637 = 3.5

 

Konklusjonen er at dreiemomentet lear seg oveføre ved friksjon mellom flensene med rimelig god sikkerhetsmargin. Her ser det ikke regnt med noen støtsfaktor,. Så du bør ikke slå inn gearet for raskt.

 

 



×
×
  • Create New...