
NilsPils
Jeg har regnet som følger:
Dreiemoment som skal overføres gjennom akselen:
Effekt P =135 hk = 100kW = 100 000W
Motorturtalll 3300 o/min.
Antar akselturtall n= 1500 o/min ved fullast (?)
Vinkelhastighet w= 3.14 * n/30 = 157 rad/s
Dreiemoment på aksel Ma = P/w =100 000/157 = 637 Nm = 0.637 kNm
Overførbart dreieoment:
Finner boltkraften i tabellen til dansken ved friksjonskoeffisient 0.1
Total boltkraft M10 (klemkraft på flensene) K = 4 * 52.1kN = 208.4kN
Regner med at klemkraften overføres på en radius boltsirkelradius r =54mm = 0.054m
Med friksjonskoeffisient my =0.2 blir da overførbar dreiemoment
M = my * r * K = 0.2 * 0.054 * 208.4 = 2.25 knm
Sikerhetsfaktor 2.25/0.637 = 3.5
Konklusjonen er at dreiemomentet lear seg oveføre ved friksjon mellom flensene med rimelig god sikkerhetsmargin. Her ser det ikke regnt med noen støtsfaktor,. Så du bør ikke slå inn gearet for raskt.
Jeg ligger og mekker på forstillingen under bilen, så dette ble gjort i all hast under en kaffepause. Regner med at noen kontrollregner . . Kommer tilbake med et par gode råd under neste kaffepause.
Må bare få løs det jæ*la kuleleddet først . . .