Hulda
Jeg har benyttet meg av Powertrain tidligere, i andre sammenhenger. Flinke og imøtekommende folk de som er i Industriveien. De prøvde og samarbeide med noe rotegreier i Moss en gang, men det forholdet er avsluttet. Har brukt dem på modifikasjon av mellomaksler, dreiing av distansetykker og overganger etc. Helt OK. Men jeg vet ikke om de har noen link til det Powertrain du er ute etter. Men de jobber en hel del med CV-ledd.
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du skal bruke bolter med så høy holdfasthet, når du umulig kan greie å komme i nærheten av momentet som gir korrekt strekk i bolten. Men det får være din sak. Om drivende og drevne deler mister friksjonen, blir boltene klipt av, uansett holdfasthet. Greia er at med åpen nøkkel på 16 mm mutter, kan du bare glemme å oppnå moment på 70 Nm. Kgm og Nm er 'nesten det samme'. Det er bare når det gjelder presisjonssaker at man ikke må blande. Må bare legge ved et bilde:
Over ser du en bakaksling, høyre bakfra. Nederst til høyre er støtdemperfestet, kragemutter med låsing. I midten ser du to muttere, kragemuttere med låsing. Og øverst til høyre er festet for stabilisatorlinken, kragemutter med låsing. Ford UK, og U-jernet som holder bladfjæren er 5/8 inch, nesten 10 millimeter. Går man til Ford, Volvo, GM, BMW etc. når det gjelder topplokkbolter, så er det strekkbolter med krage. Så man man spørre seg hvorfor det er slik. Låsemutrene er av typen med stuket topp, altså ikke nylock. Der er ikke tillatt. Grunnen til at det er slik, er at det blir krise om disse boltene/mutrene løsner.
Man skal ikke glemme at drifter som går begge veier stiller større krav enn drifter som kun kjører en vei. Så når du kjører forover og skal bakke opp, så smeller konclutchen i. Hvordan du skal kunne greie å slure på clutchen vet jeg ikke. Regner med at du har mekanisk og ikke hydraulisk kasse. Den hydrauliske er ikke 'snillere'.