Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Bjarne R skrev 1 time siden:

Hulda, igjen takk for svar.

Hvorfor jeg bruker den ene eller andre type bolter, er jo pga at noen anbefaler å bruke det. Hva som er rett eller galt vet ikke jeg. Men synes jo dere er gjævlig flinke her på forumet, med og komme med gode råd og veiledninger. 

Før jeg monterte dette CV leddet, ble det brukt vanlige 12mm 8.8 bolter, mutter og skiver fra byggmakker. 

På de 13-15 årene det var montert løsnet eller knakk ikke noen bolter. De ble strammet med vanlig fast nøkkel. 

 

Noe av greia er mellomstykke med gjennomgående bolter. Samme bolten skal fordele sin strekkraft over to flater. Dette kan være grunnen, jeg kjenner ikke hvordan driften var tidligere. For å komme rundt dette, kan en probat metode være mellomstykke der bolter er gjenget inn fra begge sider. Tror du bør tenke i den retningen. Få dreiet et nytt mellomstykke med gjenger fra begge sider. Bruk kragebolter M10 (brukes på en rekke motorer). På forstillingen til BMW (som jeg jobber på nå) er det M12. Kommafeil ga NilsPils et stort poeng. Når jeg trekker 100 Nm, trekker jeg så hardt at jeg lurer på om skruen holder. Poenget her er grafen som jeg tegnet opp i Byggingen av Hulda.... Jo høyere strekkfasthet, dess lavere mulighet for i det heletatt å oppnå å komme inn på strekkurven. Og glipper friksjonen mellom flatene, er løpet kjørt, uansett boltens strekkfasthet. 

Men nå gidder jeg ikke mer.

 

Bare en ting til. Du er ikke den eneste som har slikt mellomstykke mellom gir og CV-ledd. Et slik finnes også på Hulda. Duverden:

1884260925_Bilde260206001.jpg.35cd39cb807bdb9d36ff9fa13fdd1f56.jpg

Greia er at her ser du gjenger inn i mellomstykket. Dette er en helt normal greie der boltkransen på giret ikke passer med samme krans på det som giret skal monteres mot. I dette tilfellet et Aquadrive CV-ledd. Bolter med krage og Loctite. Bankers. 

 

Og bare en ting til. Power-gutta var det vel som dreide til overgangen over. Da jeg kom for å hente den, var det kun boret og gjenget fire hull på hver side, 'for det er nok'. Tilbake i benken gutta, jeg vil ha de originale seks boltene. For jeg skal ha den friksjonen som giret og Aqua-leddet er beregnet for. Dermed basta. Jeg gidder ikke å regne på slikt. Jeg vil ha det originalprodusenten har regnet seg frem til. Og så driter jeg komplett i hva dere synes, tror eller mener. 

 

Siden bildet ble tatt, har jeg skiftet ut giret med et som er nedvinklet. Mellomstykket ble med over, og fungerer fremdeles. Uten å løsne eller klippe bolter.

Hulda

Hulda

Bjarne R skrev 59 minutter siden:

Hulda, igjen takk for svar.

Hvorfor jeg bruker den ene eller andre type bolter, er jo pga at noen anbefaler å bruke det. Hva som er rett eller galt vet ikke jeg. Men synes jo dere er gjævlig flinke her på forumet, med og komme med gode råd og veiledninger. 

Før jeg monterte dette CV leddet, ble det brukt vanlige 12mm 8.8 bolter, mutter og skiver fra byggmakker. 

På de 13-15 årene det var montert løsnet eller knakk ikke noen bolter. De ble strammet med vanlig fast nøkkel. 

 

Noe av greia er mellomstykke med gjennomgående bolter. Samme bolten skal fordele sin strekkraft over to flater. Dette kan være grunnen, jeg kjenner ikke hvordan driften var tidligere. For å komme rundt dette, kan en probat metode være mellomstykke der bolter er gjenget inn fra begge sider. Tror du bør tenke i den retningen. Få dreiet et nytt mellomstykke med gjenger fra begge sider. Bruk kragebolter M10 (brukes på en rekke motorer). På forstillingen til BMW (som jeg jobber på nå) er det M12. Kommafeil ga NilsPils et stort poeng. Når jeg trekker 100 Nm, trekker jeg så hardt at jeg lurer på om skruen holder. Poenget her er grafen som jeg tegnet opp i Byggingen av Hulda.... Jo høyere strekkfasthet, dess lavere mulighet for i det heletatt å oppnå å komme inn på strekkurven. Og glipper friksjonen mellom flatene, er løpet kjørt, uansett boltens strekkfasthet. 

Men nå gidder jeg ikke mer.

 

Bare en ting til. Du er ikke den eneste som har slikt mellomstykke mellom gir og CV-ledd. Et slik finnes også på Hulda. Duverden:

1884260925_Bilde260206001.jpg.35cd39cb807bdb9d36ff9fa13fdd1f56.jpg

Greia er at her ser du gjenger inn i mellomstykket. Dette er en helt normal greie der boltkransen på giret ikke passer med samme krans på det som giret skal monteres mot. I dette tilfellet et Aquadrive CV-ledd. Bolter med krage og Loctite. Bankers. 

Hulda

Hulda

Bjarne R skrev 29 minutter siden:

Hulda, igjen takk for svar.

Hvorfor jeg bruker den ene eller andre type bolter, er jo pga at noen anbefaler å bruke det. Hva som er rett eller galt vet ikke jeg. Men synes jo dere er gjævlig flinke her på forumet, med og komme med gode råd og veiledninger. 

Før jeg monterte dette CV leddet, ble det brukt vanlige 12mm 8.8 bolter, mutter og skiver fra byggmakker. 

På de 13-15 årene det var montert løsnet eller knakk ikke noen bolter. De ble strammet med vanlig fast nøkkel. 

 

Noe av greia er mellomstykke med gjennomgående bolter. Samme bolten skal fordele sin strekkraft over to flater. Dette kan være grunnen, jeg kjenner ikke hvordan driften var tidligere. For å komme rundt dette, kan en probat metode være mellomstykke der bolter er gjenget inn fra begge sider. Tror du bør tenke i den retningen. Få dreiet et nytt mellomstykke med gjenger fra begge sider. Bruk kragebolter M10 (brukes på en rekke motorer). På forstillingen til BMW (som jeg jobber på nå) er det M12. Kommafeil ga NilsPils et stort poeng. Når jeg trekker 100 Nm, trekker jeg så hardt at jeg lurer på om skruen holder. Poenget her er grafen som jeg tegnet opp i Byggingen av Hulda.... Jo høyere strekkfasthet, dess lavere mulighet for i det heletatt å oppnå å komme inn på strekkurven. Og glipper friksjonen mellom flatene, er løpet kjørt, uansett boltens strekkfasthet. 

Men nå gidder jeg ikke mer.



×
×
  • Create New...