Knallipadden
Knallipadden skrev for 8 timer siden:Jeg har berget flere båter og har aldri tenkt på bergelønn en gang, men det er opp til den enkelte å vurdere hva man vil gjøre. I dette tilfellet er det sannsynlig forsikringsselskapet til mannen — ikke mannen som får regningen, så det er spørs om han lærer noe som helst av det. Hvis du var på jobb er jeg usikker på om du kan kreve noe personlig. Kanskje det er firmaet du jobber i som eventuelt må kreve bergelønn. Jeg er riktig nok ikke jurist... Ut i fra det jeg har lest og erfart er bergelønn ikke noe man blir rik på uansett i slike tilfeller, og den dekker ikke alltid utgiftene man har.
Jeg tenker det er bedre å være snill og hjelpe andre, og håpe at andre er like grei hvis man selv trenger hjelp en dag. Man har riktig nok plikt til å hjelpe, men det er ikke alle som er like flink til å bistå når det trengs. Jeg hører stadig om båter som bare kjører forbi når folk trenger hjelp for eksempel.
Jeg glemte å si at jeg ble berget en gang selv. Var på tur med en gummibåt også knakk hele akterspeilet. Fikk kontakt med en jeg kjente som kom å hentet meg med båten sin før båten vår ble full i vann og motoren ble ødelagt. Han ville ikke ha noe for hjelpen, men jeg insisterte på å gi han noe tilbake. Jeg fikk han derfor til å kjøre innom et bunkringsanlegg og betalte for full tank.
I sommer måtte jeg slepe en tresnekke av grunn. Jeg måtte også løpe ut i sjøen for å hjelpe en med skjergårdsjeep som holdt på å drive inn i fjæresteinene. Alt dette gjorde jeg gratis, selv om jeg nesten ødelagte mobilen min på den siste. Hadde heldigvis et vanntett deksel som virket.
Som "båtfolk" håper jeg at folk er storsinnet og vil hjelpe i stedet for å tenke på hva man kan tjene på å hjelpe noen. Det er ikke alle som har økonomi eller forsikring som dekker berging. En gang er det en selv som trenger hjelp må man også huske.
Når man hjelper velger man selv hvor mye man har mulighet til å hjelpe. Det viktigste er å sikre at eventuell fare er over. Man trenger ikke å slepe båten helt hjem hvis den ikke klarer å gå for egen maskin. Det viktigste er at båten og de ombord er sikret. Jeg har opplevd at folk har fått hjelp til å legge båten i en uthavn for eksempel og fått sitte på til land for å skaffe hjelp, hente verktøy, eller å hente en annen båt de kan bruke til å frakte den hjem selv.