Divemaster Svart 25.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2005 Caterpillar? Nei .... Detroit ..... Rekke sekser, og 2-takter ... 2300 RPM Max, marsjer rundt 1800 - 2000, som gir mellom 18 og 21 knop Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2005 Har vært borti 6V-53TA i militæret , 210-270hk i M113 PPK. Fascinerende motorer , 2-taktere med 4 ventiler pr sylinder og kompressormating... 6-71 du har da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Divemaster Svart 25.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2005 Har vært borti 6V-53TA i militæret , 210-270hk i M113 PPK. Fascinerende motorer , 2-taktere med 4 ventiler pr sylinder og kompressormating... 6-71 du har da? Yup .... 6/71 TI - A ... og 325 AHK, 2 Ventiler, Alison 1:2 gear og skikkelig dreiemoment ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Enjoy Svart 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 M/B Enjoy (som er en Master 820) fikk ny motor i Mai, og det ble en Vetus Deutz DTA64 på 192hk. Ja den er noe tyngre en den gamle Bmw`n, og bare 21hk større. Men jeg opplever en ny båt. Den går stille, starter på første slaget, bruker halvparten så mye diesel og jeg kan holde samme marsfart med og uten ferielast, og marsfarten har økt med 3 knop. "HVILKEN MUSKELKLUMP"!!!! Og det er betryggende og vite at alt under dørken er nytt. Men det var ille å måtte til traktor sjappa i BØ å kjøpe oljefilter (hyggelig butikk foresten). Mvh Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 ......å måtte til traktor sjappa i BØ å kjøpe oljefilter (hyggelig butikk foresten). fnis, fnis M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Brutus Svart 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 Er litt kritisk til common-rail i båtmotorer. Med det høye arbeidstrykket på dysene som vel er på rundt 2000bar på enkelte maskiner, så bør du vel ha en optimal dieselkvalitet og helst ikke noen forekomster av vann i den tilførte dieselen. Det må jo være uhyggelig små toleranser ute og går. Samtidig må man vel være proffmekaniker med tilgang på diverse analyseutstyr for å rette feil på slikt. Jeg vet i hvertfall at min neste bil ikke blir G-vogn med V8 diesel, etter erfaringene som en bekjent har hatt. Der snakker vi dyrt vedlikehold... Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Til Brutus. Det er ikke bare Common Rail motorer som har små toleranser og krever spesialister til reparasjon. Konvensjonelle dieselmotorer krever også spesialister for å foreta rep. og justering av innsprøytningsutstyr. Slik har det vært i alle år. Dette er ikke en jobb for amatører og heller ikke for vanlige profesjonelle motormekanikere. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Kan ikke si meg helt enig med deg der, på eldre dieselmotorer så var det ikke noe problem å plukke ut en dyse, skifte en dysespiss e.l. , skifte glødeplugger. Det mest kompliserte var dieselpumpa som man ikke fiklet med selv. Men dagens motorer bytter du olje og filter selv (knapt nok) og resten holder man seg unna. Det vil si at en nødrep. for å få haltet deg i land hvis noe skulle skje ute på fjorden kan man bare glemme. Da er dobbelinst. eller en ekstra hjelpemotor på brakett dagens løsning. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Må nok si meg enig i de to siste innleggerne, i den forstand at det nok ikke er mye en kan avhjelpe situasjonen med selv, hvis noe skulle skje med innsprøytingssystemet. Jeg satser imidlertid på at det holder, slik det har for vane å gjøre, i mange år.... Regner derfor ikke med å gjøre annet enn å skifte olje og filter de nærmeste årene.........selv om jeg nå har bestilit en CR-motor. på 400 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Kan ikke si meg helt enig med deg der, på eldre dieselmotorer så var det ikke noe problem å plukke ut en dyse, skifte en dysespiss e.l. , skifte glødeplugger. Det mest kompliserte var dieselpumpa som man ikke fiklet med selv. Å ta ut en dyse, eller å skifte en glødeplugg er det mange som kan klare uten problemer. Men å skifte en dysespiss er noe de fleste bør overlate til spesialister. Vurdering av en brukt dyse kan være viktig for å kunne stille en diagnose på en motorfeil. Likelees om dysespissen må skiftes eller kan repareres. Man må også ha tilgang på et dyseprøveapparat og vite hva man gjør. Dette er et arbeid for mekanikere som er opplært på dette og har den nødvendige erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Er litt kritisk til common-rail i båtmotorer. Med det høye arbeidstrykket på dysene som vel er på rundt 2000bar på enkelte maskiner, så bør du vel ha en optimal dieselkvalitet og helst ikke noen forekomster av vann i den tilførte dieselen. Det må jo være uhyggelig små toleranser ute og går. Samtidig må man vel være proffmekaniker med tilgang på diverse analyseutstyr for å rette feil på slikt. Jeg vet i hvertfall at min neste bil ikke blir G-vogn med V8 diesel, etter erfaringene som en bekjent har hatt. Der snakker vi dyrt vedlikehold... 3 år er gått siden denne strengen ble til. Lurte bare på en liten ting..... Er det mulig å få kjøpe krystallkula di? Den ser ut til å kunne spå bra om fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.