Snusmumrikken
Tenkte jeg kunne starte en liten "prosjekttråd" da det alltid er artig å ha det som minner, samt. alltid flott med gode tips fra de som sitter med mye kunnskap.
Båten kjøpte vi høsten 2018 uten motor etter en kort budrunde på fjesboka. Hadde da stått ute i mange år og var ekstremt skitten. Etter at 200L++ ble pumpet ut så fikk båten en lett oppussing med å trekke om platene på s.b og b.b. side ved førerposisjonen og treplaten bak ble også trukket om. Nytt teppe, gå igjennom alt av det elektriske og alt som går under drivstoff. Nye filtere, tømme tanken, ny tankmåler, slanger, filtere osv. Høsten 2018 ble en 115HK og 130HK ETEC delemotorer kjøpt inn. Vi har skrudd endel på disse da det var ETEC nummer 4 og 5 som ble handlet inn. Etter fire nye injectorer, fire ny coiler og "ny" EMM så fikk vi en helt kurant motor til en veldig rimelig penge etter at overflødige deler ble solgt.
Planen min for neste års sesong:
Få fjernet alt av bunnstoff og påføre nytt da dagens bunnstoff er tilsvarende sandpapir..
En etterlengtet service på motor med nye plugger, girolje, fylle på tilten, og få fri eksosventilen som har sotet seg fast. Ikke noe uvanlig med så feil belastning. Motoren manglet 1200-1400 RPM på WOT.. Byttet fra Viper SS 13 x 17 til Alu 13 x 15 og fikk kun 200-300 RPM mer på WOT, og "kicket" av eksosventilen hadde forsvunnet når jeg overtok båten for et par uker tid siden samt. WOT fart også har sunket betraktelig. Motor ellers er OK.
Male hele båten utvendig/innvendig. Vurderer å male alt av treverk i en gråfarge som også dashbordet skal få seg. Resten skal være hvitt. Nye originale klistermerker ligger på loftet og skal bli påført etter at ny farge er på.
Få tettet lekkasjer som kommer ved regnvær. Vindskjermen må jeg ta en runde med å fjerne det som er igjen av gammel tetningsmasse og påføre nytt. Lekkasje ved s.b vindu i kabin.
Å få modernisert dashbordet er også ønsket, samt få trukket om det som er av puter inne og ute. Kabinen brukes ikke til annet enn lagring, så det er ikke en hastesak. Mulig det blir tatt et skippertak når ønsket om å overnatte i båten dukker opp. Få inn et kjøleskap under førerposisjonen er også en ting som står høyt på lista. Er et dobbelt rødspritapparat og vask fra før. Har 2x100Ah startbatterier liggende etter tidligere prosjekter som skal bli brukt til forbruk.
Har massevis av tid, men begrenset med midler enn så lenge. Det er begrenset hva en elektrolærling (10-11 mnd inn i læretiden) som ikke lenger bor hjemme hos far og mor, sitter igjen med, så tar det som koster minst, først, men båt skal det bli!
Bilder kommer, må bare få fjernet "live" funksjonen som på nesten alt av bilder jeg har..