Jump to content

Priser på service - Evinrude E-tec

Prologue

Recommended Posts

Du skriver ikke hvilken E-Tec du har, men servicekit med alle deler koster mellom 3000 og 6000kr ut til forbruker (inkludert vannpumpekit), 7000kr om du har en G2. Så tilkommer det vel en arbeidstime eller to, samt smøremidler etc. Ut fra dette vil jeg si at 10000kr er innafor om du har en G2 eller større G1, hårreisende om du har en mindre G1

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg ga drøye 7000 for en turning point mach 3 stålpropell til min 150 e-tec hos seven seas marine. Sikkert ikke det billigste, men valgte den fordi jeg fikk en bytterett dersom jeg ikke var fornøyd med den. Syntes det var kjekt siden å velge riktig propell ikke er rett frem. Hvilken propell du bør velge avhenger i stor grad av båten din, mange her på forumet som kan gi deg gode råd om det. I tillegg har endel tilbydere verktøy for å anbefale deg riktig propell basert på data for båten din ?

Mulig jeg tar feil, men er ikke Evinrude konkurs da? (For andre gang? ...)

i så fall, hvordan vil det bli med reservedeler fremover?

https://www.dn.no/motor/bat/bombardier-recreational-productsbrp/koronaviruset/norsk-batmotor-pa-grunn/2-1-816216

Hadde selv 75Hk eTec på forrige båten. Flott motor!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev 26 minutter siden:

https://www.dn.no/motor/bat/bombardier-recreational-productsbrp/koronaviruset/norsk-batmotor-pa-grunn/2-1-816216

Nei, de er ikke konkurs, men har valgt å slutte med utenbordsmotorer. Bombardier er et stort selskap med flere andre virksomhetsområder.

Marwin skrev 1 time siden:

Ikke konkurs, men tatt ut av produksjon.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Det er akkurat samme motor jeg har. 2014-modell dog. Skal ringe rundt og høre litt hos andre før jeg booker time.

En annen ting jeg må spørre om. Ikke så vant med annet enn 4-taktere.

Hvor mye olje kan jeg fylle på tanken? Det er ingen Max-Min streker. Jeg fylte nesten full tank, ble redd og tappet ut igjen omtrent halvfull tank. Noen som vet hvor mye jeg kan fylle? Instruksjonsboken viser til Max-Min, men finner det ikke på tanken.

bilde:

739CFF83-58B5-42AB-A2AD-390C7A4D1CF8.jpeg

Jeg tar bare et spørsmål til her, lager ikke en ny tråd.

Jeg har en aliminiums propell nå som har en skade på det ene bladet (noen millimeter) etter å ha kjørt i en stein. Propellen er en 13.25x17. Turtallet ligger på ca. 5300 ved maks pådrag (anbefalt mellom 5000-5500). Altså har den i utgangspunktet perfekt turtall.

Nå tenkte jeg å gå over til stålpropell. Ønsket mitt er å øke marsjfarten og muligens redusere drivstoffbruken. Jeg forstår det slik at dersom jeg kjøper helt lik stålpropell (13,25x17) vil jeg minske slippen noen prosent og dermed også turtall. Båten er relativt tung (800 kg).

Hvilke propell bør jeg gå for? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...