Jump to content

Parallellkobling av batterier. Koble til hovedbryter, VSR, solcelle og dynamo.


Pungen

Recommended Posts

Hei, jeg har forsøkt å søke og Goolgle meg frem til dette, men finner ikke en konkret løsning med svar på alle mine spørsmål. Jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg med riktige koblinger av mine batterier. 

Se bilde under for hvordan det så ut før. Nå har jeg kjøpt nye batterier og jeg vil gjerne koble dem på riktig første gang. 

Først: jeg har 2 stykk av Exide Sønnak batteri SR550 12V 115Ah

Jeg skal paralellkoble dem med en skillerelé mellom det jeg skal bruke som startsbatteri og forbruksbatteri. 
Jeg har nå koblet fra alt av kabler etc.. som bilde viser, ser dere at hovedbryterne er koblet til minus. Jeg har et ønske om å flytte de over på pluss. 

SÅ, er det noen her som kan være så snill og guide meg i riktig retning? Hvor skal de forskjellige kablene for å få den beste og sikreste koblingen? 



3E39529A-3B64-450D-A14A-B2E0F9100114.jpeg.87e9ed3c433b85df1997da3558d54a0e.jpeg

Skjermbilde 2020-08-24 kl. 14.26.24.png

Link to post

Ser på bildet ditt nå at jeg tok litt feil i forrige tråd. Jeg så ikke de lederne som gikk til venstre og var koblet inn på forbruk 2 . Opplegget du har der er ikke galt og gir mening. Hovedstrømsbryter som du har merket start på bildet ditt går på startbatteriet og den du har merket med forbruk er koblet opp slik at om den er inne så kan du bruke forbruksbanken til start om du skulle være ute for at startbatteriet har blitt tappet ned/ feil på det. Det er også koblet slik at ved en feil på startbatteriet så kan den hovedstrømsbryteren legges ut. minus fra forbruksbank gjennom hovedstrømsbryteren er koblet på motorside av hovedstrømsbryteren til start. Det eneste jeg ville endret her er å ha funnet ut hvor den 4/6mm som går inn på hovedstrømsbryter til startbatteriet går og om den kan kobles direkte på batteriet. Er det dårlig plass på skoa til batteriet så kan den kobles til andre siden av hovedstrømsbryteren hvor lederen kommer fra polen på batteriet.

Det er uproblematisk at det er minus som brytes. Det er en vanlig måte å gjøre det på i tre/plast båter/anleggsmaskiner/traktorer osv.

Redigert av John Emil Hoem (see edit history)
Link to post
John Emil Hoem skrev for 19 timer siden:Det eneste jeg ville endret her er å ha funnet ut hvor den 4/6mm som går inn på hovedstrømsbryter til startbatteriet går og om den kan kobles direkte på batteriet. 

Det er uproblematisk at det er minus som brytes. Det er en vanlig måte å gjøre det på i tre/plast båter/anleggsmaskiner/traktorer osv.


Takk, det skal jeg se på. Veldig bra tilbakemelding :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...