Jump to content

erfaring med mercruiser 2.8l diesel??


Fred9748

Recommended Posts

Jeg har vært med i en uttern 66 med 2,8 200hk. Det er noe støy, men om det er motoren eller at båten er dårlig støyisolert vet jeg ikke.

165 hk i en Askeladden 705 synest jeg er altfor lite. Mest sannsynlig vil det være krevende å få båten i plan når det er mye last ombord.

Det beste er å teste båten som er aktuell, og slik få kunnskap og erfaring selv..... 

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Fred9748 skrev for 13 timer siden:

askeladden 705, med en 2.8l diesel 165 hk.  Hva er din erfaring med denne motoren?

 

Jeg har hatt en Askeladden 705,  med en Merc 2,8 - 165HK. 

 

165hk  er vel det minste diesel-motoralternativet som er levert på denne båten så vidt meg bekjent, og det bærer den preg av. Slik satt opp er båten litt undermotorisert. Man får den opp i plan med last, men det går tungt og man må ligge på et relativt høyt turtall. 

 

Du sier ikke noe om årsmodell, men siden du trekker frem akkurat det motoralternativet vil jeg tro båten er fra rundt 2000 + / - et par år.

 

Den modellen 2,8 liter fra mercruiser er mer eller mindre lik 4,2 literen til merc (4syl / 6 syl). De deler samme verkstedhåndbok (som jeg forøvrig har, og som er en av de aller beste verkstedhåndbøkene jeg har lest. Utrolig god og detaljert). 

Det har jo vært litt problemer med de motorene også (I likhet med de aller fleste andre motorer). Gå inn på Google søk på: baatplassen mercruiser feil eller problemer

Så får du opp tråder som omhandler det her inne på forumet. 

Det finnes forøvrig 705’er med 4,2 literen også. Ellers så er de vel solgtmed en 3,6 liter også.

 

Fordelen med 2,8 literen, er at den ikke opptar hele motorrommet, og det er relativt greit å komme til der nede med den installert. 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
VegJoh skrev for 9 timer siden:

 

Jeg har hatt en Askeladden 705,  med en Merc 2,8 - 165HK. 

 

165hk  er vel det minste diesel-motoralternativet som er levert på denne båten så vidt meg bekjent, og det bærer den preg av. Slik satt opp er båten litt undermotorisert. Man får den opp i plan med last, men det går tungt og man må ligge på et relativt høyt turtall. 

 

Du sier ikke noe om årsmodell, men siden du trekker frem akkurat det motoralternativet vil jeg tro båten er fra rundt 2000 + / - et par år.

 

Den modellen 2,8 liter fra mercruiser er mer eller mindre lik 4,2 literen til merc (4syl / 6 syl). De deler samme verkstedhåndbok (som jeg forøvrig har, og som er en av de aller beste verkstedhåndbøkene jeg har lest. Utrolig god og detaljert). 

Det har jo vært litt problemer med de motorene også (I likhet med de aller fleste andre motorer). Gå inn på Google søk på: baatplassen mercruiser feil eller problemer

Så får du opp tråder som omhandler det her inne på forumet. 

Det finnes forøvrig 705’er med 4,2 literen også. Ellers så er de vel solgtmed en 3,6 liter også.

 

Fordelen med 2,8 literen, er at den ikke opptar hele motorrommet, og det er relativt greit å komme til der nede med den installert. 

Synes du motoren var støyende?
 Vet du hvor mange omdreininger båten planla?
 og hva var toppfarten?

 beklager de mange spørsmålene.
Vil du anbefale denne båt, med 2.8l? 
4.2l er bare væsenlig mere kostbar 

Link to post
Fred9748 skrev On 25.8.2020 at 16.56:

Synes du motoren var støyende?
 Vet du hvor mange omdreininger båten planla?
 og hva var toppfarten?

 beklager de mange spørsmålene.
Vil du anbefale denne båt, med 2.8l? 
4.2l er bare væsenlig mere kostbar 

 

Det er noen år siden jeg hadde båten, men jeg kan ikke si at jeg reagerte spesielt på at den var støyende, ikke mer enn andre tilsvarende båter i allefall. 

 

Jeg husker ikke akkurat hvor mange omdreininger som skulle til for å løfte båten i plan, men som jeg skrev. Båten er undermotorisert med 2,8 alternativet og du må ha mye throttle for å få den opp i plan og kanskje greit turtall for å holde den der.  Maks fart var 24 knop på WOT med 2 personer i.

 

Hvis du ikke skal kjøre så mye i plan, men liker å tuske rundt i 7-8knop og ta det rolig på tur, så er det nok med 2,8 litere. Skal du bruke båten på en slik måte at du har tenkt å gjøre alle forflytninger i plan, så ville jeg gått for 4,2 literen. 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Fred9748 skrev 27 minutter siden:

Jeg vil gjerne kunne ligge med en marsjfart på 20 knop med 4 personer om bord.

 

Det vil du nok ikke kunne klare med en 2,8 liter med mindre du ligger tett opp til fullt turtall. 

 

Fra manualen. For pleasure craft = ikke spesifisert. 

For Light duty / duty = Contuinius cruising power 90% av WOT. dvs. ca 3100 rpm, og du må nok over det for å klare 4 personer i plan I 20 knop med 2,8 literen.  Og skal du bruke motoren etter "light duty rating" spesifikasjoner så må du også følge service osv etter dette regimet, og det er vesentlig mer omfattende og kostbart.

 

 

image.png.a3b47a952ef86fef970786f9bb74cbc7.png

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...