Fred9748 Startet 24.August.2020 Link til dette innlegget Startet 24.August.2020 Hei alle sammen, har sett på en askeladden 705, med en 2.8l diesel 165 hk. Hva er din erfaring med denne motoren? Her tenker jeg pålitelighet, vibrasjoner, støy og motorkraft. takk på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) Jeg har vært med i en uttern 66 med 2,8 200hk. Det er noe støy, men om det er motoren eller at båten er dårlig støyisolert vet jeg ikke. 165 hk i en Askeladden 705 synest jeg er altfor lite. Mest sannsynlig vil det være krevende å få båten i plan når det er mye last ombord. Det beste er å teste båten som er aktuell, og slik få kunnskap og erfaring selv..... Redigert 24.August.2020 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 (redigert) Fred9748 skrev for 13 timer siden: askeladden 705, med en 2.8l diesel 165 hk. Hva er din erfaring med denne motoren? Jeg har hatt en Askeladden 705, med en Merc 2,8 - 165HK. 165hk er vel det minste diesel-motoralternativet som er levert på denne båten så vidt meg bekjent, og det bærer den preg av. Slik satt opp er båten litt undermotorisert. Man får den opp i plan med last, men det går tungt og man må ligge på et relativt høyt turtall. Du sier ikke noe om årsmodell, men siden du trekker frem akkurat det motoralternativet vil jeg tro båten er fra rundt 2000 + / - et par år. Den modellen 2,8 liter fra mercruiser er mer eller mindre lik 4,2 literen til merc (4syl / 6 syl). De deler samme verkstedhåndbok (som jeg forøvrig har, og som er en av de aller beste verkstedhåndbøkene jeg har lest. Utrolig god og detaljert). Det har jo vært litt problemer med de motorene også (I likhet med de aller fleste andre motorer). Gå inn på Google søk på: baatplassen mercruiser feil eller problemer Så får du opp tråder som omhandler det her inne på forumet. Det finnes forøvrig 705’er med 4,2 literen også. Ellers så er de vel solgtmed en 3,6 liter også. Fordelen med 2,8 literen, er at den ikke opptar hele motorrommet, og det er relativt greit å komme til der nede med den installert. Redigert 25.August.2020 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Her er et eksempel på en tråd om erfaringer om motoren hvis du søker: Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Fred9748 Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Tak for hjælpen. Hvis man skal have 4.2l mercruiser koster det mange penge. 2.8l er det muligt at finde en noget billigere båd. motoren er fra 1998 gået 1300 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Fred9748 Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 VegJoh skrev for 9 timer siden: Jeg har hatt en Askeladden 705, med en Merc 2,8 - 165HK. 165hk er vel det minste diesel-motoralternativet som er levert på denne båten så vidt meg bekjent, og det bærer den preg av. Slik satt opp er båten litt undermotorisert. Man får den opp i plan med last, men det går tungt og man må ligge på et relativt høyt turtall. Du sier ikke noe om årsmodell, men siden du trekker frem akkurat det motoralternativet vil jeg tro båten er fra rundt 2000 + / - et par år. Den modellen 2,8 liter fra mercruiser er mer eller mindre lik 4,2 literen til merc (4syl / 6 syl). De deler samme verkstedhåndbok (som jeg forøvrig har, og som er en av de aller beste verkstedhåndbøkene jeg har lest. Utrolig god og detaljert). Det har jo vært litt problemer med de motorene også (I likhet med de aller fleste andre motorer). Gå inn på Google søk på: baatplassen mercruiser feil eller problemer Så får du opp tråder som omhandler det her inne på forumet. Det finnes forøvrig 705’er med 4,2 literen også. Ellers så er de vel solgtmed en 3,6 liter også. Fordelen med 2,8 literen, er at den ikke opptar hele motorrommet, og det er relativt greit å komme til der nede med den installert. Synes du motoren var støyende? Vet du hvor mange omdreininger båten planla? og hva var toppfarten? beklager de mange spørsmålene. Vil du anbefale denne båt, med 2.8l? 4.2l er bare væsenlig mere kostbar Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Fred9748 skrev On 25.8.2020 at 16.56: Synes du motoren var støyende? Vet du hvor mange omdreininger båten planla? og hva var toppfarten? beklager de mange spørsmålene. Vil du anbefale denne båt, med 2.8l? 4.2l er bare væsenlig mere kostbar Det er noen år siden jeg hadde båten, men jeg kan ikke si at jeg reagerte spesielt på at den var støyende, ikke mer enn andre tilsvarende båter i allefall. Jeg husker ikke akkurat hvor mange omdreininger som skulle til for å løfte båten i plan, men som jeg skrev. Båten er undermotorisert med 2,8 alternativet og du må ha mye throttle for å få den opp i plan og kanskje greit turtall for å holde den der. Maks fart var 24 knop på WOT med 2 personer i. Hvis du ikke skal kjøre så mye i plan, men liker å tuske rundt i 7-8knop og ta det rolig på tur, så er det nok med 2,8 litere. Skal du bruke båten på en slik måte at du har tenkt å gjøre alle forflytninger i plan, så ville jeg gått for 4,2 literen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Fred9748 Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Okay super; Jeg vil gjerne kunne ligge med en marsjfart på 20 knop med 4 personer om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Fred9748 Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 (redigert) Jeg har vurdert mulighetene for en motoroptimalisering / chipping kanjske.. Men det er ikke mange dieselalternativer, i den prisklassen.. 4.2l bliver for kostbar Redigert 26.August.2020 av Fred9748 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 (redigert) Fred9748 skrev 27 minutter siden: Jeg vil gjerne kunne ligge med en marsjfart på 20 knop med 4 personer om bord. Det vil du nok ikke kunne klare med en 2,8 liter med mindre du ligger tett opp til fullt turtall. Fra manualen. For pleasure craft = ikke spesifisert. For Light duty / duty = Contuinius cruising power 90% av WOT. dvs. ca 3100 rpm, og du må nok over det for å klare 4 personer i plan I 20 knop med 2,8 literen. Og skal du bruke motoren etter "light duty rating" spesifikasjoner så må du også følge service osv etter dette regimet, og det er vesentlig mer omfattende og kostbart. Redigert 26.August.2020 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.