VegJoh
Fred9748 skrev for 13 timer siden:askeladden 705, med en 2.8l diesel 165 hk. Hva er din erfaring med denne motoren?
Jeg har hatt en Askeladden 705, med en Merc 2,8 - 165HK.
165hk er vel det minste diesel-motoralternativet som er levert på denne båten så vidt meg bekjent, og det bærer den preg av. Slik satt opp er båten litt undermotorisert. Man får den opp i plan med last, men det går tungt og man må ligge på et relativt høyt turtall.
Du sier ikke noe om årsmodell, men siden du trekker frem akkurat det motoralternativet vil jeg tro båten er fra rundt 2000 + / - et par år.
Den modellen 2,8 liter fra mercruiser er mer eller mindre lik 4,2 literen til merc (4syl / 6 syl). De deler samme verkstedhåndbok (som jeg forøvrig har, og som er en av de aller beste verkstedhåndbøkene jeg har lest. Utrolig god og detaljert).
Det har jo vært litt problemer med de motorene også (I likhet med de aller fleste andre motorer). Gå inn på Google søk på: baatplassen mercruiser feil eller problemer
Så får du opp tråder som omhandler det her inne på forumet.
Det finnes forøvrig 705’er med 4,2 literen også. Ellers så er de vel solgtmed en 3,6 liter også.
Fordelen med 2,8 literen, er at den ikke opptar hele motorrommet, og det er relativt greit å komme til der nede med den installert.