Jump to content

kan sika 591 brukes under vannlinje for å tette skruegjennomføringer?


Goodspeed

Recommended Posts

Må løsne sylinderfestet på ene trimplanet for å finne ut av en lekkasje, og så er spørsmålet når den skrus på igjen, hva er det best til å tette med. Har lest 10 ulike tråder med sikkert 100 ulike tips, så er tydeligvis flere veier til mål. Har en tupe med sika 591, som er til maritim bruk, men det står ikke spesifikt om den kan brukes under vannlinje. Noen som vet? Har sett at 291 er en som ofte refereres til.

 

Alternativt fungerer vel ordinær tec 7 like godt til målet? Det er jo kun tre karosseriskruer, samt nippelrøret som må tettes. Tenkte da helt enkelt å presse på en god dose, skrue igjen. Sprøyte på en god dose også fra innsiden, og ferdig (uten 1 døgn herding for deretter å teite). Formålet er jo i all hovedsak å kun tette rundt gjennomføringene, er ikke dette da tilstrekkelig?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Sjeldenutpå skrev On 24.8.2020 at 23.04:

Ja den er heilt grei å bruke

 

Thostr skrev for 13 timer siden:

591 er den 'nye' 291.


ah, det er jo oppklarende. Kjenner dere til dette med at det skal herde ett døgn før man skrur helt til. Tenker i dette tilfellet når det er tetting av skruehull som er målet og det sprøytes godt med masse på både skrue og foran /bak gjennomføringen. Da er det vel greit å bare skrue fast med en gang og så er det tett? Skjønner kanskje det hadde vært annerledes med et større hull eller flate som skulle festes/tettes. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Det er 291 du skal bruke under vann, den herder raskt.

Jeg byttet en gjennomføring som er under vannlinjen og brukte 291, skrudde sammen helt og lot det herde i en halvtime

så det ble overflate tørrt og satte båten på vannet. Det holder fortsatt etter 3 år.

 

591 ville jeg ikke brukt under vann, det står meget værbestandig og elastisk, så den egner seg bedre over vannlinjen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev 23 minutter siden:

 

591 ville jeg ikke brukt under vann, det står meget værbestandig og elastisk, så den egner seg bedre over vannlinjen.

 Stemmer det da ikke at 591 er den gamle 291, slik det blir nevnt over?

 

edit- ser jo nå at begge fortsatt finnes i sortimentet. Så da er det to litt ulike virkeområder skulle jeg tro

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Chris284 skrev 1 time siden:

Er ikke noe ny, det er to forskjellige typer og bruksområde.

Du får 291 hos Maritime, koster 99,- for en liten tube.

Vet ikke om det er noen Maritime butikk i nærheten der du bor, men kan kanskje bestille på nett.

Takk, har både maritim og bestmarin i nærheten, så da blir det en tube av den 👌🏻😊

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 8 timer siden:

Googla litt på sika sine sider, og synest det såg hipp som happ ut, kunne ikkje sjå at hverken 291 eller 591 er nevnt som favoritt for bruk under vann.  Men eg hadde ikkje tid å finlese..

Såg en video med monteringsinstruksjoner for bennett, og der mener jeg det var 291 som ble nevnt. 291 er den jeg har sett mest gjenganger på i søk også. Så tenker det uansett heller mot den

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Guest Thostr
On 8/26/2020 at 9:30 PM, Chris284 said:

Er ikke noe ny, det er to forskjellige typer og bruksområde.

Du får 291 hos Maritime, koster 99,- for en liten tube.

Vet ikke om det er noen Maritime butikk i nærheten der du bor, men kan kanskje bestille på nett.

"Classic Sikaflex 291i changes its name to 591 on the 300 ml tubes. Other the same old fine sealant." - https://www.seaside.nu/en/boat-accessories/boat-care/tape/sikaflex-291i-591.html

 

"Sikaflex 291i skifter navn til 591 i 2019. Dette er samme produkt." https://www.watski.no/sikaflex-591i--591-tetningsmasse-115j3 

 

@Chris284 Kan du underbygge påstanden din om at det er forskjellige typer og bruksområde?

 

 

Link to post

Sikaflex 591 er "nye" 291i som @Thostr skriver. Jobber på Maritim og vi fikk fra 2019-sesongen av kun 591 da 291i hadde fått nytt navn. De kaller produktet 591 i patronstørrelse, men de mindre tubene (70ml) står der forøvrig 291i på fremdeles. 

Dette er slik vi har blitt forklart det, altså man kan fint bruke 591 til det formålet du har tenkt. :) 

 

https://www.maritim.no/sikaflex-291-70ml-sort

https://www.maritim.no/sikaflex-591-300ml-sort

 

Link to post

""Thostr"" Kan du underbygge påstanden din om at det er forskjellige typer og bruksområde?""

 

Jeg vet ikke noe spesielt om sika, men fikk anbefalt 291 (brukte hvit farge) og kun den til bruk under vannlinjen

når jeg byttet en gjennomføring for tre år siden. Kjøpte den hos Maritim utenfor Oslo.

Henviste til Maritime sin katalog der det står at 591 er mer fleksibel og værbestandig og 291 herder fortere.

 

Ifølge sika selv så er 291 er polyuretan basert og 591 er en silan polymer basert fuge masse. 

Så det er fortsatt to forskjellige typer men kan ha samme bruksområde.

 

Da er det hipp som happ hva man bruker under vann om det regnes som "samme produkt".

 

 

De som gidder kan jo lage en prøve med de to variantene og se hva som holder. 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Begge produkter selges fremdeles og Sika beskriver bruksområdet litt forskjellig- 291i vandret i tillegg til området '"Interior Sealing"

Exterior-sealing Sika, Interior-sealing Sika , Sikaflex_-591.pdf, Sikaflex_-291i.pdf

 

Siden Trudesign anbefaler 591 og 291i i same setning som lim/ tetningsmiddel for sine skroggjennomføringer er det vel ikke så mye å bekymre seg for (lenke)?

 

Eneste en skulle kanskje ikke gjøre er å blande begge så lenge 291i ikke er utherdet:

"In case Sikaflex®-591 could get in contact with polyurethane ensure that those products are cured or wait at least 24 hours prior to seal" (Fra 591 datablad)

Redigert av lfb6 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...