Jump to content

Finnes det muligheter for justering av dypgående, på seilbåt, med tanke på kanalfart?

Shore

Recommended Posts

Tankeeksperiment.

Ser på kanaltur i Frankrike som en mulig fremtidsplan. Min gamle dame av en 27 fots seilbåt, med motor med lavt timetall og nyere mast burde være perfekt, hvis man også skulle vurdere en tur i Middelhavet. Bytte til annen båt er ikke aktuelt. Problemet er kjøldybden, 1,7 m., som ligger i grenseland. Mulig den stikker dypere også, fullastet, men mulig den store bredden, 3,12 m. gir den såpass bæreevne at den ikke er så utsatt for noen kg ekstra?

Uansett, det er båter med større dybde som klarer turen, men siste års tørke kan også spille inn.

1. Kan vekten av masten, 12-13 meter, bidra til vesentlig mindre dypgang? Kunne tenke meg den på dekk, men vil vurdere egen transport hvis nyttig.

2. Kan man modifisere jernkjølen? 1600 kg., tenker ikke vekt, men fasong og f.eks 1,5 meter dyp? Tenker ikke brukes til regatta senere, så om det påvirker seilegenskapene med få prosent er ikke viktig, bare sikkerheten ivaretas. Mulighet og kostnad?

3. Finnes det f.eks. oppblåsbare pongtonger, noe likt løfteputer for bil, som kunne stroppes under båten, 1 på hver side foran og ditto bak, som kunne hevet båtens dypgående og hjulpet en over grunne partier, alternativt hjulpet å bringe flott om man sto på grunn i kanalen. Det vil vel stort sett være løssedimenter, så knapt skadelig for båten. 

4. Andre muligheter? Bytte båt er som nevnt, ikke aktuelt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

bredden spiller ingen rolle, det er vekten av båten som resulterer i at tilsvarende vannmengdevekt fortrenges (ferskvann er lettere enn saltvann, derfor vil den ligge noe dypere der). Tilsvarende vil du om du fjerner masten din redusere båtens vekt, og den vil flyte noe høyere. Tipper masten din min ikke veier all verdens, slik at dette bare utgjør noen centimeter (du kan jo måle avstanden fra ripa ned til vannflata (begge sider og dele på to) med to mann ombord, og så etter han ene har gått på land for å se forskjellen). Om du vil modifisere kjølen så kan du i teorien gjøre denne grunnere men da må du kompensere med mer vekt for å opprettholde stabilitet og rettende moment (da blir båten noe tyngre så klart).     

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Men foreldre kjøpte seilbåt mtp å gå kanalene til middelhavet. 37 brede fot, 0,8 med kjølen oppe, 2,05 nede. Havgående.

Ikke utenkelig at den kommer på markedet innen et par år, men da fra forhandler, ikke meg personlig (regner jeg med). 

...........

Utover det syns jeg ideen med potonger var god. Tilpasse reimer under kjølen og festepunkter. Fyre opp kompressor og løfte noen cm. 

Om en får det solid og stekt nok kan en kanskje snike seg avgårde med de på over noen strekk også.

Mtp vekt av båten og volum oppdrift så skal det vel egentlig ikke så svære greier til å løfte noen cm.og det kan nok betegnes ganske greit.

Hei, jeg har vurdert å kjøpe båt i Middelhavet og kjøre denne hjem. Der den turen i seg selv ville være verdt bryderiet med å kjøpe båt ute. I den forbindelse forsøkte jeg å finne ut om det var mye vann i de ulike kanalene i Frankrike. Og det finnes masse informasjon.

https://www.french-waterways.com/practicalities/canal-depths/

Om du begynner her så kan du se at Canal de Midi fra Bordeax kommer du et stykke før du må snu.

Seine fra Nordsjøen vil ta deg tvers igjennom og ut Middelhavet, med to ulike veivalg inne i landet. "Uten problemer" med den dybden du har.

Men en god del du ikke kan ta.

Du vil ligge ca 4,5 cm dypere i ferskvann. Men med litt finkjøring og du bør gå med tomme tanker og hive ut litt vekt før du drar så du har litt å gå på. Du skal ha løft av noen hundre kilo før du bidrar særlig med løft. Og noen hundre liters oppblåsbare puter vil gjerne opp av vannet med ca noen hundre kilos kraft. Så det skal itt til for å få de under vann.

Du må også ta litt kurs og sertifikater før du drar ICC certificate for  Inland Waters og CEVNI. Dette kunne man ta i Sverige sist jeg sjekket.

Ellers finnes tilbydere av flyteløsninger

http://www.jwautomarine.co.uk/products.htm#lbs

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Ja, de klarer jo å løfte trailere med løfteputer, så å heve en seilbåt 10- 20 cm burde gå, var min tanke.

Løfteputene var ment å kunne stroppes under vann og pumpes opp, derfor ikke ment å nødvendigvis dytte de ferdig oppblåst under vann, men med jekkestropper......Spørsmålet er bl.a. passende form og pris.

Ja, Gunga, gummibåt vil jo selvsagt være med, bra forslag.

Ja, oversikt over kanaler er greit, men på en flere måneders tur kan mye forandre seg med vannstand. Ligger allerede i grenseland. CEVNI er vel det en bør ha, ja.

Takk forøvrig om link til French Waterways, jeg hadde faktisk lagret den tidligere i dag etter tips på FB  :)

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

"The figures given below are the maximum permitted depth (vessel draught), headroom (air draught) and beam for the various combinations of rivers and canals indicated (i.e the worst cases)."

Dvs at det ikke er dybder, men dette er en oversikt over  tillatt dypgående. Sikkert kjekt å være klar over før man drar. Ellers blir man avvist fra å entre vannveien før man får satt seg fast.

Kanskje lurt å lese seg litt opp på hva det er man skal begi seg ut på. Har selv satt oss fast i Caledonian canal, flere ganger...men det løser seg jo.

Jeg har gått på de kanalene med egen  båt..

En ting er dybden på kanalene...men havnene i kanalene er ofte langt grunnere..gjerne bare en drøy meter...du skal tross alt i land og handle, bunkre etc..

Min båt stikker 0.9 m ...og jeg subbet bunnen i mer en 1 havn...

Mast på dekk er ikke anbefalt.. da den gjerne er lengre en båten, og dermed stikker ut  ..sårbar i slusene...

Det er i Frankrike du vil møte problemet...i de ikkekomersielle kanalene er de ikke serlig nøye med vedlikeholdet/mudring...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Mast på dekk er ikke anbefalt.. da den gjerne er lengre en båten, og dermed stikker ut  ..sårbar i slusene...

Det er i Frankrike du vil møte problemet...i de ikkekomersielle kanalene er de ikke serlig nøye med vedlikeholdet/mudring...

Jeg følger dette paret sin reise i fra middelhavet til nordsjøen.
I den siste episoden jeg har linket til så kan man se litt av problemene man kan støtte på med slakt vedlikeholdt i de ikke kommersielle kanalene i Frankrike.
Har også vært noen episoder med sluser som ikke fungerer men etter en telefon dukker det noen opp å fikser de.
De går også med liggende mast men slusene er veldig lange og det er nesten ikke en eneste annen båt ute.
At trafikken er liten kan jo skyldes korona 

Redigert av pipe (see edit history)

Da jeg fraktet min opp fra middelhavet gikk vi på i Corre i syd Frankrike. At en tok ned i gjørma var ikke problemet med alt søppelet man løsnet som havnet i propellen og havna var for grunn å gå inn i og dykker vil ikke gå ned i kanalen. 

Årstid spiller litt inn. Sommeren kan det bli vannmangel i kanalen. Høst gir mer vann men også sterkere strøm og mindre som er åpent langs kanalene. 

Har hørt at kanalene i øst Europa, til Svartehavet, tar dypere båter, men flere usikkerhets momenter. 

Forresten så er saltinnholdet i middelhavet så lavt at på min båt utgjorde forskjellen kun 1 cm ca, å gå inn i kanalen.

pipe skrev for 13 timer siden:

Jeg følger dette paret sin reise i fra middelhavet til nordsjøen.
I den siste episoden jeg har linket til så kan man se litt av problemene man kan støtte på med slakt vedlikeholdt i de ikke kommersielle kanalene i Frankrike.
Har også vært noen episoder med sluser som ikke fungerer men etter en telefon dukker det noen opp å fikser de.
De går også med liggende mast men slusene er veldig lange og det er nesten ikke en eneste annen båt ute.
At trafikken er liten kan jo skyldes korona 

Ja, det elendige vedlikeholdet på de franske ikke kommersielle kanalene var årsak til at vi ikke kom oss igjennom på vår vei mot Middelhavet...

Vannstanden i en kanal skal normalt kunne kontrolleres enkelt...men slik var det ikke...for oss var det høy vannstand som var problemet..høyden som var oppgitt (bruer) var langt fra den riktige.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...