alfaalfa
Hei, jeg har vurdert å kjøpe båt i Middelhavet og kjøre denne hjem. Der den turen i seg selv ville være verdt bryderiet med å kjøpe båt ute. I den forbindelse forsøkte jeg å finne ut om det var mye vann i de ulike kanalene i Frankrike. Og det finnes masse informasjon.
https://www.french-waterways.com/practicalities/canal-depths/
Om du begynner her så kan du se at Canal de Midi fra Bordeax kommer du et stykke før du må snu.
Seine fra Nordsjøen vil ta deg tvers igjennom og ut Middelhavet, med to ulike veivalg inne i landet. "Uten problemer" med den dybden du har.
Men en god del du ikke kan ta.
Du vil ligge ca 4,5 cm dypere i ferskvann. Men med litt finkjøring og du bør gå med tomme tanker og hive ut litt vekt før du drar så du har litt å gå på. Du skal ha løft av noen hundre kilo før du bidrar særlig med løft. Og noen hundre liters oppblåsbare puter vil gjerne opp av vannet med ca noen hundre kilos kraft. Så det skal itt til for å få de under vann.
Du må også ta litt kurs og sertifikater før du drar ICC certificate for Inland Waters og CEVNI. Dette kunne man ta i Sverige sist jeg sjekket.
Ellers finnes tilbydere av flyteløsninger