Jump to content

Beste måte å vaske dieseltanken på

jørn

Recommended Posts

Jeg har tømt tanken for å sjekke tilstanden. Og det var tydeligvis på høy tid. Det som møtte meg var ikke pent. Tanken er på 300l og med manlokk på toppen. Å komme til på andre siden av skvalpeskott blir ikke lett. Jeg tok våtsugeren å sugde opp litt nå, og jeg kommer greit til fra manlokk siden. Så hva gjør mann? Jeg tenkte bruke høytrykkspyleren med rotordyse, suge opp vannet, tørke godt med filler etc der man kommer til, fylle på litt diesel og suge opp igjen. Bunn på tanken er skrå, så vannet vil i så fall renne dit det er enkelt å komme til.

Før: 

124EE2F7-2846-4E39-9D67-1B7734C04001.jpeg.fdcee92d9e86272a106af87acdce518e.jpeg

Etter noen min med våtsugeren:

4B4B77E2-C94A-40CA-BB48-CD805E4E44EF.jpeg.49fa08f4b2bc5912046befa117e4fb5d.jpeg

Har ikke mye råd, men eneste jeg vet er at du må ha tanken tørt for du fylles med diesel igjen.

Kanskje du kan sette en defavarmer i tanken. Denne kan godt ble stående i timehvis uten at det ble farlig.

Ellers kan du kaste inn noen liter rødsprit. Det blandes godt med vann, og når det fordampes tar det med siste vanndråper.  (passe på med fyr!)

jørn skrev for 4 timer siden:

Etter noen min med våtsugeren:

Du er ikke ferdig ivertfall.

Jeg brukte filler. Mange.

Laget meg en pinne til å feste filla i, for å komme til overalt, der armen ikke kom til.

Brukte mobiltelefonen som kamera for å sjekke de stedene jeg ikke kunne se.

Tørket, filmet, tørket, filmet igjen, repeterte dette til det var gullende rent.

Redigert av Fuglen (see edit history)

Bunnpropp er kanskje tingen :)

Da er jeg i gang. Tok høytrykkspyleren alle stede jeg kom til. Fylt opp litt zalo og vann nå, tenkte det får stå til i morgen. Trangt å komme til bak skottet, prøvd å spyle via rør osv, tror jeg prøver med en vinklet munnstykke. Så blir det skylle flere ganger og tørke. Lar den så stå åpen noen dager med bleier før jeg fyller på diesel.

5DFCBD62-B750-49BA-810B-E9934075895C.jpeg.62ce46193a641def559b7752be486455.jpeg

626781DF-48AA-4BA9-AE9D-397573D47AF5.jpeg.bdd80f012bf860878083d61441296e87.jpeg

Hulda skrev for 6 timer siden:

Du får kjøre etter 'godt nok'-prinsippet. Det du ikke får ut, skader ikke der det ligger. Og om det vaskes ut etter hvert, havner det i filteret. Greia er å få vekk så store flak at de kan tette dieselrøret nede i tanken.

Sant det, må ikke bli helt relgiøs på det heller.

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Er det litt asfaltaktig eller? Tenker litt som når det er sorte prikker på bilen etter vinteren. Kanskje tilsvarende remedier løser opp. Whitesprit, parafin og bilpleieprodukter? 

Kan minne om asfalt, men vanskelig å se der nede i dypet.

nomen skrev for 6 timer siden:

Jeg ville forsøkt å fjerne det med ei fille dynket i diesel.

Blir det borte, er det bra.

Sitter det fortsatt fast, er jo det også bra?

Tar å fukter filla i diesel jeg, om ikke annet enn for nattsøvnen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...