Jump to content

NB870 med D4-260, for tung propell


bjoris

Recommended Posts

Mangler ca 2-300 om  på min D4-260 som står i en NB870 Ardea, tipper den klarte 3400 når den var ny, men med påhenger, RIB og ankervinsj bak og kanskje ikke 100% slett under lenger så er jeg nede på 3300 når den nettopp hadde vært oppe og 3250 sist jeg prøvde alene og sikkert ned på 3200 når vi er på tur.

 

Spørsmålet er nok dumt, men kan propellfirma klare å justere litt på en propell eller er det bare bytte som er aktuelt? Ser ny koster over 20.000 ScewBack og den gml på 8 år er vel ikke lett å få så mye for så ja, det blir dyrt med disse omdreiningene.

 

Jeg går på mellom 2500 og 2800, da går jeg mellom 15 og 19 knop så jeg føler ikke at jeg presser motoren annet enn at den selvsagt går for tungt, men tenker at det må være bedre tross alt å ikke ligge å presse opp mot maks marsjturtall som vel da blir ca 3000 da slik det er her...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hva skjer med levetiden på motoren hvis man tar ut 40 hk mer? Motoren må naturligvis (?) arbeide hardere hvis man tar ut mer?

 

Ganske annerledes i bil der man bare henter ut toppkreftene i korte øyeblikk, men i båt henter man den nok ut over lengre tid. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
knerten67 skrev 50 minutter siden:

De må må du utdype?å eg godtar ikke å blikalt dum

Nei jeg kommer ikke til å komme med noen utredning om dette. Om du ikke selv forstår de fysiske sammenhenger rundt driftsforhold for en motor får andre forklare deg det. Nå har jeg ikke påstått at du er dum men det du har skrev vil jeg karakterisere som dumt.

Link to post
Guest knerten67
Bårdp skrev 19 minutter siden:

Nei jeg kommer ikke til å komme med noen utredning om dette. Om du ikke selv forstår de fysiske sammenhenger rundt driftsforhold for en motor får andre forklare deg det. Nå har jeg ikke påstått at du er dum men det du har skrev vil jeg karakterisere som dumt.

Kommer til å raportere deg.

Link to post

Takk for tips! Skal ta en prat med WinRace. Sendte en melding til Sveis og Propell, men den så de nok ikke. Tror de er flinke også?

 

Ja, har sjekket litt om 260 er en nedjustert 300, men forstod at slik er det ikke og da tar jeg ikke sjansen. 260 er egentlig nok også, selv om 300 jo hadde vært ok, men ser på 20 knop så må en juster ofte på flapsene, men på 17-18 er den som ett tog og jeg syns der går fort nok

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...