bjoris Startet 25.August.2020 Link til dette innlegget Startet 25.August.2020 Mangler ca 2-300 om på min D4-260 som står i en NB870 Ardea, tipper den klarte 3400 når den var ny, men med påhenger, RIB og ankervinsj bak og kanskje ikke 100% slett under lenger så er jeg nede på 3300 når den nettopp hadde vært oppe og 3250 sist jeg prøvde alene og sikkert ned på 3200 når vi er på tur. Spørsmålet er nok dumt, men kan propellfirma klare å justere litt på en propell eller er det bare bytte som er aktuelt? Ser ny koster over 20.000 ScewBack og den gml på 8 år er vel ikke lett å få så mye for så ja, det blir dyrt med disse omdreiningene. Jeg går på mellom 2500 og 2800, da går jeg mellom 15 og 19 knop så jeg føler ikke at jeg presser motoren annet enn at den selvsagt går for tungt, men tenker at det må være bedre tross alt å ikke ligge å presse opp mot maks marsjturtall som vel da blir ca 3000 da slik det er her... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Propell kan sikkert justeres. Ta feks en telefon til Winrace i Arendal. Si hvilken propell du har, motor og de ulike turtallene du har og hva som er ønsket. Da kan de sikkert opplyse deg om mulighetene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alidal Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Har veldig god erfaring med dette firmaet.. https://www.propellservice.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Om du bruker maks pådrag så bør du få den justert. Men som du sier så går du aldri over 2800rpm, da jobber motoren helt fint og har kraftoverskudd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Gir den høye belastningen utslag på motortemperaturen? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Justeres stigningen 1-2" burde du være i området, men om du er påpasselig med å ikke presse motoren går det helt fint. Mangler 50-100 rpm på vår Viknes 880, men går skjeldent over 3300 ( skal være 3800 på max) Yanmar 6LP Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Ta å juster opp motoren til 300hk,så tenker eg du får turtallet du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Du behøver ikke kjøpe ny propell. Vil anta ca 3000.- hos Winrace, da ser de over om det er annet de også kan finjustere. 1 tomme mindre stigning vil nok gi ca 200 mer rpm, men det hjelper Winrace deg med å beregne Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 knerten67 skrev 1 time siden: Ta å juster opp motoren til 300hk,så tenker eg du får turtallet du skal ha. Diesel forbruket går ned og,vet om flere som har gjort de. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Hva skjer med levetiden på motoren hvis man tar ut 40 hk mer? Motoren må naturligvis (?) arbeide hardere hvis man tar ut mer? Ganske annerledes i bil der man bare henter ut toppkreftene i korte øyeblikk, men i båt henter man den nok ut over lengre tid. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest knerten67 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 De skjer ikke noe med levetiden,motoren går mye lettere.Du trenger ikke å gå med mange omdreininger for å holde marsfart,og diesel forbruket går mye ned. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 knerten67 skrev for 2 timer siden: De skjer ikke noe med levetiden,motoren går mye lettere.Du trenger ikke å gå med mange omdreininger for å holde marsfart,og diesel forbruket går mye ned. Det skal være det dummeste jeg har lest her på forumet til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Bårdp skrev 1 time siden: Det skal være det dummeste jeg har lest her på forumet til nå. De må må du utdype?å eg godtar ikke å blikalt dum Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 knerten67 skrev 29 minutter siden: De må må du utdype?å eg godtar ikke å blikalt dum Er en riktig smarting du. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 knerten67 skrev 50 minutter siden: De må må du utdype?å eg godtar ikke å blikalt dum Nei jeg kommer ikke til å komme med noen utredning om dette. Om du ikke selv forstår de fysiske sammenhenger rundt driftsforhold for en motor får andre forklare deg det. Nå har jeg ikke påstått at du er dum men det du har skrev vil jeg karakterisere som dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Bårdp skrev 19 minutter siden: Nei jeg kommer ikke til å komme med noen utredning om dette. Om du ikke selv forstår de fysiske sammenhenger rundt driftsforhold for en motor får andre forklare deg det. Nå har jeg ikke påstått at du er dum men det du har skrev vil jeg karakterisere som dumt. Kommer til å raportere deg. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 Takk for tips! Skal ta en prat med WinRace. Sendte en melding til Sveis og Propell, men den så de nok ikke. Tror de er flinke også? Ja, har sjekket litt om 260 er en nedjustert 300, men forstod at slik er det ikke og da tar jeg ikke sjansen. 260 er egentlig nok også, selv om 300 jo hadde vært ok, men ser på 20 knop så må en juster ofte på flapsene, men på 17-18 er den som ett tog og jeg syns der går fort nok Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.