mingebretsen Startet 26.August.2020 Link til dette innlegget Startet 26.August.2020 Hei hopp, Ifølge batterimåler montert i båten ser jeg st motor kun virker å lade 3-4 amper timer (?) når jeg kjører. Jeg er lite elektrisk av meg, men skjønner at med slikt tempo vil det ta en stund å få batteriene fulladet vade ved å kjøre litt motor. motoren er jo gammel og grå, en Volvo Penta md7a. Er det noe enkel affære, vell, jeg ville nok betalt en mekaniker, så er det en billig affære å få en større / mer effektiv dynamo? ELLER, handler dette likemye at batteriene er gamle og dårlige, og derfor tar lite lading? Et nytt 100 amper lithium batteri står på ønskelista som forbruksbatteri forøvrig litt framover. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Det har nok mer med batterier, kabling etc å gjøre. Men en såpass liten motor er det viktig å ikke sette inn for stor dynamo, det kan føre til startvansker og merkbart redusert effekt til fremdrift. Jeg ville ha sett over kabler og koplinger først, målt spenning inn på batteri under drift og sett på tilstand til batteri. Batterier er slik at de tar mot mye lading om de er tomme, og så trapper det av når de begynner å bli fulladet. Så det kan like godt bety at du har nok strøm på batteriene dine. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 index skrev for 4 timer siden: Det har nok mer med batterier, kabling etc å gjøre. Men en såpass liten motor er det viktig å ikke sette inn for stor dynamo, det kan føre til startvansker og merkbart redusert effekt til fremdrift. Enig med Index. Oppgraderte dynamoen i maxien nå i sommer, og måte gi mye gass for å få start. Nå har md7 litt flere hester enn md5, men ellers er mye likt. Måtte på leting etter stort reimhjul til den nye dynamoen, det har kommet, men har ikke fått montert den nye dynamoen enda. Solceller holder batteriene fulladet. Sjekk status på batteriene du har, så tar du det derfra. Vi klarer oss ihvertfall fint med 2x30 watt solceller, og 2x80 ah fritidsbatteri. Det holder til lys, mobillading og kjøleboks. Og til en start av motor innimellom. Startbatteriet blir bare fulladet med VSR hos oss. Må kanskje bruke det innimellom også. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
mingebretsen Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Skal se om jeg får ta en opprydning i hele elektronikken ombord ettervært. Har en bekjent som er elektriker som jeg får se om jeg får lurt til å hjelpe. Er litt kabelrot og lite system. Er stadig noe på listen over gjøremål. I dag var det puss og lakk i byssa, og stor forbedring etter bare første strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.