NilsPils
Jeg driver ofte med vedlikehold av lakkert teak. For å redde den dørken må du nok fjerne all gammel lakk. Dersom du er heldig kan du bruke varmepistol som Fuglen anbefaler, og da ville jeg skyve lakken av med kittkniv. Det er mer skånsomt enn å skrape. Og vær forsiktid så du ikke svir treverket . .
Dersom det er brukt tokomponent-lakk virker varmepistolen som regel ikke. Da er det skrape som gjelder. Du må ha en sylskarp skrape som du bryner etter hvert som den blir slitt. Før du starter med skrape lønner det seg å rue op overflaten med grovt sandpapir. Da tar skrapa bedre. Jeg har fjernet en del lakk på den måten. Det går lettere enn mange tror . .
Når du har fjernet lakken pusser du over med sandpapir. Jeg ville unngå og bruke masikin når det er snakk om veldig tynn finer. Det går bra med pussekloss. Og så legger du på ny lakk i mange lag og pusser med sandpapir mellom lagene til dørken er helt glatt. Vask med rødsprit før første strøk med godt tynnet lakk. Dersom du vil ha silkematt finish bygger du først opp med mange lag blank lakk før du gir siste støk med matt.
Jeg ville ikke brukt tokomponent lakk. Jeg har erfaring for at den slipper lett fra teak når treverket beveger seg. Det kan se ut som det er det som har skjedd med dørken din . . .