Jump to content

Får ikke ut dørkplatene i en gummibåt

larole

Recommended Posts

Hei, 

Skal pusse opp en gummibåt som fulgte med min nye Viksund Futura. Dette  er en Scanco Sportline. Det er fire plater i dørken. Langsgående er de stivet av/låst - men en aluminiumsskinne på hver side. Tversgående er det "T-bjelker" i aluminium som låser/stiver av. Mitt spørsmål er hvordan jeg får ut disse platene? Det er ikke mulig å fjerne/flytte aluminiumsskinnene. Jeg har tatt ut all luft...

Image from iOS (3).jpg

Image_from_iOS_(4).jpg

Image from iOS (5).jpg

Dette ser ut som den gamle typen. Usikker på hvordan man skal gjøre det, men kan fortelle hvordan jeg alltid har gjort det:

Knekk båten litt i en av skjøtene. Slik at platene kan løsnes fra aluminiumsskinnen. Så tar du bort denne. Da har du plass til å trekke de to som var koblet til den skinnen ut. Og så tar du ut resten.

Måten jeg la de inn på var å legge inn platene så godt jeg kunne, og på siste skinne, gjerne mellom de to platene akter, lot jeg det være en knekk. Satt i skinnen, og tro på denne. (Sko er essensielt!) Da trykker du dørken på plass.'

Vet ikke om dette er riktig måte å gjøre det på. Men det var metoden vi brukte, og den fungerte.

Whiskey skrev 18 minutter siden:

Du må ta bort de to aluminiusmsskinnene som ligger på langs. Det er et spor i de som platene sitter inni. De vrir du ut, så er platene løse.

husker jeg slet med å få ut platene på mitt første forsøk også.  Dette må jo være ganske tight for å gi den ønskede stivheten i konstruksjonen. 

Men som sagt over, sideskinnene må vris opp og av først. 

Noe :headbang:   må påregnes når det skal sammen igjen også, men første gangen er værst :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hper skrev 37 minutter siden:

Jolla må blåses opp litt for å få ut sidespilene.

det glemte jeg , fant også ut at det hjalp. (Og båten var en Achilles LS4)  

Og samme når platene skal på plass igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...